Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tebax för andra intrycket........


jobbigvolvo

Rekommendera Poster

jobbigvolvo

Noterat så här långt.

Sämre:

1. Det tar längre tid att kolla igenom de (för mig) intressanta forumen.

2. De enskilda forumen laddar långsammare, modemare som man är =(. jag menar bara "hem, alla forum" m.m bilderna tar flera sekunder att ladda ner....

3. Bredden på sidan, visserligen så kör jag i 1600*1200 men jag kör alltid med en massa fönster uppe och nu har det blivit märkbart trängre.

4. Fortfarande ingen "killfile", för att blockera dryga personer och spammare (detta är viktigt..).

5. Senaste inläggen ?? jag föredrar att ladda hem inlägg som jag vill läsa själv. Och blir inte sidorna väldigt "långa" ??

 

Bättre:

1. Läsbarheten är mycket bättre.

2. Servern har (hittils ;) inte gett mig något asp-fel.

3. Intresse för att göra eforum bättre verkar iaf finnas hos moderatorerna ;)

 

Synpunkter/förslag:

1. Gör det möjligt att klistra in bilder i meddelandena. Risken för "tysk hård-homo" finns ju alltid, men man kan ju länka till dylikt =/

2. Olika grupper att sortera forumen i, jag tänker mig mjuk resp. hårdvara eller mac/pc o.s.v

3. Skippa autoinloggningen, om man använder en annans dator för att läsa lite så kommer han senare att logga in attematiskt (Åsa-Nisse stavning) med min användare !! inte kul (har hänt).

4. En avbryt knapp brevid "Skapa inlägget" vore inte helt fel. Visserligen så kan man gå bakåt , men ändå....

5. Skapa för g-ds skull en FAQ sida !!!!!!

 

Puh långt blev det ...får fortsätta senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena.

Ska försöka hålla mig så kort som möjligt.

 

1. Har du testat varianten där du lägger upp dina Favoritforum? På det viset kan du få en egen sammanställning av utvalda forum. Listan över favoriterna nås dels från toppnavigeringen (Favoritforum), dels dyker den upp överst i högerspalten om du är inloggad.

Vore spännande att få dina synpunkter kring den hanteringen eftersom det är en bit på vägen när det gäller punkt 2 i dina Synpunkter/förslag. (Som jag tolkar det iallafall).

 

2. Hm ... Längre laddningstid alltså. Vi sätter upp det på listan märkt "Optimering".

 

3. Bredden ses över just nu över hela linjen.

 

4. "Killfile"-hanteringen är jag litet konfunderad över. Jag kan förstå funktionen i chatsammanhang men är inte problemet i ett diskussionsforum att diskussionerna kan få hål i sig om en av dig utsedd "persona non grata" gör ett inlägg. Förklara gärna mera eftersom jag inte har helt klart för mig funktionen och dess följder.

 

5. Point taken. En fråga bara gällande användandet: Hur gör/gjorde du tidigare för att hitta och läsa inlägg du ville läsa?

Jag är nyfiken eftersom jag primärt använder Nya inlägg, Sök och trådbevakningen för att "sortera" ut det bästa. Därefter skuttar jag relativt fritt runt bland de mest spännande diskussionerna (utan för den sakens skull skriva i dem). Där har jag upptäckt att Favoritforum är rackarns smidigt att ha till hands.

 

Synpunkter/förslag:

1. Att klistra in en bild i presentationen har varit på tapeten tidigare men föll inte i speciellt god jord. Kanske klimatet är bättre nu.

Att ha bilder och formattering i inlägg och rubriker är något vi vill ha. Vi ska bara hitta en lämplig nivå på hanteringen. Html-formattering har visat sig vara en icke framkomlig väg.

 

2. Uj, uj, uj. Här finns det två starka läger på Eforum. Vi testade att ta bort den och fick på f..n för det och därför återinförde vi den.

Samtidigt finns det möjlighet för dem som vill vara litet mer säkerhetsmedvetna att stänga av autoinloggningen. Nu kan du dessutom logga in samtidigt som du skriver och postar ett inlägg. På det viset slipper man "backa tillbaka" och krångla om man glömt logga in i ett tidigare skede.

 

4. Ok, du menar en knapp som stänger fönstret där du skriver ditt inlägg utan att posta det? Är det rätt uppfattat?

 

5. FAQ. För hanteringen av Eforum eller menar du FAQ:er för de forum som finns? Som du säkert förstår är omfattningen av det arbetet (och förutsättningarna för att praktiskt kunna genomföra det) mycket beroende av svaret.

Om svaret är det första så är det på gång, om det gäller det andra så ... Huva!

 

Svaret blev inte speciellt kort men jag hoppas vi kan fortsätta att reda ut begreppen i efterföljande konversation.

/Mvh Mats Hultgren, idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jobbigvolvo

Tack för visat intresse.

Rakt på sak:

1.Inte aktuellt för mig då alla cookies och temporära I-net filer ligger på en RAM-disk ,och alltså förloras vid omstart (men det går bra mycket rappare och ev. lösenord skyddas bra).

 

2.Japp, om lite optimering räcker så är det bra...

 

3.Härligt, många väntar nog på det.

 

4."Killfile" ,eftersom många verkar se på eforum som en chat så är nog inte möjligheten helt bortkastad ändå.

Vissa medlemmars inlägg sträcker sig tyvärr till ex. "Å vad intressant, jag bryr mig inte" och "Vem f-n spelar xxx numera", även "Compaq e skit, köp nytt" är populärt.

 

5.Jag loggar in och vill se "Följande forum har nya inlägg sedan ditt förra besök" och sen klicka på de intressanta , sedan se en lista på trådarna och hur många kommentarer resp. tråd har och gärna hur många nya.

 

 

1. (igen) Jag förstår ert problem med detta, det är för enkelt att missbruka. Men smidigt vore det onekligen. Men att tillåta en URL som slutar på .jpg eller .gif då ?? (och maxstorlek på 25kb)

 

2.Även här förståelse, men när man ftp-ar så blir URL'en te.x "guest@ftp.abit.com", finns det någon liknande möjlighet med ASP ?

Då mitt konto har blivit "kapat" tidigare så ligget detta mig varmt om CPU'n.

 

4 (?) Japp, helt rätt.

 

5. En FAQ för hanteringen av eforum, ev. med lite "nettikett" och allmänna netscape/IE frågor.

 

På återseende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

En kort uppföljning.

 

- Favoritforum: Hela favoritforumhanteringen sköts av Eforum och inställningarna lagras i databasen tillsammans med dina användaruppgifter.

Principen påminner alltså om "Nya inlägg" bara det att du själv kan plocka ut en lista över forum du vill specialbevaka.

 

- Bredden: Nu ska den rackaren rymmas på 800x600. Vi har hackat bort en del pixlar från vänsterramen, minskat vänsterspalten en del och tajtat till högerspalten.

 

- Stänga-knappen: Vi lutar åt att öppna fönstret för nya inlägg i ett (törs jag säga det ...) popup-fönster. Anledningen är flera. Dels är det lättare att få överblick över flera tidigare inlägg ifall man vill svara flera personer samtidigt, dels är det lättare att klippa och klistra mellan forumet och själva inläggsfönstret. Att det dessutom är enklare att hantera en Stänga fönstret-knapp är bara ytterligare positivt.

 

- FAQ: FAQ eller rättare sagt en "instruktionshandledning" till Eforum håller just nu på att färdigställas.

 

Slut för nu.

/Mvh Mats Hultgren, idg.se

 

--------------------------------------------------

Epost: mats.hultgren@idg.se

Besök vår hemsida: http://www.idg.se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...