Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Androas

e-handelssida

Rekommendera Poster

Jag har nyss startat eget företag och ska nu välja någon typ av e-handelssida, alltså en sida med kundvagn. Det är bara det att de svenska alternativ som finns oftast är månadshyra, jag skulle hellre vilja köpa en "template" och sköta allt själv.

Jag har sökt lite på templates men inte hittat något vidare. Jag vill ha en design som sticker ut lite i mängden samtidigt som den ska vara funktionell. Sedan får det inte kosta för mycket, max 1000kr.

Det jag söker ska vara i ASP/PHP med någon typ av databas så man enkelt kan lägga in produkter.

En sida som jag tycker är väldigt snygg är http://www.e2eye.com . Kika gärna där så ser ni vad jag söker.

Någon som har någon länk eller tips? Skulle bli mycket glad om ni kunde hjälpa mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kort och gott; du får vad du betalar för.

En solid e-handelslösning som ett företag gör enligt dina önskemål tillsammans med order/lager -hantering kan lätt kosta över 100 loppor.

Sen om du ska ha kortbetalningslösningar kostar ju även det osv.

Håller själv på och bygger ett och kan skriva under på att göra ett tar tid och är rätt meckigt.

Så vill du ha ett för max 1000 så får du nog "nöja" dig med som ser rätt basic och trist ut, men det fyller ju ändå sin funktion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår att det självklart blir väldigt dyrt med en unik sida, men titta tex på den här länken:

http://www.4templates.com/view/search=%3DgHnLRrM2qqL2KTtSpSKpyCSVJrL2KDtSJDBRbuVKlbilkcGZmCIeGYlSQFMnErM-SLpYoK1ElsuWAgxmTBI/1/VA0109BL

Det jag letar efter är en sådan fast att det är med PHP/ASP och en databas så att man kan enkelt lägga in produkter mm.

Med den (länken) är ju i html och det innebär väl att man måste lägga upp alla produkter manuellt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett bra och gratis webb system är Mambo CMS (open source) som man kan integrera t.ex med phpshop och oscommerce

Till detta finns en hel del gratis templates och tutorials, även på svenska

Här är några länkar för att komma igång

http://mamboforge.net/

http://www.mambo-phpshop.net/

http://mos.portal.edu.jonkoping.se/component/option,com_home/Itemid,93/

http://forum.mamboserver.com/forumdisplay.php?f=132

http://www.svenskmambo.se/

mvh

Karl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del företag kan göra sidor åt dig. Dvs anpassa en som fungerar direkt. I php är det inte särskilt svårt.

Bör kunna göra en sida åt dig för runt 20 000 + moms.

info@dalcom.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, har nu suttit i en halvtimme och försökt fatta vad det är för nåt (Mambo), men det går inge vidare. Kan någon förklara så vore jag tacksam.

En annan sak, hittade den här sidan: http://www.barnsidan.com/butik/index.asp

Ni som har tränade ögon, svara ärligt nu, ser den här sidan proffsig ut?

Den var ju iallafall väldigt billig.

[inlägget ändrat 2005-06-29 17:21:34 av Androas]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mambo Content management System är ett system för webbsidor där man kontrollerar sidan via en kontrollpanel tillgänglig via Internet. man behöver inga förkunskaper om hur man konstruerar en hemsida i html eller med andra hemsidorprogrm.

Här några bilder som visar hur det kan se ut

http://www.ismambo.frac.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=28

Det bästa är att bygga det själv om man har begränsad budget - men man måste sätta sig in i detta och i gengäld behöver man inte hjälp vid uppdateringar eller andra problem som kan uppdagas.

Här är en tutorial hur man sätter upp detta och annan konfiguration

p.s du får kanske att registrera dig för att kunna titta på dessa filmsnuttar i swf-format och på engelska. De bygger på mambo cms version 4.5.1.

om du behöver ytterliggare info so kan du kontakta mig på

mambodesign@gmail.com

mvh

Karl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej då förstår jag. Tror dock inte att det är det jag behöver då jag kan hyfsat om html och asp. Har tittat lite på oscommerce och det verkar ju helt ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste bara få inflika en tanke om att vara ärlig om designen på barnsidan o säga att jag inte tycker den ser speciellt proffsig ut, men klart fungerande iaf o bättre än många andra "amatörsidor" jag sett. Nu e väl jag iofs lite partisk eftersom det är jag o min kusin som har gjort den sidan du refererade till i första meddelandet, men ändå. ;)

I övrigt så håller jag med om föregående talare att det är inte ett helt enkelt uppdrag att skapa ett vettigt e-handelssystem, särskilt inte om man dessutom vill ha betallösningar kopplade till det. Allt går dock att fixa med tillräckligt tjock plånbok, men det är ju inte en lösning som passar alla det heller.

