Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Frälst i Nikon D70S - köpes på måndag!


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

Okej, nu är jag här igen med mina kameror. :-)

 

Är frälst i Nikon D70S och tänker köpa kamerahuset:

http://www.dustin.se/DustinPictures/PDF/N/5010080453.pdf

 

På måndag klickar jag iväg beställning på kameran.

 

Sitter här med två AF Nikkor objektiv ett på 70 - 210 mm och ett på

35 - 70 mm. Det ska väl inte vara några problem? Bara det att det inte är DX.

 

Vad jag förstått så ska objektiven funka, för att det är bajonettfattning även på mina objektiv.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Sitter här med två AF Nikkor objektiv ett på 70 - 210 mm och ett på

35 - 70 mm. Det ska väl inte vara några problem? Bara det att det inte är DX.

 

Tja, inget svar, så jag får väl svara på min egen fråga. :-) Bra för andra att veta som också går i de här tankarna.

 

Det står hos Cyberphoto att den är kompatibel med Nikons AF-objektiv, så det är lugnt. :-) Huset går av för 8.400 spänn hos Cyberphoto. Dustin ska ha några hundralappar mer.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

[inlägget ändrat 2005-06-26 09:39:30 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
lizardKng skrev:

Den här tabellen är iofs för D70 men det borde ju inte vara nån större skillnad:

 

http://nikoneurope-se.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_se.cfg/php

/enduser/std_adp.php?p_faqid=6265&p_created=1029163096&p_...

 

 

Tack för länken!

 

Nä, jag tycker inte det heller. Blir inte så klok på tabellerna heller. Det står bara AF Nikkor på mina objektiv, och det är bajonettfattning. Har undersökt objektiven ordentligt nu, men kan inte hitta något mera.

 

Objektiven har suttit på en annan systemkamera av Nikonmodell, som har autofokus och automatisk bländarinställning. Den är inte digital, förstås.

 

Det löser sig säkert, hoppas jag. Kameran är på G nu.

Beställde den igår (söndag) via Cyberphoto. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Kameran kunde jag hämta ut idag. :-)

 

Tog fyra dagar för Cyberphoto att leverera kameran, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

 

Vilken fin kamera. Ångrar inte att jag köpte den. Känns rejäl att hålla i och det är det jag längtat efter länge. En kompakt digitalkamera slår aldrig känslan av att hålla i en systemkamera. Full kontroll på allt som händer med bilderna.

 

Klart, jag har sedan mitt fotointresse började alltid haft systemkameror. Helt manuella för att lära mig fotografering från grunden. Det har jag nytta av idag.

 

Förresten, Cyberphoto skickade med ett Daim också. ;-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

[bild bifogad 2005-06-30 13:42:34 av Stefan Eklinder]

725240_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis!

 

Du har skaffat dig en bra kamera som du kommer att ha mycket glädje av.

 

Ja, jag skulle väl svarat tidigare, men jag har inte sett tråden. Jag har själv en D70 sedan ett år tillbaka. Jag hade ett 35-70 inköpt -89 som iof sig funkade till min D70, men jag var inte riktigt nöjd. Autofokusen slirade och skärpan var inte tillräckligt bra. Jag bytte till kit-linsen (18-70) och vips funkade allt mycket bättre. Jag provade aldrig att chippa objektivet, vilket man tydligen kan göra, dvs kontakta återförsäljaren/generalagenten för att fråga hur väl det gamla objektivet funkar med digitalt hus. Tydligen kan de uppgradera objektiven så att det funkar bättre. Så kolla gärna med Nikon själva om du upplever problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara kitlinsen så jag kan inte jämföra med något men just men ska man tro andra så verkar den vara mycket lins för pengarna. Att den har AF-S är ju ett ytterligare plus förutom skärpan.

 

Håller med annars om D70, har också haft min i 1 år ganska precis och den har verkligen återupplivat mitt intresse för fotografi!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
PicaPica skrev:

Grattis!

Du har skaffat dig en bra kamera som du kommer att ha mycket glädje av.

 

Tack, jag läste ett test i Mikrodatorn om D70S och bestämde mig direkt för att köpa kamerahuset. MD gav den utmärkt och prisvärd. Trodde först att det var "lillebror" till D70, men vid en närmre undersökning och läsning i andra tester på internet visade det sig vara en vidareutveckling av D70. Allt det bästa från D70 har D70S fått plus en större LCD-display.

 

Även ett repskydd för LCD-displayen medföljer.

Ett mjölkvitt sådant, som går att plocka av om man önskar.

Tänkte att det där kan man väl knappt se igenom, men det kan man. En stor härlig display där man ser bilderna tydligt. Skillnad från den mörka LCD-displayen på min Nikon Coolpix775. En ny värld öppnade sig.

 

Minneskortet fick jag lite problem med vid isättning.

Coolpixen ska ha minneskortet isatt med tillverkarens etikett uppåt. Trodde det var likadant med D70S och upptäckte att det inte gick att sätta i minneskortet alls åt det hållet. Det blev stopp. Först när jag vände minneskortet "upp och ned" då etiketten du kan göra egna anteckningar på kom uppåt funkade det klockrent. Stod i manualen också, men är man ivrigt att provfotografera så. :-)

 

Finesserna är oändliga på kameran. Manualen är tjock med detaljerade beskrivningar på allt som finns i kameran. Oj, lär väl knappt ha nytta av allt eller ens hinna prova det. :-)

 

PicaPica skrev:

Jag hade ett 35-70 inköpt -89 som iof sig funkade till min D70, men jag var inte riktigt nöjd. Autofokusen slirade och skärpan var inte tillräckligt bra.

