Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fyll ut en cell med tecken så att antalet tecken alltid blir detsamma oavsett antalet som fylls i


Fredrik Lindström

Rekommendera Poster

Fredrik Lindström

Hej!

 

Jag är ute efter en funktion som fyller ut de tecken användaren fyller i så att antalet tecken i cellen alltid blir detsamma.

 

Cellen ska alltid innehålla 10 tecken. Om användaren skriver 1234 ska det fyllas i med nollor INNAN siffrorna. När användaren exempelvis trycker på "enter" (eller om man lägger in nån knapp) så ska det stå 0000001234 i cellen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge cellen talformatet 0000000# om du alltid vill ha åttatecken med inledande nollor.

 

/Pär B

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik Lindström

tack så mycket för hjälpen!

Fast om man vill fylla ut med nollor EFTER kan man ju tro (iallafall jag) att man kan skriva #000000.

Men det funkar inte. Hur gör man om man vill fylla ut med nollor efter istället?

 

/Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett test gav denna formatering:

#\0\0\0\0\0\0

fast betänk - detta är bara en formatering av cellen. Det verkliga värdet som Excel använder är detsamma som det du skrivit in. Precis som att Excel fyller på med valutan, ex.v. Kr eller $, när du så önskar.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Hur gör man för att ändra på det verkliga värdet i cellen?

Tänker då på exemplet med inledande nollor.

 

/Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inledande nollor ändrar inte värdet;)

om du verkligen vill ha nollorna lagrade så är text det enda alternativ jag kommer på, fast då kan det bli svårare att räkna med värdet, det blir per default vänsterställt, och det går inte att (på något enkelt sätt) göra en omvandling i inmatningscellen.

Tal som text matas in med inledande fnutt ('), '00000067.

 

Om det egentligen är något annat du är ute efter så får du gärna fortsätta att fundera, och skicka gärna med nån förklarande bild.

 

/Pär B

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 years later...

Hej. Vet att detta är en gammal tråd men undrar lite över formeln =TEXT(A1;"00000#")  som jag inte får att fungera när jag har celler med både bokstäver och siffror. 

Om det i A1 står 123 så blir svaret med formeln 000123, men om det i cellen står ett hexadecimalt tal, ex FCsom är blandat bokstäver och siffror så ger formeln inget resultat. Jag vill ju att resultatet i detta fall ska bli 0000FC. Hur för jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...