Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Proffs & amatörer


Carl Hult

Rekommendera Poster

För ca två år sen, när jag var ny på detta forum, ondgjorde jag mej över hur vissa sk professionella datoranvändare såg ner på amatörer. Detta var dock något som jag tyckte mej uppleva då eftersom tonen i många inlägg var den (både från mac- & pc-användare) att de som bara använde sin dator till att skriva brev på bara var ivägen.

 

Det gladde mej därför väldigt mycket att läsa Jonas W stå upp för "vanliga" användare i ett av inläggen. Du är vanligtvis högt uppe i molnen med din information och dina kunskaper, Jonas, men den gången gjorde du mej glad.

 

Är det samma uppfattning som jag hade då, att proffsen tycker amatörerna är ivägen och att amatörerna känner sej underlägsna proffsen i allt? Kanske borde man definiera proffs och amatörer, hjälp tack!

 

Min egen definition av en amatör är en som är som jag är: surfar mest, lattjar lite med diverse bilder, skriver mina tentor och kan i stort sett bara det som syns på skärmen. Alltså ingen person arbetar med datorn och får pengar för det arbete han/hon gör på den.

 

CH (som önskar alla en trevlig sommar och en rolig fortsättning på krigandet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker införa den stavning som bäst motsvarar uttalet. mej, dej, sej kanske inte ser lika snyggt ut men det är bättre ur stavningssynpunkt. Med detta menar jag inte att man bör stava appsolut så här.

 

CH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, mej är inte lika rätt som mig... Om du skriver en uppsats på högstadiet/gymnasiet och använder "mej" och "dom" lär du inte få MVG..

 

 

-------------------------

Mvh Matti Kolu

http://www.mk.st

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Hej Matti!

 

Det gör mig ont att behöva korrigera dig. "Mej" och "dej" har numerat godkänts och finns listat i SAOL. Det stör mig nog minst lika mycket som dig... ;) Om dina lärare ger dig lägre betyg för att du använder de orden skulle jag visa SAOL för dem/dom. ;)

 

Tragiskt men sant.

 

mvR

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...