 

Provfotograferade med båda mina AF-objektiv och har inte märkt ännu att autofocusen slirar. Det är en grym skärpa. Har aldrig sett så bra bilder om jag jämför med Coolpix775.

 

Autofocusen är blixtsnabb och svarar direkt med ett pipljud när den hittat skärpan. Ojoj! :-)

 

Lizardkng skrev:

Håller med annars om D70, har också haft min i 1 år ganska precis och den har verkligen återupplivat mitt intresse för fotografi!

 

Mitt fotointresse har också vaknat på nytt nu.

 

Letar efter saker att fotografera. Planerar fotografera en uppvisning som Hell Drivers har på Väla Centrums parkeringsplats ikväll. Gänget som kör med pickupbilar med gigantiska däck. Förväntar mig att de kör över ett gäng personbilar också vidare. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minneskortet fick jag lite problem med vid isättning.

Coolpixen ska ha minneskortet isatt med tillverkarens etikett uppåt. Trodde det var likadant med D70S och upptäckte att det inte gick att sätta i minneskortet alls åt det hållet. Det blev stopp.

 

:)

 

Precis samma sak som hände mig. Jag hann till och med tänka "nej fan också, fel på alldeles nya kameran!!!"

 

Appropå minneskort, en sak jag inte testat. Det går ju bra att ta ur och stoppa i minneskort utan att stänga av kameran men det kan tydligen gå att plocka ut det om det skulle bli fullt under tiden kameran skriver från bufferten. Då ska man kunna stoppa i ett tomt kort och låta kameran fortsätta tömma bufferten.

 

Även ett repskydd för LCD-displayen medföljer.

Ett mjölkvitt sådant, som går att plocka av om man önskar.

Tänkte att det där kan man väl knappt se igenom, men det kan man.

 

Antagligen samma repskydd som på D70. Min gamla Oly3000 använde jag under 3 år och den repades inte, undras just varför en mycket bättre kamera ska behöva ett repskydd? Jaja, småsak, men i alla fall...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
lizardKng skrev:

Precis samma sak som hände mig. Jag hann till och med tänka "nej fan också, fel på alldeles nya kameran!!!"

 

Skönt att det inte bara var jag som tabbade mig. :-)

 

Trodde det berodde på lutningen av minneskortet också. Enligt instruktionsboken ska man luta minneskortet likadant som facket lutar. Inte heller det gick förrän jag vände på minneskortet.

 

lizardKng skrev:

Appropå minneskort, en sak jag inte testat. Det går ju bra att ta ur och stoppa i minneskort utan att stänga av kameran men det kan tydligen gå att plocka ut det om det skulle bli fullt under tiden kameran skriver från bufferten. Då ska man kunna stoppa i ett tomt kort och låta kameran fortsätta tömma bufferten.

 

Jag har bara ett minneskort än så länge, så att det har jag inte hunnit prova.

Instruktionsboken varnar för att man inte ska byta minneskort medan kameran skriver eller jobbar med det. Sedan ska kameran vara avstängd innan man byter är instruktionsboken noga med att påpeka.

 

Finns säkert trix för att kunna byta under drift också.

 

lizardKng skrev:

Antagligen samma repskydd som på D70. Min gamla Oly3000 använde jag under 3 år och den repades inte, undras just varför en mycket bättre kamera ska behöva ett repskydd? Jaja, småsak, men i alla fall...

 

Aha, i MD berömde de D70S för sitt repskydd på displayen.

Jag fick uppfattningen att D70 inte hade något, men där ser man.

 

Nikon rekommenderar repskyddet när man tranporterar kameran. Det verkar bra att ha även under användning. Displayen blir ju inte flottig och tummad på då.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick uppfattningen att D70 inte hade något, men där ser man.

Många D70:or har nog tappat bort sitt, standardtricket verkar vara att säkra det med en fiskelina genom det lilla hålet som finns.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
fhe skrev:

Många D70:or har nog tappat bort sitt, standardtricket verkar vara att säkra det med en fiskelina genom det lilla hålet som finns.

 

Jo, jag tror det också.

 

Lätt hänt annars att det tappas bort, som du skrev eller att man lägger det någonstans och sedan glömmer det.

 

Får fixa fram en fiskelina eller något liknande.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, i MD berömde de D70S för sitt repskydd på displayen.

Jag fick uppfattningen att D70 inte hade något, men där ser man.

 

Jodå, den där till synes nästan ogenomskinliga plastflärpen som inte alls är så ogenomskinlig och suddig när den väl sitter fast på kameran :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot den lilla plastgluggen man ska kika genom, den åkte bort titt som tätt. Och nu är den definitivt borta men det går ju bra ändå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
lizardKng skrev:

Däremot den lilla plastgluggen man ska kika genom, den åkte bort titt som tätt. Och nu är den definitivt borta men det går ju bra ändå.

 

Hehe, antagligen är den där för att man inte ska irriteras av ströljus i sökaren under fotograferingen.

 

Jodå, den där till synes nästan ogenomskinliga plastflärpen som inte alls är så ogenomskinlig och suddig när den väl sitter fast på kameran:)

 

:)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Hehe, plåtade lite med kameran igårkväll. Var och tittade lite på Hell Drivers Bossle. Värt varenda spänn och kameran gick varm. :-)

 

Jag säger bara: Prova inte detta därhemma! (se bild)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

[bild bifogad 2005-07-02 00:24:12 av Stefan Eklinder]

725728_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Hehe, Big Boss skrotar bilar! (Se bild)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

[bild bifogad 2005-07-02 00:31:10 av Stefan Eklinder]

725730_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
lizardKng skrev:

Han tror han e nåt bara för att han har så stora hjul :-)

 

Hehe, han kände sig säkert lite matcho. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...