Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behörighets problem efter att jag döpt om "User Logon Name"


maik

Rekommendera Poster

Två av mina användare har gift sig och fått nya efternamn.

 

Därför har jag ändrat namnet i deras konton på AD och även ändrat deras användarnamn (user logon name).

 

När detta var klart så har den ena personen fått behörighetsproblem.

 

Hon har tappat alla rättigheter på Företagets gemensamma kataloger och kan inte längre spara någonting där. Hon kan spara under sin egen hemkatalog men inte någon annanstans.

 

Jag har gått igenom hennes konto och behörigheter men inte hittat något fel.

 

Tips och råd önskas!

 

/maik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkade ut för något liknande...

För mig var det så att användaren inte hade behörigheten kvar, i stället för användarens namn i "behörighetsfönstret" fanns en "okänt konto " + en massa siffror.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Ett "okänt" konto med massa siffror är i själva verket den sk SID kod som unikt identifierar ett enskilt objekt. Om du ser detta i säkerhetslistor mm så beror det oftast på a) kontot i fråga faktiskt har raderats från domänen, men det finns en inställning på objektet ifråga som listar den användare (dvs datorn kan bara visa vilken SID-kod som finns registrerad), eller B) problem med namnuppslagning i din domän (kan även bero på om du ex är inloggad med ett lokalt administratörskonto som inte har behörighet till resten av domänen).

 

Det skall gå utmärkt att byta namn på konton och login. Om det inte funkar brukar det bero på att man raderat kontot och skapat ett nytt med samma namn.

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...