Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp med att skapa knepigt macro


Vanity

Rekommendera Poster

Jag ber om lite tips från någon excelkunnig person, tack!

 

1. Jag har fått i uppgift att skapa ett macro som ska kopiera uppgifter från ett blad i fil1 till ett annat blad i fil2 (inget problem) OCH jag vill att macrot ska köras varje gång någon ändrar i t.ex. cell A1 eller B1 i fil1. Hur skriver jag själva koden i VBA-editorn?

Problemet handlar om hur man startar macro genom att ändra i en cell. Kan man använda händelsen Worksheet change på något sätt?

 

2. Dessutom undrar jag hur man kan komma förbi det här med att kopiera text från ihopslagna celler (merged) till vanliga celler. Excel klagar då och jag får inte ändra i dokumentets uppbyggnad så att säga, någon som har något tips?

 

Tacksam för snabbt svar!

 

MVH

/Vanity

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Du kan använda händelsefunktioner om det nu är ett makro du behöver. Jag har varant för ddessa många gånger i detta forum. Man måste vara försiktig med dem. gammal tråd med några varingar: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=452071#454495

 

men kan du inte lösa det med formler? Det vore MYCKET bättre och snabbare än ett makro. Vad är det du vill göra egentligen?

 

2: Klurigt. Områdena måste ha exakt samma formatering vad gäller ihopsatta celler eller absolut inga ihopsatta celler. Det är den enkla regeln som du måste följa. Ta bort all ihopsatta celler i målområdet inan du kopierar, det är enkla tipset.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...