Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Två ljudkort.


Tophe

Rekommendera Poster

Jag har två ljudkort installerade. Ett studiokort och det interna.

Anledningen är att Messenger inte hittar mikrofonen från mitt studiokort så när jag spelar spel och använder mikrofon i Messenger så har jag utljudet i studiokortet och micken går in i det interna.

 

Nu tänkte jag skaffa ett headset. Då vill jag ha både lurarna och micken i det interna kortet. Men det kortet spelar inte upp något ljud.

 

Så frågan är:

 

Kan jag få datorn att spela upp utljudet genom bägge ljudkorten samtidigt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter med ungefär samma konfiguration som du. Jag tror inte att du kan skicka samma ljudström till två olika ljudkort samtidigt. Däremot så kan du välja vilket ljudkort som en specifik ljudström skall gå till. Jag skickar t ex ljudet från spel till mitt interna kort (stöder 5.1) samtidigt som jag skickar musiken från t ex mediaspelaren till mitt studiokort (och vidare till slutsteg och riktiga högtalare).

-nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utgår från att du har installerat drivisar för bägge korten. Sätt det inbyggda som default i "Sound and Audio Devices Properties" (se bifogad bild) som du hittar i kontrollpanelen.

I de program där du inte kan välja vilket kort som skall ha ljudströmen (ganska många spel) så skickas den till "default". I de flesta andra program (alla seriösa synt- ljudediteringsprogram) så kan man välja vilket kort som ljudet skall skickas till. Det går inte att säga exakt hur du skall göra för jag vet inte vilka ljudkort och program som du använder men du kommer att lösa det med lite experimenterande.

-nisse

 

[bild bifogad 2005-07-01 16:29:25 av NWM]

725620_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Ljudkort

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator WindowsXP|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...