Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var syns egentligen brandväggen....?


Jodie

Rekommendera Poster

Jag har just installerat mitt ADSL med modemet "SpeedTouch 546" på en dator med win98 ... och det fungerade direkt, men jag såg inte till något om den inbyggda brandvägg (har ingen förut) som modemet ska innehålla - var hittar man inställningar för den???

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tittade in en stund igår kväll på det där "webbinterfacet" men loggade aldrig in, därför att jag känner mig mycket okunnig och osäker på det här med brandväggar, som jag inte har någon tidigare erfarenhet av. Kunde iallafall inte se någon uppgift huruvida brandvägg är aktiverad eller inte... borde man inte kunna se det?

 

Eller går det att avläsa på någon sajt?

 

Levererar de modem, angivande i förväg att de har inbyggd brandvägg borde den väl aktiveras automatiskt redan vid den vanliga installationen, annars tycker jag det borde vara mycket stor risk att folk invaggas i en falsk trygghet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i webbgränssnittet till modemet som du ser alla inställningar och kan ändra dem om du vill. Så länge du inte ändrar något så är det helt ofarligt att logga in och titta runt. Det borde stå något i manualen om brandväggsinställningar.

 

Du kan testa din brandvägg t ex här:

https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för URL-tipset! :)

 

Jag körde lite snabbt igenom nog alla testmöjligheterna och såvitt jag förstår fick väl min uppkopppling och utrustning fullt godkänt:

 

GRC Port Authority Report created on UTC: 2005-07-11 at 19:21:46

 

Results from scan of ports: 0-1055

 

0 Ports Open

2 Ports Closed

1054 Ports Stealth

---------------------

1056 Ports Tested

 

NO PORTS were found to be OPEN.

 

Ports found to be CLOSED were: 0, 1

 

Other than what is listed above, all ports are STEALTH.

 

TruStealth: FAILED - NOT all tested ports were STEALTH,

- NO unsolicited packets were received,

- NO Ping reply (ICMP Echo) was received.

 

 

....eller?

 

(Jag har inte försökt ge mig på brandväggsinställandet ännu.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har senare läst något om att helst ska visst alla portar vara "Stealth"....? Är det svårt att fixa? Går det utan särskilt brandväggsprogram?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...