Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Åtkomstfel


Ahulthen

Rekommendera Poster

Jag har ett problem med åtkomst på min dator som yttrar sig på följande sätt:

När datorn startar upp och kommit fram till skrivbordet kommer ett felmeddelande om att den inte hittar "Ins".

Jag kan inte hitta eller kommer åt kontrollpanelen.

Om jag trycker ner Ctrl+Alt+Del kommer det i stället för aktivitetshanteraren upp följande meddelande;

"Aktivitetshanteraren har inaktiverats av administratören"

 

Det har kommit upp en ny knapp efter start:

Ange programåtkomst och standardprogram , om jag klickar på detta meddelande:

"Åtgärden har avbrutits på grund begränsningar i datorn. Kontakta systemadministratören"

 

Jag har inget inloggningskonto eller något nätverk och är själv administratör.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Gå in i Kontrollpanelen, Administrationsverktyg och sedan Lokala säkerhetsprinciper och kolla igenom så att det ser "vettigt" ut.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del av problemet är att kontrollpanelen inte längre finns under startmenyn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Är du inloggad som administratör eller med ett konto som "bara" har administratörs-behöriget?

 

Det låter spontant som att någon skojar med dig. Det är inga som helst svårigheter att stänga av just det du beskriver på det ställe jag skrev... Vet du om någon varit vid datorn och som skulle kunna ha kunskap om att göra det?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag loggar inte in överhuvudtaget.Det finns två datakontot mitt och administratörskontot,men dessa existerar bara i felsäkert läge ellerom jag loggar ut,men vanligtvis så stänger jag bara av datorn och när den startar nästa gång så behövs ingen inloggning.

Det är bara jag som använder den här datorn.

Ingen som har tillgång till datorn har kunnat göra detta eftersom jag är bättre på datorer än dessa personer.

Det jag tänker på är att någon antingen aktivt har hackat sig in i min dator eller att det är något datavirus.

Först var det så att jag inte kunde komma åt något dataprogram från Microsoft alls och inte heller Norton Internet Security eller webbläsare,,men efter virusgenomgång i mappen Program Files så raderades virus ochjag fick tillgång till alla program,men dessa problem kvarstod.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag har ingen aning då, men fortfarande blir det inte så här av sig självt.

 

Det jag tänker på är att någon antingen aktivt har hackat sig in i min dator eller att det är något datavirus.

 

Du har alltså varken anti-virus program eller brandvägg? Det förklarar en hel del.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mr Andersson skrev:

Du har alltså varken anti-virus program eller brandvägg? Det förklarar en hel del.

 

Jo, han skriver att han har NIS.

 

Först var det så att jag inte kunde komma åt något dataprogram från Microsoft alls och inte heller Norton Internet Security

 

Finns förstås virus som stänger ned de här programmen.

 

T ex den här masken. Listan är lång på program som den stänger ned:

http://www.f-secure.se/virus/virusinfo.asp?Namn=Naco.E

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

[inlägget ändrat 2005-06-22 00:49:23 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viruset gjorde som sagt vad så att Norton Internet Security och vissa andra program inte fungerade ,men inte gratis antivirusprogram.

Jag använde AVG Antivirus för att ta bort viruset.

Det nuvarande problemet kvarstod efter det så bara att ta bort viruset hjälpte inte utan vissa effekter finns kvar.

 

 

Jag bifogar en bildfil med information om virusets placering.

 

 

 

[bild bifogad 2005-06-22 10:31:39 av Ahulthen]

[inlägget ändrat 2005-06-22 10:33:18 av Ahulthen]

722958_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Har du provat scanna burken online:

http://www.pandasoftware.com/products/activescan/com/activescan_principal.htm

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Ahulthen!

