Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Nybörjare på backup + fråga om maxtor

taxen

Recommended Posts

Med hjärtat i halsgropen konstaterade jag att min hårddisk inte hade kraschat igår, men innan jag fick ordning på den lovade jag mig själv att fixa backup om jag fick ordning på den... så nu är jag här och ber om råd.

Eftersom jag sköter mycket på jobbet så använder jag inte min dator hemma dagligen och behöver alltså inte en daglig backup.

1)

Hur fungerar det med backup egentligen? På min dator hemma är jag (i dagsläget) mest ute efter att kunna spara dokument, musik och bilder samt outlook.

Ska man bara köpa en vanlig hårddisk som jag sparar dubbelt på varefter jag t.ex. laddar över nya bilder från kameran. Eller ska man köpa en speciell backuphårdvara? Behöver man ngn mjukvara också?

Jag vill helst inte lägga mer än 1500:-

2)

Jag har läst om Maxtor One Touch II (tänkte satsa på 100 GB, eftersom min nuvarande hårddisk inte ens är så stor så känns det dumt att köpa en större). Efter att ha sökt lite på nätet så hittade jag dock flera recensioner från folk som hade haft stora problem; den hade fungerat felfritt flera några veckor/månader och sedan hitttade datorn inte disken helt plötsligt och dom hade fått byta ut den. Låter trist. Törs man köpa en sådan iaf...? har det bara varit måndagsexemplar...?

Är detta en "vanlig" hårddisk eller ngt som är spec för att just köra backup? Verkar som om man bara ska behöva "trycka på en knapp" så fixar den resten, funkar det....?

Tips och konkreta råd tas tacksamt emot :)

Det är lite svårt att ge råd utan att veta vilka behov du egentligen har, hur stort lagringsutrymme skulle du gissa att du behöver?

Om det är mycket (mer än 4 gig) så är väl en extern hårddisk det enda man får för 1500 kr annars är jag ganska förtjust i dvd-ram som fungerar som en vanlig hårddisk så du kan lägga till hur du vill. Oavsett vilket så är väl det enklaste och billigaste att göra en batfil som kopierar det du vill backupa till valfri enhet som du sen endera bara kör manuellt eller schemalägger beroende på hur du använder datorn och vad du föredrar.

Fördelen med ett löst media är att du kan gå runt på några stycken och kanske lägga en på jobbet osv.

Har för mig att backup till extern hårddisk har diskuterats här förut och att en hårddisk kan "becka" igen om den inte används under en längre period.

Sen finns ju alternativet med backup över internet, idg har nåt samarbette med nåt företag som sysslar med sånt men då tillkommer ju en månadsavgift.

Beroende på vart du jobbar så kanske det finns möjlighet att ladda upp dina backuper till en ftp på jobbet men det är ju lämpligt att höra med en eventuell systemadministratör först..

Kanske finns andra bra och billiga sätt men inte som jag kommer på just nu.

/Marcus

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...