Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Starta en W98 i dosläge?


NatGum

Rekommendera Poster

Har en gammal burk här som bara skall användas i DOS i fortsättningen. Hur gör jag för att datorn skall starta i DOS istället för Win98 var gång som den startas? Jag vill inte installera om den och inte heller trycka på några F-tangenter vid start.

/NatGum

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En idé är att starta på en startdiskett. Men det kanske inte är det du är ute efter heller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det var väl det enda som jag missade att skriva att jag inte ville göra :-)

Det går att ändra någonstans så att den bara startar i DOS. Jag har gjort det innen en gång för länge sedan. Men minns inte hur.

/NatGum

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel har du nog möjlighet att göra den ändringen i Bios:en. Det är värt att kolla efter där i alla fall såvida du inte redan gjort det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade svaret. Det var svårt att googla fram det för 98% av länkarna handlade om att starta med att trycka på någon F-tangent.

 

Win 95/98-meny

Om du har Windows 95 B kan du fortfarande trycka på F8, men då kan du endast välja att starta den DOS som är inbyggd i Windows 95. Eventuella ändringar i CONFIG.SYS och AUTOEXEC.BAT kan du då göra manuellt, t.ex. skriva REM framför rader som inte ska exekveras.

En annan möjlighet är att redigera filen MSDOS.SYS. Om du ändrar texten BootGUI=1 till BootGUI=0 så kommer datorn att starta i DOS-textläge.

/NatGum

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...