Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snälla hjälp mej!!?


Xstroy

Rekommendera Poster

har problem med att det kommit upp en ruta där det står

Windows Filskydd: Filer som kräver att windows ska fungera korrekt har ersatts

av okända versioner. De här filerna måste återställas till de ursprungliga versionerna om systemabiliteten ska bibehållas.

 

Mata in Windows Xp Home Edition Service Pack 2 CD nu.

 

och sen tre knappar att välja mellan

 

[Försök igen] [Mer information] [Avbryt]

 

Så vad ska jag välja?.. jag har inte Den Skivan kvar hemma hos mig längre den e hos min pappa som inte bor här. Men han har den skivan där Med Windows Xp Home Edition.. men inte med Service Pack 2 på för det uppdaterade jag till genom Windows update.

 

Skulle gärna vilja ha hjälp ganska snart ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Har du din orginal XP-cd hemma hos dig?

Installera den och när det är klart kan du separat installera SP2. Det går att ladda ned SP2:an separat också.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Xp skivan med Windows xp Home Edition Service Pack 1.. och om jag sätter in den och trycker på försök igen så funkar det inte?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej Stefan,

 

Jag har också åkt på detta... med en dialogruta med samma meddelande!

Struntade i det sistnämnda med att klicka ' JA ' och bibehåller de okända filversioner det påstås att man har.

 

Misstänker att det har med senaste uppdateringen från MS Update som gjordes häromdagen : Package Installer (KB 898461)

 

 

Har du din orginal XP-cd hemma hos dig?

Installera den och när det är klart kan du separat installera SP2. Det går att ladda ned SP2:an separat också.

 

Jag har XP HE vers 2002 och i den finns det ju SP1, och i dagsläget har jag via uppdatering, SP2. Nu undrar jag om det verkligen är nödvändigt att åter ta hem SP2 efter att man kört XP-skivan, och för att återställa vissa filer som det påstås att man har ersatt ?

Skulle det helt enkelt inte räcka med att köra XP-skivan?

 

A_ym

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
A_ym skrev:

Nu undrar jag om det verkligen är nödvändigt att åter ta hem SP2 efter att man kört XP-skivan, och för att återställa vissa filer som det påstås att man har ersatt ?Skulle det helt enkelt inte räcka med att köra XP-skivan?

 

Om du tittar i Hjälp och Om Internet Explorer när du har IE uppe.

Kan du då se om SP2:an finns i systemet?

 

Vet inte vad du menar med att du kört XP-skivan?

Är det en reparationsinstallation, så är jag osäker på om inte SP2 åkt bort.

 

Xstroy skrev:

Jag har Xp skivan med Windows xp Home Edition Service Pack 1.. och om jag sätter in den och trycker på försök igen så funkar det inte?!

 

Jag tycker du ska prova nedanstående också...

 

Hittade t ex det här för att bli kvitt XP:s file protection:

http://www.updatexp.com/scannow-sfc.html

...var beredd med er XP-cd.

 

To do this simply go to the Run box on the Start Menu and type in:

 

sfc /scannow

 

This command will immediately initiate the Windows File Protection service to scan all protected files and verify their integrity, replacing any files with which it finds a problem.

 

Kan slå vad om att det är det ni råkat ut för båda två. :)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej:thumbsup: har startat det programmet nu och den kontrollerar mina filer nu.. tar Lång tid lr?den knappt rör sej ;P.. men ska låta den gå och se om den hittar nåt lr så.. tack för hjälpen ska se om det går nu då ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Xstroy skrev:

Okej[Tumme upp] har startat det programmet nu och den kontrollerar mina filer nu.. tar Lång tid lr?den knappt rör sej ;P.. men ska låta den gå och se om den hittar nåt lr så.. tack för hjälpen ska se om det går nu då ;)

 

Vet inte hur lång tid det tar. Har aldrig behövt det själv. :)

Håller tummarna för att det lyckas nu...

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Ericsson

Fråga:

Använder ni Panda Antivirus?

Datorer på jobbet har fått notepad.exe bortplockat av Panda.

Och nu klagar Windows på det sättet som ni säger.

 

[inlägget ändrat 2005-07-01 08:58:02 av Mikael Ericsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp jag använder panda antivirus och jag har inte kvar notepad.exe längre.

Jag skulle prova det där igår men det gjorde jag så sent och det gick i snigel fart och den rörde sig nästan ingenting.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

notepad.exe bortplockat av Panda.

Och nu klagar Windows på det sättet som ni säger

 

Jag var i ett liknande läge en gång. Då var min startsida kapad och det låg en exe-fil i \System32 som återskapade about:blank varje gång den raderades.

 

Notepad.exe kallade sig tydligen Mastern i angreppet och det tog dagar för mig att rensa.

 

Värsta virusskanningen rekommenderas mao. (Jag fick eländet när jag ville ha cheats till Rise of Nations och lallade runt bland en massa hemvävda "spelsajter")

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mikael Ericsson skrev:

Fråga:

Använder ni Panda Antivirus?

 

Kör det online lite då och då. Notepad är kvar.

