Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

avance AC97 Audio


thella

Rekommendera Poster

Hej,

 

Nu har jag rört till det något alldeles fantastiskt. Har haft mycket problem med datorn på sistone, tror dock att det börjar lösa sig. Nu är det bara det fucking ljudet som är borta. Har försökt ladda hem drivrutiner till mitt ljudkort: avance AC97 Audio. Laddade hem någon skit och nu har jag ingenting alls. Jag kan inte ens gå in på "avance AC97 Audio" i kontrollpanelen, den finns inte längre där! Förut kunde man gå in och uppdatera drivrutin, avinstallera och lite andra grejer. Nu har jag lite panik. Jag skulle uppskatta väldigt mycket om någon kunde säga mig EXAKT vilken drivrutin jag ska ha för mitt kort.

 

Tack på förhand!

 

/Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Har du avinstallerat det du installerade tidigare ordentligt?

Det kan ligga kvar och spöka om drivrutiner inte avinstalleras korrekt.

 

Inbyggt ljudkort?

Vad har du för moderkort i så fall?

 

Är det AOPEN så hittade jag drivisar här:

http://drivers.soft32.com/driver/download-AOPEN_Motherboard_Audio_Driver_Realtek_Avance_AC97-22361.html

...om du inte har AOPEN så prova inte. Det kan strula till det mera då.

 

Hittade mera här:

http://radarsync.ecnext.com/coms2/radarsyncdriver_A_Avance_

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan.

 

Moderkort (tror jag, använder sandra): Intel corporation 82845 Brookdale Host-Hub Interface Bridge (A3-step)

 

Hur gör man för att vara säker på att man avinstallerat alla andra drivrutiner?

 

Jag tror att ljudkortet är inbyggt.

 

Jag har lite panik för jag försöker installera drivare, men när jag försöker så står det att dom inte hittar ljudkortet, jag får alltså inte ens installera. Hoppas du kan hjälpa mig. Har du Msn eller kan chattas på något annat sätt vore jag tacksam om du hade tid. Jag finns iallafall på msn under thelinska@hotmail.com.

 

Tack på förhand.

 

/Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm, har varit på båda sidorna. Detta känns inte alls bra. Har inte fått det att funka ändå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Moderkort (tror jag, använder sandra): Intel corporation 82845 Brookdale Host-Hub Interface Bridge (A3-step)

 

Ramlade på något om Delldator med det moderkortet. Är det en Dell?

Kanske Dell har rätt drivrutiner till ditt ljudkort. Datortillverkare brukar tillhanda hålla sådant till sina datorer.

 

Om du vill meka själv:

 

Oki, kan det vara Intelchipset?

I alla fall mina drivrutiner är inbakat i chipsetdrivarna.

Nu har jag Nvidiachipset förvisso, men fler har säkert det också.

 

Ladda hem härifrån i så fall:

http://support.intel.com/support/chipsets/sb/CS-009247.htm

 

Everest Home Edition kan säkert tala om vad du har för moderkort/chipset:

http://www.lavalys.com

 

Hur gör man för att vara säker på att man avinstallerat alla andra drivrutiner?

 

Titta i "Lägg till/Ta bort program" om dina ljuddrivisar finns där.

 

Annars får du prova i Enhetshanteraren. Den hittar du i Kontrollpanelen under Prestanda & underhåll/System/Maskinvara. Prova att avinstallera ljudkortet helt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har en fujutsi siemens, ingen Dell.

 

Hittar inga drivrutiner i lägg till/ ta bort.

 

Mitt primära problem just nu är att jag försöker ladda hem drivrutiner, det är bara det att rutinerna inte hittar något kort. Jag har sabbat det mesta nu, inte sant?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Failed to identify chipset" på sidan du gav mig...suck.

 

I Enhetshanteraren har jag under "Ljud-, video- och spelenheter:

- Ljud-CODEC

- Ljudenhet med halv duplex för unionmodem

- Mediekontrollenheter

- MPU-401-kompatibel MIDI-enhet

- Standardspelport

- Video-CODEC

- Äldre drivrutiner

- Äldre videospelningsenheter

 

Här finns alltså inte avance AC97 Audio, som det gjorde innan jag gjorde bort mig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Hittar inga drivrutiner i lägg till/ ta bort.

 

Oki, då får du gå in i Enhetshanteraren och avinstallera allt under ljudenheter du kan hitta. Starta om datorn och se om systemet inte kan hitta ditt ljudkort.

 

Mitt primära problem just nu är att jag försöker ladda hem drivrutiner, det är bara det att rutinerna inte hittar något kort. Jag har sabbat det mesta nu, inte sant?

 

Jo, det verkar nästan så. :-)

Ska säkert inte vara värre än att vi kan åtgärda det.

