Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny teknik fungerar sällan


Svedor

Rekommendera Poster

Är det bara jag som haft otur eller är det vanligt att prylar inom något nytt tekniskt område sällan fungerar tillfredsställande?

 

Jag kan räkna upp flera prylar jag har köpt eller varit nära att köpa det senaste året innan jag insåg begränsningarna:

 

* DVD-spelare som ska klara DivX och XviD men som inte klarar alla varianter (t.ex. bitstreams) eller undertexter.

 

* Videoredigeringsprogam med senaste patch som inte klarar av widescreen-filmer ordentligt (buggigt och oanvändbart).

 

* Handdator med buggigt OS som gjorde den knappt användbar. Dessutom installerades programmen i SDRAM-minne så att de försvann nät batteriet tog slut (utan varning i instruktionsboken).

 

* GPS vars kartor (senaste utgåvan) var så dåliga att den inte gick använda. Jag hittade över 10 allvarliga fel första dagen. GPS:en tog dessutom flera minuter på sig att hitta satelliterna.

 

* Dator som hade så högt fläktljud att det blev jobbigt använda den. Det gick inte heller byta ut fläkten eftersom Dell har sin egen standard.

 

* Mobiltelefon vars menyer/tangenter är så slöa att man får mikrostress av att använda den.

 

* HTPC som har utgången för ljudet till förstärkaren på framsidan.

 

* Mobiltelefon vars kamera är så dålig att man knappt ser vad man fotat.

 

* Projektor eller bakprojektions-TV vars lampor har för kort livslängd för att kunna använda dem dagligen.

 

* Trådlös telefon modell dyrare som inte ens har upplyst display så man kan inte se vad som står där i svagt ljus.

 

* TFT-skärm där man tydligen ska acceptera trasiga pixlar.

 

Är jag konstig som känner mig lurad av tillverkarna? Jag är numera en antiprylbög som noggrant kollar upp allt jag köper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Kanske inte ska köpa det senaste som kommer ut. Allt det senaste brukar ha barnsjukdomar, som får ha en viss övergångsperiod för att läka ut.

 

Fast är man en prylbög, så dregglar man över allt det senaste.

Kul att ha något kompisen inte har. :-) Impa lite! Hypefaktorn stiger...

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

[inlägget ändrat 2005-06-24 11:23:18 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan lägga till

*' CDskiva som låter för j-t pga "kopieringsskyddet"

 

För min del har det inneburit att jag inte köpt några CD skivor sedan fenomenet beskrevs av en musikresencent i Göteborgsposten(?)

Han konstaterade att den skiva han fått från Sony med Robyn för recension saknade kopieringsskydd,

de som såldes i handeln hade kopieringsskydd och lät inte bra tom med på en Sony CD-spelare.

Han hade uppmärksammats på det dåliga ljudet av missnöjda kunder som hade läst hans recension.

Och konstaterade att när han sjäv spelade deras inköpta skivor att det inte alls lät bra.

Vilket jag glömde i julas och köpte en skiva som lät för d-t på min CD-spelare....

 

 

Vad det gäller elektronik för övrigt så kan man ju kolla vad andra tycker om produkten / leverantören innan man köper.

http://www.cint.se

omdömena om dell, bredbandsbolaget ADSL VDSL är ju i många fall ren underhållning....eftersom jag själv klarat mig från just dom....

http://trekund.com/page.php?id=main

 

brukar alltid kolla

http://www.chip.de/artikel/c1_artikel_12823667.html

här brukar jag kolla moderkort innan köp. För mig är det viktigaste betyget stabilitet 100 vilket för chip är kompatibilitet med många olika fabrikat typer av minnen och grafikkort.

 

hemelektronik, här finns hur mycket som helst.....

http://www.prisjakt.nu

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade inte kunnat sagt det bättre själv.

Ett stort problem tror jag är alla extrafunktioner som man förmodligen aldrig kommer att använda, som t.ex. kamera och mp3-spelare i mobil.

Köper jag en mobil har jag köpt den för att ringa och SMS:a, inte för att ta foton.

Vill jag ta foton köper jag en digitalkamera.

 

Jag tror prylarna skulle funka bättre om dom strippades på extrafinesserna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag tror prylarna skulle funka bättre om dom strippades på extrafinesserna."

 

Jo men populärteknikpressen ger ju högre betyg ju fler grejer man verkar kunna göra med en produkt.

(de flesta journalisterna saknar ju kunskaper och tid att kontrollera att alla funktioner i tex excel verkligen ger rätt resulatat, vilket alla inte gör beskrivet i tex PC PRO december 1999)

 

Ytterligare en nackdel för användarna är att ju fler val du har dessto längre tid tar det.

För 25 år sedan hade vi en Wang minidator på jobbet, liten konsultfirma ca 8 anställda. Pris Wang 100000:- begagnad, service 30000:-/år. Den användes för att skriva in adresser till företag . Sedan skrev vi brev till företagen och talade om att vi hade en uppdragsgivare med en produkt som vi trodde skulle komplettera deras nuvarande produkter. När svaren kom in hanterades de i datorn, positiva negativa ej svarat osv.

En mycket duktig maskinskriverska E hanterade allt i Wangen.

Så kom PCn pris ca 30000:- . E skickades på utvärdering.

Resultat: PCn klarade allt vad Wangen klarade men eftersom det var så många val att gå igenom skulle vi behöva 3 PC och anställa 2 maskinskriverskor till för att hinna med vad en person gjorde på Wangen med ett specialgjort program gjort för oss av en datafirma.

 

 

[inlägget ändrat 2005-06-25 13:21:08 av erik6]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
(de flesta journalisterna saknar ju kunskaper och tid att kontrollera att alla funktioner i tex excel verkligen ger rätt resulatat, vilket alla inte gör beskrivet i tex PC PRO december 1999)

 

De utgår ifrån vad en normalanvändare kan ha nytta och glädje av.

 

Grafikkorttester handlar nästan uteslutande om spelprestanda. Vi som inte spelar spel är det där helt ointressant. Vore kul om grafikkorten testades för andra ändamål också t ex digitalbildhantering.

 

Du är inte så intresserad av vad grafikkortet presterar i senaste spelet när du är ute efter grafikkort för din videoredigeringsutrustning.

 

Intressepilarna viner om öronen. Många tester vill man läsa, men det känns inte så roande när det bara handlar om spel, spel och spel. Spelutvecklingen trissar upp utvecklingen på grafikkort, visst.

 

Vore som om biltidningarna testade bilar utifrån hur de presterade i rally och racen på tävlingsbanorna. Vad har du för nytta av det när du samlar damm på motorvägen i 110 knyck?

 

Om alla extrafinesser och lull, lull strippades bort så blir det mindre struligheter.

Istället kan ju användaren själv ladda hem det den är intresserad av.

 

Märkesdatorer t ex är full av "skräp" som ialla fall inte jag är intresserad av. Tillverkaren tar förgivet att jag vill ha Office, MS Works och femtioelva spel när operativsystemet är installerat. Nä, tack!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

[inlägget ändrat 2005-06-25 14:07:24 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...