Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Asus P5P800 vill inte fungera med 20 pins nätaggre


Sven^

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag köpte nytt moderkort och ny processor här i veckan.

Moderkort: Asus P5P800

Processor: Intel Pentium 4 3,2 Ghz (har egentligen inte med problemet att göra)

 

När jag sedan har skruvat i moderkortet så upptäcker jag till min förvåning att moderkortet vill ha 24 pin huvudkontakt och jag har bara 20.

Kollar snabbt i manualen och ser att ett 20 pins ska fungera om man har tillräckligt med ström, och det har jag.

 

Men när jag sedan sätter i 4 pins kontakten (den fyrkantiga bredvid processorfläkten) så surrar bara nätaggregatet lite oroväckande och datorn startar inte.

Om jag däremot kopplar ur den kontakten och bara har i huvudkontakten så startar datorn. Skärmen är visserligen svart men den står och brummar, alltså alla komponenter i den startar men den kommer ingenstans. Min interna högtalare låter inte heller, fast den är rätt gammal och funkar nog inte :).

 

Så, hur ska jag lösa problemet? :)

 

EDIT:

Jag testade nu att skruva bort moderkortet från lådan ifall någonting kortslöts i lådan. Men det är samma fel...

 

//Adde

[inlägget ändrat 2005-06-22 14:04:15 av Andreas Svensson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna hjälpa... men nu har jag bytt upp mig till ett kraftigare nätaggregat samt inhandlat en adapter... men felet är detsamma.

 

Börjar misstänka fel på moderkortet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redan gjort...

 

Supporten på komplett tyckte att det lät som fel... det är troligtvis något i 4 pins kontakten som kortsluter grejerna.

 

Så går det om man köper demo.... får väl köpa ett nytt istället :D.

Tjänade ändå in 200 spänn på processorn p.g.a bruten förpackning (ej använd) så det får väl kompensera :)

 

//Adde

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...