Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tolka minnesanvändande i aktivitetshanteraren i XP


amsa01

Rekommendera Poster

Hejsan

Jag har en fundering gällande hur man ska tyda minnesanvändningen i aktivitetshanteraren i Win XP:

Om jag öppnar aktivitetshanteraren och väljer fliken Prestanda finns det en grafiks presentation som heter Växlingsfil.

På min maskin där jag endast har operativet igång (plus antivirus och några andra småprogram) står det att jag använder 267 MB av växlingsfilen.

 

Jag har en maskin med 512 MB internminne och som jag förstår det skulle det då innebära att jag använder 512+267 Mb =789 MB enbart för att köra operativet ? (Och 267 MB ligger hela tiden och swappas från hårddisken)

Detta låter inte rimligt.

Jag har istället fått för mig av den grafiska bilden visar det totala minnesutnyttjandet för tillfället. Dvs 267 MB som tas från mitt internminne.

 

Då låter det mer rimligt men samtidigt heter ju den grafiska bilden "Växlingsfil"

 

Kan någon ge mig en förklaring på detta ?

 

Sen skulle jag också vara tacksam om någon kan ge ett förslag på ett program som lite mer exakt kan visa hur mycket olika applikationer kräver när dom körs. (Gärna något skitbra gratisprogram förstås :-)

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-06-22 16:51:50 av cobran]

[inlägget ändrat 2005-06-22 16:52:35 av cobran]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Everest Home Edition som är gratis har en rätt bra beskrivning på det du söker, tror jag. :-) (Kolla bild)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

[bild bifogad 2005-06-22 19:08:54 av Stefan Eklinder]

723156_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar. Det verkar vara ett helt OK program, men här dyker en liknande fråga upp igen:

 

I programmet finns det två kolumner varav den ena heter "Använt minne" och den andra heter "Använd växlingsfil"

 

Vad betyder det ?

Använder alla program regelbundet växlingsfilen och vad är då den egentliga minnesanvändningen per applikation ? Är det summan av "använt minne" och "använd växlingsfil" ?

 

Jag trodde att växlingsfilen användes först när internminnet inte räckte till ?

 

Mvh Mats

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag trodde att växlingsfilen användes först när internminnet inte räckte till ?

 

Jo, jag trodde det också. Tydligen lägger operativet ut lite minne på disken i alla fall. Du kan stänga av det i XP, men det sägs inte vara så bra. Har inte förstått varför. Jag provade en längre tid att köra utan och det gick hur bra som helst.

 

 

Här finns en artikel hos MS, som tar upp lite pagefile, memory med mera:

http://www.support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;555223&SD=tech

 

Virtual Memory in WindowsXP

http://aumha.org/win5/a/xpvm.php

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

[inlägget ändrat 2005-06-23 10:33:37 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...