Mambo e ett helt ok system, även om det kan ställa till med lite problem beroende på servern man ska lägga det på.

...en liten fråga till Chrille C e väl om det funkar bra att ragga kunder på så sätt som du gör? Bara undrar lite, eftersom du föreslår en lösning som e typ 25 ggr dyrare än vad ursprungsförfattaren förklarade att han ville lägga... ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns alternativ som är gratis som dessutom automatiskt genererar trafik till din sida. Registrera dig på www.alltinget.se. Du kan sedan enkelt skapa en personlig sida samt ladda upp dina artiklar med 3 olika bilder för varje artikel.

Du kan sälja i form av auktioner eller som regelrätta annonser med köp direkt (kundvagn). Dina varor presenteras som lista eller bildgalleri. Du får dessutom SMS till din mobil när du får ett bud om du väljer att sälja via auktioner. Du registrerar sedan ett domännamn och knyter till URL:en för din personliga sida. Visst är det många begränsningar i detta, men tänk på att det är helt kostnadsfritt och fruktansvärt enkelt att komma igång. En bra start för att kolla intresset.

[inlägget ändrat 2005-06-30 12:06:47 av Rasman]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett företag som gör ehandel till mindre företag som inte behöver lagerstyrning och vill heller inte göra större investeringar.

3 av mina senaste:

www.excelen.se

www.panta.nu

www.turbotan.se

Priset ligger på 7000kr och uppåt + moms.

Alla kategorier och produkter ändras av administratören (dig) + mycket mer. Designen och funktioner pratar vi igenom i förväg så att du får det du vill ha och inte en massa "häftiga funktioner" som kostar att göra men som du som kund aldrig använder.

Hör gärna av dig på 070 205 6667

/Alfahane

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En template är ett avancerat tema. Helt enkelt en uppsättning bilder och stylesheets för att ändra utseendet på en hemsida eller ebutik. Det är ingen ebutik i sig eftersom du behöver en separat sådan. De flesta webbhotell erbjuder dock ebutik som ingår i deras standardpaket, räkna med cirka 100 kr månaden för det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Starweb hyr ut billiga/bra e-butiker från 295kr/månad. Då ingår både webbhotel + support via telefon & e-post. En start/engångskostnad på 995kr tillkommer.

Det ingår 10 grafiska tempaltes/teman som du själv enkelt kan ändra om gällande färger, typsnitt, logtyp etc. En lättläst manual ingår också.

Vi har ett flertal betalsystem anslutna till webbutikerna varav flera är gratis(!). Tex. automatisk faktuering med betalningsgaranti via Kreditor. Dvs. även om inte slutkunden betalar Kreditor så får du ändå betalt!

- Det enda du betalar här är en låg kostnad för varje köp.

Du kan starta en provbutik helt gratis (utan förbindelser) direkt på vår hemsida och testa i upp till 60 dagar för att se om det passar dig.

Titta gärna in på vår hemsida:

www.starweb.se

johan

www.starweb.se -- hyr e-butik och e-handelslösningar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset/reklamen, men jag anser det vara för dyrt med 4500kr för ett år, jag är snål av mig. Jag hittade en gammal skiva från -99 där det låg med ett webbshop helt uppbyggt i html och javascript (det är denna http://www.klickdata.se/J992-CD.html ). Vad är nackdelen med det här? Är det många som har slagit av jscript? Hur många % kan det vara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det är ganska få procent som slagit av javascript kanske 1-3%. Det används på de flesta sajter tex. till dynamiska menyer osv. Frågan här som jag ser det är snarare hur mycket man värderar sin egen tid. Både i form av ren tid och pengar.

Du måste ju även hyra ett webbhotell som kan hosta din sida till t.e.x KlickData's butik, och de hotell som är lite bättre tar ju betalt därefter. Man vill ju inte att webbutiken ska gå upp och ner som en jojo.

