Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"cpu fan is not connected" Hur felsöker jag?


hekne

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har problem med att få min dator att starta, (AMD 1 GHz).

Orginalfläkten till processorn väsnades för mycket och vid vissa tillfällen fick jag felmeddelande vid start om just "cpu fan is not connected" trots att den fungerade. Efter något försök gick datorn dock igång.

 

Jag köpte en ny fläkt (arctic cooler) och hoppades problemen skulle vara lösta, men icke. När jag startade upp kom felmeddelande "cpu fan is not connected" och nu varje gång jag försöker starta.

 

Jag har sökt på forumet och hittat trådar där det föreslås att man avaktiverar "fläkt-varnaren" i biosen, men jag kommer aldrig så långt. Datorn (och nya fläkten) går igång men direkt dyker felmeddelandet upp och datorn stänger av sig själv. Jag har kopplat den nya fläkten precis som den gamla, men har ingen aning om vad jag ska göra. Kan jag ha installerat fläkten fel ändå, eller kan det vara någonting annat.

Tillägas bör är att jag har extremt varmt i min lägenhet, kan det påverka?

 

Mkt tacksam för svar.

 

/Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag har sökt på forumet och hittat trådar där det föreslås att man avaktiverar "fläkt-varnaren" i biosen, men jag kommer aldrig så långt.

 

Det är om BIOS varnar för att CPU-fläkten inte fungerar. Har du en långsammare CPU-fläkt så kan BIOS varna och tro att den inte fungerar. Tystare fläktar startar i regel långsammare och varvar inte upp fullt vid start som orginalen gör. BIOS kan då få för sig att fläkten inte fungerar.

 

I mitt tidigare BIOS dök varningen upp när jag bytade CPU-fläkt. Då fick jag i regel möjlighet att välja att stänga datorn eller fortsätta. Kollade fläkten att den snurrade, och det gjorde den. Jag valde att fortsätta. Sedan fimpade jag fläktvakten i BIOS. Störande att ha ett tjutande BIOS varje gång datorn startade.

 

Har du kopplat CPU-fläkten i rätt kontakt på moderkortet?

CPU-fan eller dyl tror jag det står ovanför kontakten.

 

Sitter fläns och fläkt rakt över CPU:n?

 

Kolla upp sådant!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kopplat kabelkontakten till samma uttag som den gamla fläkten, och den kan inte kopplas fel.

Fläns och fläkt sitter rakt över CPU:n, ska väl heller inte gå att koppla fel.

 

Det stora problemet är att jag inte ens kommer in i BIOS och kan avaktivera fläktvakten eftersom datorn stänger av sig innan jag kan gå in i BIOS.

 

Kan man på något sätt förbigå detta så att man kommer in i BIOS?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Fläns och fläkt sitter rakt över CPU:n, ska väl heller inte gå att koppla fel.

 

Tänker mera på så att flänsen inte hamnat snett i sockeln, men det har du säkert kollat upp. I och för sig har folk lyckats felvända fläns och fläkt, så det är inte helt ovanligt.

 

Kan man på något sätt förbigå detta så att man kommer in i BIOS?

 

Tryck på tangenten för att komma in i BIOS precis när datorn startar upp.

 

Tryck med jämna mellanrum under hela uppstarten. Jag hade också problem att komma in när jag skulle stänga av fläktvakten. Datorn var snabbare än jag, men till slut lyckades jag.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla kopplingschemat på ditt moderkort. Det brukar finnas en hel drös med fläktkontakter på moderkort. Står det CPU vid den kontakt du kopplat in fläkten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades lösa problemet

 

Jag snackade med en kille som kunde det tekniska bra och han menade att nya fläktar har en annan frekvens än gamla vilket gör att moderkortet inte tror att någon fläkt är ansluten.

 

Lösningen var att jag tog fläkten från min andra dator (en pentium) och kopplade in den i fläktuttaget. Eftersom jag inte orkade riva ut moderkortet igen så kopplade jag den nya fläkten till ett likadant uttag på annan plats och höll helt sonika pentiumfläkten i handen. Detta gjorde att jag kom in i BIOS där jag stängde av fläktvarnaren och allt blev frid och fröjd. Skönt att känna segerns sötma

 

/Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Detta gjorde att jag kom in i BIOS där jag stängde av fläktvarnaren och allt blev frid och fröjd. Skönt att känna segerns sötma

 

Låter som en bra och lite oväntad lösning.

Trodde inte att fläktvarnaren hade med ditt fel att göra, men där ser man.

 

:thumbsup:

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...