Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ett bra köp?


Anders Andersson222

Rekommendera Poster

Anders Andersson222

I ett tidigare inlägg skrev jag om en PM 8100 jag

köpt genom företaget jag jobbar,de säljer nämligen

ut gamla Macar på vårat huvudkontor.Nu blev det ingen 8100.

Fick veta att det fanns en 7500/100.En sådan med 32Mb ram samt

en Applevision 1705 skärm och en personal laserwriter 320

Fick jag för 2000kr!Allt fungerar perfekt.

 

Mvh Anders Andersson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratulerar till ett bra datorköp! Power Macintosh 7500 har i princip samma moderkortskonstruktion som 8500 - 9600, vilket betyder PCI-platser och dotterkortsplacerad processor.

 

Maskinen har även video/in men inte video/ut, men funktionen är trots det bra. Du har följande funktioner:

 

*PowerPC 601, 100 Mhz (uppgraderbar)

*Max 512 Mb RAM (med 128 Mb kretsar klarar den 1 Gb)

*Tre PCI-platser

*Intern och extern SCSI m.m.

 

För att få riktigt bra fart i dator rekommenderar jag att du köper ett G4-kort, uppgraderar till 192 Mb RAM eller mer, införskaffar nytt grafikkort och ny hårddisk. Processorkortet är det samma som i 8500 - 9600 och uppgraderingarna passar i din dator.

 

Jag rekommenderar ett Rage 128 eller Voodoo 3-kort, men annars kommer snart Voodoo 4 och 5, som är bättre köp än 3:an.

 

Med nytt grafikkort, G4 och ny hårddisk blir datorn som ny och kör faktiskt om iMac. Däremot kan den inte riktigt mäta sig med en äkta PM G4, men du kommer bra nära. Köper du dessutom ett OrangeLink-kort får du två USB och två FireWire-portar och får därmed tillgång till samma tillbehör som nya Power Macar.

 

Kostnaderna för uppgraderingarna är: (enligt prislista i senaste MacPressen):

 

*G4-kort 400 Mhz: 5.590 kronor (350 Mhz kostar 4.090). Köper du en G3:a 400 istället kostar den 3.590. G3/500 är för dyr i förhållande till en G4, så den rekommenderar jag inte.

 

*FireSmart USB/FW-kort (både USB och FireWire) kostar 1.595 kronor.

 

*Grafikkort av typen Rage 128 PCI kostar 2.290 med 32 Mb VRAM.

 

*Ny hårddisk med SCSI-anslutning kostar 1.490 - 3.690 (IBM UltraStar, den dyraste lagrar 18 Gb, den billiga 2,1 Gb.

 

Du kan köpa ett BridgeSmart-kort som ger intern ATA/66 i datorn. Det kostar 1.189 kronor och gör att du kan använda billigare Ultra ATA/66-diskar istället för SCSI. (Sådana diskar finns i PowerMac G4).

 

Priserna har jag tagit som exempel från Macoteket.

 

Jag rekommenderar en uppgradering enligt min specifikation, eftersom du då får en snabb dator som lätt kör de senaste programmen (och spelen). Att den blir snabbare än en iMac och är betydligt mer utbyggbar än denna gör ju inte saken sämre, så du har gjort ett mycket bra köp.

 

Lycka till med din 7500!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...