Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur åldersbeständiga är utskrifterna?


krillebolle

Rekommendera Poster

krillebolle

Hej!

Finns det någon som har en aning om hur åldersbeständig en fotoutskrift med bläckstråleskrivare är?

 

Håller bilderna lika länge som traditionellt framkallade foton, eller kan man räkna med att färgerna bleknar efter några år?

 

Jag använder en canon-skrivare med canons egna fotopapper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sussi Gustis

Det mesta beror på var du lägger din utskrift.

 

Lägg en tryckt bild i solen ett par dagar så ser du att vissa färger försvinner väldigt fort. Cyan är det sista som försvinner.

 

Du får nog göra lite prov med dina utskrifter.

 

Förvara dem mörkt och torrt så borde de klara sig bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bläckstråle klarar inte Svenskt Arkiv. Laser brukar däremot göra det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så generell kan du nog inte vara. Jag vill minnas att jag läst om bläckskrivare med arkivbeständigt bläck.

 

Fast misstänker att det var lite av specialbläck och knappast fotobläck.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat att låta vanligt vatten (regnvatten exempelvis, brukar väta breven posten har till utdelning exempelvis) "beröra" bläckstråleutskrifter? -I 999 fall av 1000 så tål inte utskriften vatten.

 

Laserutskrifter brukar dock klara "svensk standard" för arkiv...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Side topic:

Skit är det att affärerna skriver ut garantibevis/garantikvitton som skall "räcka 2-3 år" på termopapper!

 

Termopapper håller knappt ETT år!

 

(Konstigt att myndigheterna godkänner termopapper i kassaapparater!)

Kassakvitton skall ju ändå hålla i 10 år enligt bokföringslagen!

Termopapper håller inte alls!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Följande är saxat ur en beskrivning på Canons hemsida från 2002:

 

Canons bläck i de nya patronerna BCI-6 ger mer än 25 års ljusbeständighet enligt Canon Inc interna acceleratortest och med utskrift på fotopapperet Phot Paper Pro (PR-101) samt med Canons bläck. Villkor för 25 års ljusbeständighet; Temperatur: 24oC. Luftfuktighet: 60% Ljuskälla: Vitt fluorescerande ljus, 70.000 lux Luftskikt och 2 mm tjockt glas på provet Förutsättningar: En dags belysning antas uppgå till 500 lux x 10 timmar Interna utvärderingskriterier (baserade på ISO): Enstaka färg/Sammansatt färg: En färgförändring har uppstått om tätheten ligger under 70% (OD: 1.0->0.7) Bearbetning Bk: Blekningsgraden mellan varje färg ligger inom 15% och en färgförändring har uppstått om tätheten ligger under 70% (OD: 1.0->0.7) Försiktighetsåtgärder vid lagring av utskrivna bilder: 25 års ljusbeständighet kanske inte uppnås beroende på lagringsförhållandena. Uppgivet antal år är resultatet av simulerade tester som utförts av Canon Inc och kan inte garanteras. Uppgivet antal år gäller inte papperets blekning eller varaktighet. Låt bläcket torka helt efter utskriften. Förvara bilderna i album, genomskinliga plastmappar eller i glasramar så att de inte utsätts för luft. Förvara aldrig utskrivna bilder på ställen som utsätts för höga temperaturer, hög luftfuktighet eller direkt solljus. Förvara bilderna i normal rumstemperatur.

 

Smält det, den som orkar, nu i värmen;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljusbeständighet är inte alls detsamma som arkivbeständighet!

En endaste droppe vatten på bläckstråleutskrifterna, så är det bara "sudd" med alltihop!

 

Förresten har jag det coolt här, då jag har AC!

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej virtuosen

Ja, jag vet det där med vatten, men frågan löd väl åldersbeständigheten?

 

Det kan man väl definiera lite olika i olika sammanhang? För några år sen varnade ju alla för att en bläckstrålebild inte höll mer än i några få år. Bättre verkar det i alla fall ha blivit, men inte är det samma kvalitet som fotolabben ger.

 

Nu börjar det bli coolt här oxo, utan AC;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett par foton (dock utskrivna på hp fotopapper i en hpskrivare) som sitter i en fotoram, i ett rum med kvällssol. De har suttit upp i 2 år utan något tecken på blekning.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...