 

EDIT:

 

Fujitsu Siemens, skrev du, titta in här:

http://www.fujitsu-siemens.com/support/downloads_1.html

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

[inlägget ändrat 2005-06-23 23:22:58 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
thella skrev:

"Failed to identify chipset" på sidan du gav mig...suck.

 

Oki, det var en gissning.

 

Installera Everest Home Edition och kolla under Moderkort/Chipset. Posta vad du har för chipset. Lättare att söka då. Namnge också moderkortnamn, som du var osäker på.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag ta bort ALLT som jag listade? Jag får meddelanden om att system skadas om jag gör det. Känns olustigt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

moderkort:

Moderkortsnamn Gigabyte GA-8IDX

 

 

Moderkorts ID 09/24/2001-8IDX-6A69VG0CC-00

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chipset:

 

Enhetsbeskrivning

North Bridge: Intel Brookdale i845

South Bridge: Intel 82801BA ICH2X/M

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär gör du.

Du går till sidan han länkade på fujitsu-siemens.com

 

Kolla på sidan på din dator eller i något papper du har efter det där serie/idnummret.

Fyll i det på sidan så får du upp de drivrutiner som finns att ladda ner för din dator.

 

Jag har varit inblandad i att hålla på försöka fixa ihång ljudet till en scaleo-p också det fujitsu siemens dator. Det blev stora problem med att få igång ljudet efter en installation av service pack 2.

 

Du har väl en skiva som följer med datorn med drivrutiner annars det är ju bara köra in den och installera på det sättet annars.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skumma var att problem började då jag körde skivan. Men jag ska kolla upp ditt förslag. Har nämligen också installerat service pack 2 för en dryg vecka sen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
thella skrev:

chipset:

 

Enhetsbeskrivning

North Bridge: Intel Brookdale i845

South Bridge: Intel 82801BA ICH2X/M

 

Då har du dina chipsetdrivar i tabellen här:

http://support.intel.com/support/chipsets/sb/CS-009247.htm

Intel 845 borde gå hem. Om inte datorn är väldigt gammal, så att de utgått.

 

Annars kan du besöka tillverkarens downloadsida:

http://www.fujitsu-siemens.com/support/downloads_1.html

...kan hända att de har specade drivisar till ditt ljudkort.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ja det där såg ut som en nytig sida, men vilken audiodrivare tog du? Tyckte ingen verkade passa, men laddade ändå hem båda. Sen när man fick hem dom fanns det ju ingen setup-fil?

 

Och som sagt, drivarna till skivan fungerar inte dom heller. Detta gör mig aningen orolig, eftersom dom absolut BÖR fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Ja det där såg ut som en nytig sida, men vilken audiodrivare tog du? Tyckte ingen verkade passa, men laddade ändå hem båda. Sen när man fick hem dom fanns det ju ingen setup-fil?

 

Brukar vara att du ska hjälpa Windows hitta mappen med drivisarna under installationen. Makera mappen med innehållet och klicka Öppna t ex.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ac97 är ju en inbyggd ljudkrets på moderkortet vad jag vet. Har haft det på några datorer tror t o m det är samma på denna dator även om det står Nvidia nforce audia fast i själv verket är det nog Realteks ac97 ljud.

 

Som Stefan säger bör moderkortets drivrutiner installera ljudet eller som man brukar kalla det 'chipsetdrivrutinerna'

 

Det som kan ställa till problem är kanske servicepack 2. Det är inte säkert att originaldrivrutinerna på cdskivan som följde med datorn fungerar.

 

Om du inte får igång ljudet så prova avinstallera servicepack 2 eventuellt installa om Windows och se om ljudet fungerar utan servicepack 2. Om det gör det så kan du behöva kontakta fujutsi siemens support och höra om det går att få igång ljudet efter installation av sp 2.

 

Jag har ingen möjlighet att se vilken drivrutin som är rätt för dig. Det bör väl dock stå någon vägledande information. I annat fall så ska du ta den nyaste som finns att tillgå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, jag säger då det. Tror du har alldeles rätt när det gäller ljudkortet. Tänkte att vafan, nu installerar jag om hela skiten. Så jag satte i xp-skivan, det var bara det att den aldrig frågade om jag vill formatera, utan den bara fortsatte, så nu har jag två operativsystem ovanpå varandra. Inget ljud funkar och datorn är fortfarnande knäpp.

 

Hur får man bort servicepack 2? Det fanns med på den xp-skiva jag använde första gången och jag kan inte hitta vart det lagt sig någonstans. Det är bara skit för mig nu. Det är sånt här som motiverar en att köpa en nu dator. Denna är ändå 3 och ett halvt år, fast egentligen behöver jag ingen värre, så det är också onödigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
thella skrev:

Hur får man bort servicepack 2?

 

MS förklarar hur du gör:

http://support.microsoft.com/kb/875350

 

Det är sånt här som motiverar en att köpa en nu dator.