 

Bättre om du skapar en egen tråd i t ex Virus - Antivirusforumet. Blir rätt lätt rörigt om du hänger på här med en helt ny fråga inom ett helt annat område.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om du tittar i Hjälp och Om Internet Explorer när du har IE uppe. 
Kan du då se om SP2:an finns i systemet?

Vet inte vad du menar med att du kört XP-skivan? 
Är det en reparationsinstallation, så är jag osäker på om inte SP2 åkt bort

 

Svar JA på första frågan.

Jag gjorde som du beskrev, med sfc /scannowoch det hände i stort sett ingenting förutom att det gick såååå långsamt.

Ett annan sak ... Jag fick använda mig av Kommandotolken istället för RUN (Kör).

 

Testade då att köra XP-cd:n, men ... :(

 

Har kollat inne på den länk som du hänvisat. Jag blir och ÄR mer än lovligt förvirrad över de olika alternativen och hur man ska gå tillväga.

Engelskan är inte mitt starkaste kort ... :(

 

Undrar om det är absolut nödvändigt att ha Notepad i datorn ? Jag använder det sällan eller nästan aldrig. Ett måste för att datorn ska fungera med ALLA betydande filer ?

 

Med anledning av Mikael Ericssons fråga till Xstroy (se 2 trådar nedanför!)

så kan jag också sälla mig till skaran av Panda- användare.

Förresten, jag tycker det är bra underligt att min sambo inte drabbats av detta !? Han har också samma OS och AV-skydd samt installerat den senaste uppdateringen från MS Update.

 

Det som nu hänt mig skedde före 19-tiden igår kväll, och jag har inte varit inne på något obskyrt ställe på nätet.

 

Vill bara påpeka vad för slags svar man fick från Panda-skyddet.

Annonsprogram (Adware)

Adware/Consumer Alert System

Fanns i C:\WINDOWS\ , \system32\ samt i \ServicePackFiles\i386\

 

A_ym

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag gjorde som du beskrev, med sfc /scannowoch det hände i stort sett ingenting förutom att det gick såååå långsamt.

Ett annan sak ... Jag fick använda mig av Kommandotolken istället för RUN (Kör).

 

Trist att det inte fungerade. :-(

Får väl fundera ut andra lösningar...annars var den det närmsta jag kom.

 

Har kollat inne på den länk som du hänvisat. Jag blir och ÄR mer än lovligt förvirrad över de olika alternativen och hur man ska gå tillväga.

Engelskan är inte mitt starkaste kort ... :(

 

Oki, den länken var bara till hjälp för att förtydliga kommandot och vad det gjorde när du körde det. Svårt att hitta svenska sidor, som har med datorinstruktioner att göra. Annars hade jag hellre länkat till en svensk sida.

 

Undrar om det är absolut nödvändigt att ha Notepad i datorn ? Jag använder det sällan eller nästan aldrig. Ett måste för att datorn ska fungera med ALLA betydande filer ?

 

Det är inte nödvändigt att ha Notepad. I min Win98SE-burk försvann mitt Notepad efter en ominstallation, men datorn funkade i alla fall. Då använde jag Notepad för kom-i-håg-anteckningar, så jag laddade ned en dito från nätet istället och installerade.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Ericsson

Tror Panda skickat ut en felaktig signaturfil.

Det har hänt tidigare att den rätt som det är plockar bort filer på datorer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej Stefan, och ett stort TACK för att du tar och tagit dig tid till att hjälpa mig och Xstroy med vårat "dilemma" ! :)

 

Ledsen över att jag inte kan ta åt mig engelskan och i synnerhet med terminologin. Annars har jag inte alltför stora problem med att läsa och skriva, men när det kommer till en sådan situation som denna ...*suck*.

 

Okidoki, jag kan skippa den förbenade Notepad och fortsätta använda Wordpad som fortfarande fungerar. :)

 

Ska skriva till supporten på Panda och be dom FÖRTYDLIGA sig med en ursäkt ... dessutom ska de få förklara sig om det hör till rutinerna att ev. skicka ut fel signaturfiler.

Jag har efter 3 veckor ännu INTE fått svar på föregående fråga som jag ställde. Det gällde uppdateringar på ca 2500 signaturfiler under en och samma vecka man fick i början av den här månaden !?!

 

Tack Stefan, och trevlig helg ! :)

 

A_ym

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Tack Stefan, och trevlig helg !
:)

 

Detsamma!

 

Synd att dina problem inte gick att lösa bara. Hoppas du hittar någon lösning.

 

Ska skriva till supporten på Panda och be dom FÖRTYDLIGA sig med en ursäkt ... dessutom ska de få förklara sig om det hör till rutinerna att ev. skicka ut fel signaturfiler.

Jag har efter 3 veckor ännu INTE fått svar på föregående fråga som jag ställde. Det gällde uppdateringar på ca 2500 signaturfiler under en och samma vecka man fick i början av den här månaden !?!

 

Det är inte ovanligt att företag inte besvärar sig med att svara på epost.

Dålig stil, men sådant är det.

 

Lycka till!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...