 

Har du fått någon ordning på det? Har annars ett annat tips åt dig för att komma åt kontrollpanelen. Klicka på WIN + E då startar du upp Utforskaren och kan se kontrollpanelen i menyn på vänstra sidan. Vad kör du för operativ system?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat tipset som jag gav dig? Låter som att du har blivit hackad och inte längre är adminstrator över din dator. Då kan det vara svårt att återfå det igen. Har snart ett tips åt dig. Det är en tangent som du ska hålla ner när du startar om datorn,då kommer du in som adminstrator och kan ändra inställningarna som har blivit. Men jag återkommer om den tangenten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har höll ner Ctrl + Alt och Del för att komma in på administratörskontot.

När jag försökte logga in på administratörskontot så kom meddelandet att jag inte kunde det på grund av begränsningar i kontot.

Jag har upptäckt en konstig grej om jag trycker på datorns stora knapp så att varje dataprogram och till sist explorer stängs av allt eftersom så är det så nu att i stället för explorer är sista programmet så kommer det meddelandet före explorer -GD+ Windows och efter explorer Proxy Desktop om att dessa program stängs av vilket inte har funnits förut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Ahulthen skrev:

Jag har höll ner Ctrl + Alt och Del för att komma in på administratörskontot.

När jag försökte logga in på administratörskontot så kom meddelandet att jag inte kunde det på grund av begränsningar i kontot.

 

Om du har XP Home, så kan du bara nå adminkontot via Felsäkert läge.

 

Jag har upptäckt en konstig grej om jag trycker på datorns stora knapp så att varje dataprogram och till sist explorer stängs av allt eftersom så är det så nu att i stället för explorer är sista programmet så kommer det meddelandet före explorer -GD+ Windows och efter explorer Proxy Desktop om att dessa program stängs av vilket inte har funnits förut.

 

Här är en beskrivning om hur du stänger av proxyinställningarna i IE:

http://support.mcihispeed.net/mu/500/psc/img/walkthroughs/windows_9x_nt/browsers/ie_6.0/8445.mci.html

 

...det andra du får upp har jag ännu inte hittat någon förklaring på.

 

...möjligen om du fått in en mask:

WORM_MYTOB.GD

http://www.trendmicro.com/vinfo/virusencyclo/default5.asp?VName=WORM%5FMYTOB%2EGD&VSect=P

 

Förstås svårt att veta om du inte scannar datorn online först via länken jag gav i ett tidigare inlägg i tråden här. Kan vara vad som helst.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

 

[inlägget ändrat 2005-06-22 21:54:23 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AVG Antivirus hänvisar att det ärfel på följande plats i registret:

HKey Classes Root/batfile/shell/open/command som sin tur hänvisar till den plats på datorndär jag har tagit bort viruset( C:\Program Files\Outlook Express.sav\Outlookrem.exe ) ,Outlookrem.exe är borttaget.

 

Jag har scannat datorn och det hjälpte inte eftersom jag tror viruset i sig dels gjorde förändringar på datorn (webbläsare,Norton Internet Security och Microsofts program fungerade inte) som försvann när viruset togs bort och dels gjorde permanenta förändringar i registret som inte påverkades av att viruset togs bort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått för dig,har det löst sig? Om inte,har du testat att göra en systemåtställning som finns inbyggt i windows xp? Det kanske inte fungerar att göra en sådan om du inte längre är admin över din dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att göra systemåterställning eller göra ändringar i registret via regedit.

Finnsdet något program som kan göra förändringar så att felet tas bort ?, att leta efter virus hjälper inte hittils.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom just på ett tips som jag gjorde själv när min ena hårddisk krachade nyligen. Jag köpte en annan hårddisk och gjorde om den till master och den andra till slave när jag kopplade ihop dom i burken. Sen gick jag in i slave via master och kunde då laga och göra förändringar eftersom jag då var admin. Testa gärna det,är det någon fråga som dyker upp så fråga gärna. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för rådet ,men jag är inte så duktig gällande hårddiskar.

Jag hittade ett program som heter Reg Organizer som kan avinstallera program och kanske också gå in i registret.

Var kan man hitta information om att redigera registret någonstans ? ,helst på svenska.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Var kan man hitta information om att redigera registret någonstans ? ,helst på svenska.

 

Hittade den här sidan på svenska:

http://www.proffs.nu/reg.htm

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...