 

Aha, men bara för att du köper en ny dator, så är du inte garanterad att inte få några problem. Även om problem kan gå en på nerverna, så känns det skönt när man sitter där och har löst dem. Självförtroendet växer.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, kanske har du rätt, men jag är ganska less just nu.

 

Sen senast har jag installerat om windows. Verkar gå rätt så bra hitills, men jag får inget ljud! Menar du att jag ska installera chipset igen? Men det finns tre olika att välja mellan på den sidan du länkade, vilken ska jag ta? Är det något annat som jag ska ta bort innan jag installerar den här nya chipset-drivrutinen?

 

Jag är nu ganska säker på att mitt ljudkort är integrerat, under "egenskaper för ljud och ljudenheter", kan jag som standardenhet endast välja Integregrat Intel®-ljud. Här ska ju egentligen ett ljudkort finnas att välja, men det gör det inte beroende på att jag inte har någon sådan drivrutin installerad. Mitt problem är jag inte vet vad mitt ljudkort heter.

 

Jag gjorde ett annat försök. Jag har en gammal skiva med drivrutiner på. Så efter installationen stoppade jag i den, eftersom inga drivrutiner funkade (kom inte ut på nätet etc etc). När jag stoppade i denna så hade jag ljud ett litet tag (typ 5 min) sen frös datorn igen. När jag startar om datorn får jag upp den här guiden med ny maskinvara. Jag kör den, fast det kommer upp att den inte hittar något. Det skumma är att jag kan vara ute på nätet, min skiva (den jättegamla med drivrutinerna på från 2001) har alltså lyckats installera andra drivare ok, men mitt ljudkort har den inte lyckats med. Till saken hör att jag när jag hade den drivrutinen från skivan som gjorde att jag hade ljud en kort stund, gick in på "egenskaper för ljud och ljudenheter" och där stod det något i stil med "soundblaster" då. Jag är helt förrvirrad, vad har jag egentligen för ljudkort??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, kan den heta: "Soundblaster Live Value! Player 5.1, PCI"? Nu är jag och bläddrar i gamla papper här :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
thella skrev:

Sen senast har jag installerat om windows. Verkar gå rätt så bra hitills, men jag får inget ljud! Menar du att jag ska installera chipset igen? Men det finns tre olika att välja mellan på den sidan du länkade, vilken ska jag ta? Är det något annat som jag ska ta bort innan jag installerar den här nya chipset-drivrutinen?

 

Du skrev att du fått dubbla operativsystem. Om du är inne på det operativsystemet som är nyast, så ja, du får installera om chipsetdrivarna på nytt. Där ska normalt inte finnas något alls. förutom XP:s standard.

 

Nummer 12 i den här listan innehåller audiodrivers:

 

http://snipurl.com/fv30

...om länken håller för dig. Annars hamnar du vid en guide där du väljer vilket operativsystem du har. Klicka OK. Där får du sedan klicka dig fram och leta. Jag hittade audiodrivers på nummer 12. Märkligt att allt inte är inbakat i det andra, men Intels är kanske sådär.

 

 

Du väljer den längst ut till vänster här Intel 845 Chipset Family:

 

http://support.intel.com/support/chipsets/sb/CS-009247.htm

 

Vidare där kan du sen välja om du vill ha med grafikkortdrivisar eller utan. Om du ska en med grafikkortdrivrutiner, så borde det vara om det är inbyggt på moderkortet.

 

Jag är nu ganska säker på att mitt ljudkort är integrerat, under "egenskaper för ljud och ljudenheter", kan jag som standardenhet endast välja Integregrat Intel®-ljud.

 

Jaha, men då borde du kunna fixa det med Intels drivrutiner, tycker jag.

 

Till saken hör att jag när jag hade den drivrutinen från skivan som gjorde att jag hade ljud en kort stund, gick in på "egenskaper för ljud och ljudenheter" och där stod det något i stil med "soundblaster" då. Jag är helt förrvirrad, vad har jag egentligen för ljudkort??

 

Håller med om att det är väldigt förvirrande.

 

Om du provar att hämta hem drivrutin från tillverkarens hemsida, som jag länkade till tidigare då?

 

Då borde du få hem rätt saker.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
thella skrev:

Hmm, kan den heta: "Soundblaster Live Value! Player 5.1, PCI"? Nu är jag och bläddrar i gamla papper här :)

 

Chansning för min del. :-)

I så fall får du besöka Soundblasters hemsida för att få hem rätt drivirutin.

Googla så lär du hamna rätt vid första sökningen.

 

Litar helt på dina uppgifter du har i tråden här. Jag har som sagt ingen fysisk tillgång till datorn.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för all tid du lägger ner på mig...

 

http://snipurl.com/fv30 jo, jag kommer in där, problemet är att på 12an finns det ingestans man kan trycka för att ladda ner något, man kan bara "lära" om grejerna. På vissa andra kan man ta download, men inte på denna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...