Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Prestanda problem

Peter Karlsson

Recommended Posts

Peter Karlsson

Hej!

Jag har nyligen uppgraderat min dator med mer minne samt ett nytt grafikkort. Nu är det så att jag inte ens kan spela winamp samt öppna ett fönster sammtidigt utan att det rycker i mp3 låten som spelas. Jag tror att det har att göra med minnet på något sätt. Jag uppgraderade från 64MB -> 320MB minne. Kollar man systemresuserna så ligger de på 52% free när jag t.ex spelar en mp3 låt. Processorn jag använder är en celeron 400@500MHz. Kan någon hjälpa min med en vink om vad som kan vara fel. Finns det några BRA program som kan kolla upp funktionen på minnet etc...

Tacksam för svar!!!

// Peter

jobbigvolvo

Det verkar som om du har en IRQ delning som inte skall vara.

Är det ett nVIdia kort du har stoppat i ??

Enklast är isåfall att prova och flytta ljudkortet till en annan PCI plats.

För att se om minnet presterar som det skall så kan man använda "latency2.exe", det kollar hur många clock-cykler som minnet behöver för att fungera.

Skriv om du vill att jag skall maila det ( <30Kb ).

Peter Karlsson

Hej!

Grafikkortet är ett Matrox G400 Dual Head...

Jag ska prova att flytta runt ljudkortet och se om jag får bättre prestanda.

Du får gärna maila programet till:

pkadi97@student.vxu.se

Tacksam för hjälpen!

// Peter

Peter Karlsson

Hej!

Provade att köra enbart med 64M minne och då funkar det utmärkt. Kan det vara så att win är så pass dålig på att ta hand om mycket minne?

// Peter

Börja med att klocka ner datorn igen. Många minnen klarar inte att överklockas. Testa att ändra alla CAS latency i BIOS till 3.

Och flytta minnet så att de största minnesenheterna sitter i de lägsta minnesplatserna. Om du t.ex köpte en 256:a, sätt den i plats 1, eller två 128:or i plats 1 och 2 och 64:an i plats 3.

• 1 month later...

Låter som om ditt moderkort(chipset) inte klarar att cache:a så mkt minne. Det är då lätt hänt att OS:et laddas i ocache:at minnesutrymme å då blir det fasligt långsamt...

..pröva med 128MB och lite andra kombinationer med mer minne (under 320MB). WinAMP bör bara ta ca 5% av din processortid på en så'n dator.

/Weyland

Harry Fiskig

Halllå???

Vet du vad du pratar om ??

OS:et laddas inte i cache minne och allvarligt talat så förstår jag inte vad du snackar om alls men du vet säkerligen vad du menar.

Not...

Mannen, myten, legenden....

Cache:a RAM:et, swap:a chache-minnet och minnas chachen...

Ja, svaren äro många, men lösningarna äro mycket färre...

Harry Fiskig

Tja, jag vet inte riktigt vad man skulle kunna säga om själva problemet mer än att det är förbryllande.

Fel minnestyp? Vad vet jag... Har inte sett burken, vet inte vad som sitter i utöver så den bästa rekomendationen får väl nästan ändå bli trial and error.

Surfa runt på lite olika konfigurationer och känna på dem tills man hittar rätt.

Killen utan boxershorts...

Men duh - vilken färg har din himmel?

Många inte alltför gamla chipset (så'na som sitter på moderkort, ok?) kan inte hantera mer än säg 128 eller 256MB RAM beroende på chipset. Därför upplever man enorma prestandaförluster om man installerar mer minne eftersom den del som överstiger INTE kan hanteras av processorcache:arna överhuvudtaget (går inte att adressera). Om delar av operativsystemet lägger sig i denna del av minnet så är det juh uppenbart kört vad det gäller prestanda.

/Weyland - jag säger inte att detta är fallet för detta problem - men det är ytterst troligt!

...är för övrigt ett väl dokumenterat problem. Sök på nätet om du misstänker att detta är problemet.

/Weyland

Förvisso..

..fast jag börjar tvivla på relevansen med tanke på hur modernt moderkort (?) det är frågan om här...

/Weyland

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...