Just nu i M3-nätverket
Jump to content

irq problem!

göran bengtsson

Recommended Posts

göran bengtsson

jag har ett ljudkort som använder sig av irq 10 och den krockar med en annan hårdvara men jag vet inte vilken, hur löser jag detta. har moderkort msi k7pro och soundblaster live value, jag har ami bios.

Vilket Operativsystem kör du på? Återkom så kan jag nog hjälpa dig, har själv haft samma problem i Win98.

Mvh Stefan

göran bengtsson

win 98 se..har jag...

jag fick problemet efter att jag affären byte moder kort.. hade tidigare ett msi 6167 då var det inga problem och nu har jag en msi k7pro.

vill inte öppna datorn utan det går väl att fixa det från någon annan plats.

tack för att du vill hjälpa mig

jobbigvolvo

Eftersom du kör med VIA-chipset så MÅSTE du köra uppdateringen för LIVE! korten, som finns på www.soundblaster.com

göran bengtsson

har laddat ner dom nyaste drivisarna både till ljudkortet och grafikkortet samma problem.

jag har inte via chipset utan det är amds egna chipset jag har. när jag startar datorn står det nåt soundblaster driver could not be loaded irq problem 10. nåt sånt stod det jag återkommer strax tänker skriva ner allt som står när jag startar datorn.

jag har hört att man kan ändra irq platserna från bioesen men jag kunde inte hitta den på mitt nya moderkort.

I'm back...

Hej igen!

Som sagt så har jag haft liknande problem med min dator. Då berodde det på att SBLive-kortet hade tvingats dela IRQ med något annat tillbehör och det ogillades mycket... Först lade jag mycket energi på att försöka fördela IRQ manuellt men det gick inget vidare. Slutligen så gjorde jag som så att jag avinstallerade så mycket tillbehör som möjligt. Nätverkskortet åkte ut, modemet (mitt är internt) likaså. Jag gick in i Enhetshanteraren och slängde ut allt som det stod Creative på och allt som hade med ljud att göra. Sedan lyckades datorn hitta ljudkortet som första nya hårdvara vid omstart. Då fanns det massor lediga IRQ och allt blev bra... :-) Det var dock 6-7 månader sedan jag gjorde detta så jag minns inte allt i detalj men ungefär så lösta jag mina problem. Hoppas att det kan vara till någon hjälp.

Återkom annars... :-)

Mvh Stefan

Det är precis som Stefan skriver. Ryck ut alla kort och börja med att sätta i det kortet som strular. En del kort kan inte använda alla IRQ adresser även fast det finns lediga. T ex om ett ljudkort bara kan använda IRQ 9 eller 10 och de är upptagna så tar den en av de även fast det blir konflikt. Ett tips är att inaktivera COM2 porten i enhetshanteraren för den använder man nästan aldrig. Då får man IRQ 3 ledig. Har kan många kort i datorn så är det svårt att hitta lediga IRQ adresser.

/Johan

Det är precis som Stefan skriver. Ryck ut alla kort och börja med att sätta i det kortet som strular. En del kort kan inte använda alla IRQ adresser även fast det finns lediga. T ex om ett ljudkort bara kan använda IRQ 9 eller 10 och de är upptagna så tar den en av de även fast det blir konflikt. Ett tips är att inaktivera COM2 porten i enhetshanteraren för den använder man nästan aldrig. Då får man IRQ 3 ledig. Har kan många kort i datorn så är det svårt att hitta lediga IRQ adresser.

/Johan

• 2 months later...

Hej, jag har formodligen ett liknande problem. Jag tror felet ligger redan då bios delar ut IRQ addresser eftersom man kan läsa då datorn bootar upp att Input device IRQ N/A. När man sedan har startat windows kan man se att det inte finns något line in device. Hittade du någon lösning på ditt problem ?

Mvh Johan

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...