Ps. Andra året hos oss blir hyran 3500kr :) .Ds

KlickData's butik innebär:

995kr i start + webbhotell + egen tid = En del pengar & tid

- Sen så vill man ju inte heller att butiken ska bli föråldrad, utan vidareutvecklas med nya smartare/bättre funktioner samt nya tillbehör för bättre integration med ens ekonomisystem samt fler/bättre/billigare betalsystem m.m

Det är en hel del att ta hänsyn till när man börja tänka på allt "runtomkring".

johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det är ganska få procent som slagit av javascript kanske 1-3%.

Visst är det så, men det är väl ingen ursäkt för att helt stänga ute de som inte har javascript påslaget eller helt enkelt inte kan köra det för att deras punktterminal eller annat handikapphjälpmedel inte fungerar med det.

Det skulle inte behövas speciellt många minuters jobb för att åstadkomma en lösning som faktiskt fungerade även utan javascript (era referensbutiker, t.ex http://www.peritus.se/ blir ju helt oanvändbara utan).

Du måste ju även hyra ett webbhotell som kan hosta din sida till t.e.x KlickData's butik, och de hotell som är lite bättre tar ju betalt därefter. Man vill ju inte att webbutiken ska gå upp och ner som en jojo.

Ps. Andra året hos oss blir hyran 3500kr :) .Ds

Utan att ha tittat närmare på det så borde han för KlickData:s butik behöva max vad som ingår i Levonline:s instegspaket (http://www.levonline.com/webhotell/economy.php), de går verkligen inte upp och ner som en jojo och kotar 1350kr/år så jag hoppas att de 3500kr/år var menade som ett skräckexempel. Loopia och andra seriösa aktörer erbjuder också paket till betydligt rimligare priser.

Noterar förresten att ni på er webb skriver:

Nedanstående konto ingår helt gratis i månadshyran:

Jag hoppas du är medveten om att det är ett brott att använda ordet "gratis" om det krävs någon motprestation (i det här fallet en hyra).

http://foretagarguiden.nutek.se/sb/d/388/a/1459

Meningen fungerar precis lika bra utan "helt gratis" så det är ju lätt åtgärdat.

Jag betvivlar emellertid inte en sekund att er lösning är bättre än klickdata-varianten, iaf för den som vill växa i sin verksamhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för att ni tar er tid och är engagerade! Härligt!

Varför jag främst väljer att skippa e-handelsshoppar (tex starweb) är förutom priset att de ser så oerhört tråkiga ut. Det är säkert jättebra funktioner, men jag vill inte ha en sida i mängden.

Jag har all tid i världen, och dessutom kan jag inte se varför det skulle ta längre tid att lägga upp produkter i min sida än hos starweb.

På mitt sätt blir det mycket billigare, mer unikt och helt enkelt bättre. Sedan om 1-3% inte kommer in kan inte hjälpas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fhe:

JavaScript behöver även kunden vid de flesta betalsystem etc etc som vi alltså inte kan påverka. Så även om vi byggt om vår artikelmeny utan JS så hade kunden alltså ändå inte alltid kunnat betala via tex. Paynova m.m, vilket gör det till ett måste med JS i 99% av alla webbutiker.

De 3500kr som nämndes är den hyran som vi tar ut för andra året för en komplett webbutik med support och webbhotell. Det var absolut inget exempel på vad ett dyrt webbhotell tar ut...

Levonline ÄR ett bra exempel på ett bra webbhotell, och precis som du säger tar de 1350kr/år. Vi tar alltså endast ca 2300kr/år mer för en helhetslösning.

Ordet "gratis" används just i samband med "månadshyra" vilket gör det OK.

Androas:

Jag började själv som webbdesigner och anser att flera av de butiker som blivit designade av tex. Knowledge-Intra och andra webbdesignföretag ser riktigt snygga ut! Ta tex. www.silvershop.se eller varför inte www.peritus.se som nämns ovan. De ser båda bra ut, och inte tråkiga, anser jag, men vi har ju alla olika smak.

Tidsmässigt så har vi flera vertkyg för att lägga in artiklar snabbare både via Excel eller direkt från ert ekonomisystem. Sen ska du ju lägga upp KlickData lösningen på ett webbhotell, och skaffa ett webbhotell att lägga upp allt på också.

Att det rent manuellt tar lika lång tid i vår butik lägga upp artiklar, jämfört med andra webbutiker stämmer däremot säkert.

- I övrigt hoppas jag det löser sig med ditt val av e-butik, och du ska givetvis välja den leverantör som passar din situation och bransch bäst.

