Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradering FC3 till FC4 (obs! även på se.linux.org)


Scorpii

Rekommendera Poster

Hej!

Har även ställt denna fråga på se.linux.org men har inte fått några svar än. Tänkte bara kolla om nån här kan hjälpa mig.

 

Jag har Fedora Core 3 installerat på min dator tillsammans med Windows XP. Jag tänkte uppgradera mitt Fedora till den nya versionen. Precis som jag brukar laddade jag hem ISO-filerna och brände ut på CD-skivor. När jag bootar upp på den första skivan och påbörjar installationen (precis efter att jag har valt grafisk installation) kraschar allt. Jag får "Kernel panic - not syncing: Attempted to kill init!".

 

Har någon någon aning om vad detta kan bero på? Mitt förra Fedora funkade perfekt.

 

Tacksam för all hjälp!

 

//Tony Bergh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Har du kollat att skivorna är OK?

 

Vad händer om du väljer installationsmetod: linux text?

 

//Patrik J

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results."
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Jag har kollat skivorna och det ska inte vara några problem med dem. Kollade SHA1-summorna på de nedladdade ISO-filerna, brände med K3b. Sedan kollade jag den första skivan genom att använda readcd för att spara en image av skivan och sedan jämförde jag SHA1-summan av imagen med SHA1-summan av den nedladdade ISO-filen.

 

Det blev ingen skillnad när jag försökte installera i textläget heller.

 

Kan det vara något hårdvarumässigt? Det vore skumt i så fall. Jag har ju inga äldre komponenter i datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar finnas en bug i någon del av installationsförfarandet med FC4. Vissa får det att fungera direkt, medan andra har stora problem. Jag vet att detta diskuterats mycket på fedoraforum.org, så kolla där om någon har en lösning som funkar för dig. http://www.fedoraforum.org/

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar bli fel i Anaconda när man har vissa typer av Intel-moderkort (bland annat). Tydligen ska det fungera om man först skriver något skräpmeddelande och sedan linux mediacheck vid första prompten.

 

T.ex.

mediacheck [Enter]

linux mediacheck [Enter]

 

Jag testade detta och den grafiska installationen verkade fungera. Jag körde aldrig igenom hela installationen. Tycker det är bättre att vänta och se om de eventuellt släpper en ny ISO-fil.

 

Kan vara bra att veta om andra undrar i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...