Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Korkat försök - eller vad????


KnobX

Rekommendera Poster

Hittade detta mail idag i min Hotmail:

 

>From: Peter Brolund <noreply@vinnmobil.se>

>Reply-To: Peter Brolund <perkthejerk@hotmail.com>

>To: xxxxxxx@hotmail.com

>Subject: Vinn nya Sony Ericsson K750i!

>Date: Thu, 16 Jun 2005 09:45:45 +0300

>

>Hej! :)

>

>Är du med i tävlingen där man kan vinna nya Sony Ericsson K750i?

>

>Om inte, gå in och tävla direkt: www.vinnmobil.se

>

>Ha det gött!

>

>/Peter Brolund

 

Går man in på angiven länk så efterfrågas fullständiga inloggningsuppgifter för Hotmail!!!!

Är detta seriöst, ett scam ellar kanske bara en idiotisk enkät???????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du verkligen lämna ut fullständiga uppgifter för inloggning, när jag går in på vinnmobil.se så frågar den efter förnamn, efternam, e-mail adress och e-mail adress igen, och i rutan nedanför ska man motivera varfömr man ska vinna en ny k750...

Om det är seriöst heller ej, det kan jag inte svara på, men jag har också fått samma mail som du, och även länken skickat från annat håll...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det råder väl inga tvivel om att någon som försöker plocka dig på inloggningsuppgifter på detta vis är oseriös?! Phishing...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha :D

 

Fyll i dina inloggningsuppgifter till MSN/Hotmail nedan, och vips så skickas ett tips ut till dina kompisar!

 

Vi kommer inte att spara några inloggningsuppgifter över huvudtaget - därför är du helt säker när du använder den här funktionen.

 

 

[inlägget ändrat 2005-06-30 10:13:55 av Cechise]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OKi, hadde inte gått så långt förut... men det ser ju nästan skrattretande ut.... Nu kan man ju nästan direkt säga att det är oseriöst....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Är detta seriöst, ett scam ellar kanske bara en idiotisk enkät???????

 

Verkar ju lite skumt, tycker jag. Borde vara frågor också vidare för att vinna.

Varför behöva avslöja dina inloggningsuppgifter för att vinna en mobil?

 

Jag skulle inte lämna ut några uppgifter om mitt epostkonto för någon okänd.

Du vet ju inte om du blir blåst.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade detta mail idag i min Hotmail

 

Själv så betraktar jag alla mail som jag inte bett om (nån som jag inte haft kontakt med förut) som bluff och båg. Inget seriöst företag eller människa frågar nånsin efter lösenord. Basta.

 

Jag registrerade mig med en fejkad hotmailadress. Den försöker sen logga in på MSN med inloggningsuppgifterna.

Fy halen vilket klantigt försök :) men det finns ju alltid nån som går på sånt här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Email harvesting! Ur tävlingsvillkoren:

 

När du tävlar så får du samtidigt nyhetsbrev från TävlingsNytt, DagensJoke, Visste du att, DTF Travel och vinnmobils egna nyhetsbrev. Uppgifter som förnamn, efternamn, e-postadress, ålder och kön kommer att utlämnas till dessa samarbetspartners

 

Gissningsvis vill dom samla ihop så många skarpa epostadresser som möjligt och sen finansiera det hela gm att sälja dem...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med tidigare inlägg - oseriöst. Ingen seriös person/företag ber om inloggningsuppgifter, och absolut ingen bör lämna ut dem. Det strider dessutom mot användarvillkoren för MSN Passport/Hotmail: "Du ansvarar för att hålla ditt lösenord och övrig kontoinformation hemlig."

 

Har du inte accepterat att få epostreklam från vinnmobil.se är det *dessutom* spam och bör anmälas till Konsumentverket.

 

Om man uppger en korrekt hotmailadress inkl lösenord, och de skickar/låter skicka epostreklam till personerna som finns i kontaktlistan, så är det ett lagbrott vinnmobil begått.

 

Domänen vinnmobil.se är registrerad av en privatperson vars firma finns i telefonkatalogen på angiven adress, med ett mobil-nummer bara. Tillsynes inga kontaktuppgifter på siten, vilket är en varningssignal det också. En googling på firmanamnet - på webben och i News - ger ingen träff.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...