Jag ville mest informera om att det finns andra billiga alternativ där man kan få en hel butik med support, hotell etc till en låg månadskostnad. Någon här nämnde priser på mellan 7000-20000kr vilket är hyfsat billigt då det är en engångskostnad, men det finns oftast andra aspekter att ta hänsyn till också såsom vidareutveckling och koppling till ekonomisystem m.m.

johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst, dina exempel (silvershop.se och peritus.se) ser inte fula eller särskilt tråkiga ut, inte alls. Men frågan är om man minns dem för deras design. Handlar själv väldigt mycket på internet, när det gäller teknik köper jag allt på internet och när jag ser webbshoppar som dessa http://www.norrlandsbutiken.se/ , http://www.mp3express.se/ så kan jag inte annat att sucka, tävlar dom om att se så tråkiga och så ordinära ut som möjligt? Jag vet att dessa är "skräckexempel", men faktum är att de flesta "mindre" webshoppar ser ut så. Visst finns det möjlighet att konfigurera designen som du säger, men iomed att så få gör det misstänker jag att det är bökigt. Däremot kommer jag ihåg webbshoppar som dessa http://www.e2eye.com , http://www.knappar.nu/ för att de helt enkelt sticker ut ur mänden, inte för att de har fler funktioner eller mer användavänliga. Jag har bestämt mig för att köra på min egna webbshopp och tror att det kommer bli bra och det billigaste alternativet för mig. Tack för alla länkar, var intresserad av mambo men kör hellre på min egna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
JavaScript behöver även kunden vid de flesta betalsystem etc etc som vi alltså inte kan påverka. Så även om vi byggt om vår artikelmeny utan JS så hade kunden alltså ändå inte alltid kunnat betala via tex. Paynova m.m, vilket gör det till ett måste med JS i 99% av alla webbutiker.

Ytterligare ett exempel på en usel lösning. I en fungerande och bra e-handelslösning så hade man inte (utan att ens lämna en kommentar till användaren om det) stängt ute folk som inte kan/vill köra javascript, de hade varit nöjda om de kunde använda sajten hjälpligt, på samma sätt hade de fömodligen accepterat att inte kunna använda Paynova utan bara handla mot postförskott. Hos er har de inget annat val än att strunta i att handla.

levonline ÄR ett bra exempel på ett bra webbhotell, och precis som du säger tar de 1350kr/år. Vi tar alltså endast ca 2300kr/år mer för en helhetslösning.

Javisst, men i din argumentation försökte du motivera priset med att ni på något sätt skulle ha bättre uptime än andra webbhotell. Jag tror ärligt talat inte att ni har bättre möjligheter att ha bra uptime än seriösa rena webbhotell med bra redundans på både linor och maskiner.

Ordet "gratis" används just i samband med "månadshyra" vilket gör det OK.

Nej, det är verkligen inte ok, det är tokförbjudet att använda just ordet "gratis" i något sammanhang som kräver motprestation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För ett par år sedan snickrade jag ihop http://www.duit.nu som aldrig togs i drift, blev aldrig helt klar, men man kan se hur den fungerar. ASP/VBScript och Access databas, visst ligger det ett par timmar bakom...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skriver att du har gått om tid.....Jag som ett gammalt fruntimmer kunde lära mig att programmera i ASP...byggde själv en sida med produkter, kundvagn, kursbokningar och diverse annat godis. Jag var lite lat och använde access som databas. Betalningslösning postförskott samt faktura för kända kunder och förskottsinbetalning till konto, väldigt smidigt för de som har internetbank...vad jag vill ha fram det är att det är inte så svårt som man inbillar sig innan man börjar, visst lite gråa hår blir det nog, men det kompenseras av tillfredställelsen att man har klarat av det. Det tog mig cirka två månader med grafik och allt. Nu har jag sett att det finns färdiga kundvagnslösningar med kod och allt att finna på nätet. Sök och du skall finna.:) Med asp (eller asp.net) och access behöver du ett webhotell som kan hantera det. Men det finns hysat billiga. Vad man behöver tänka efter är hur mycket trafik man får till sin sida så att hotellet inte blir en flaskhals ( begränsar trafiken ), så man bör vara noga vid valet av hotell. Har du gått om tid, varför inte lära sig hur det fungerar istället, fördelen är att du kan skräddarsy helt efter dina behov och smak. Kan jag lära mig vid 49 års ålder så kan jag ge mig attan på att så kan även du....

Teresia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...