Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Internt eller externt ljudkort?

XkulanX

Recommended Posts

Hej. Jag håller på och köper mig en ny dator som i huvudsak skall användas för musikproduktion, men som jag även tänker använda till kontorsarbeten, DVD-filmer osv. Min fråga är om ni rekomenderar att jag använder ett internt eller externt ljudkort för musikskapandet, och vad interna respektive externa kort har för för- och nackdelar.

Tack på förhand.

Du får säkert fler och bättre svar än från mig, men det lilla jag snappat upp från ljudkunniga är att de externa inte hinner med riktigt i kommunikationerna om du jobbar "professionellt" med ljudskapande (inte hemmapul med lite ljudfiler alltså). Har för mig att det handlande mestadels med sampling från en ljudkälla du kopplar in, då de externa hade lite "lag".

och kanske helt OT, fast ändå lite relevant.

En fördel med de externa är att de är utanför datorburken och därmed inte utsätts för den störmiljö som finns i datorn. De är betydligt enklare att skapa låga brusnivåer med ett externt. För mig spelar det ingen roll med fördröjningar, jag producera inte musik.

Men det finsn väl ljudkort som är halvt interna och halvt externa? De har en AD omvandlare och dylikt externt men en PCI enhet internt som sköter resten

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Johan Kölhi

Hej!

Jag skulle snarare säga att alla som verkligen jobbar professionellt med ljud/musik använder externa ljudkort, oftast i form av firewireanslutna kort. På sistone har det dessutom dykt upp en massa intressanta USB2-ljudkort också som har bra ljud+pris.

De externa korten är ju lättare att ta med om man ska spela ute nånstans också, samma ljudkort går ju att koppla till en laptop för att bli mobil. Prislapparna för de externa korten varierar väldigt kraftigt, det är allt ifrån någon dryg tusenlapp för de enklare och upp till vad din budget orkar med (och kanske mer än så).

M-Audio har finfina kort som funkar med både Windows och Mac OS X, Tascam har bra grejor med. Protools har instegspaket som är riktigt bra också, med får du dessutom en bantad version av Protools som i stort sett alla stora studios kör med idag.

Det är som sagt svårt att ge något direkt råd eftersom jag inte vet vad du vill göra och hur mycket du hade tänkt att lägga, men jag skulle börja med att titta på M-Audios grejor, de har massor av produkter och är erkänt duktiga på att skriva väl fungerande drivrutiner till massa OS - kan ju vara kul att ta med ljudkortet till nästa dator, och vem vet, det kanske inte är Windows den kör?

Kolla in deras grejor på http://www.m-audio.com.

Ett annat höjdartips är att köpa några nummer av Studio, de har riktigt bra tester och tips för alla som håller på att bygga egna hemmastudios. http://studio.idg.se

Lycka till!

Johan

Det är som sagt svårt att ge något direkt råd eftersom jag inte vet vad du vill göra och hur mycket du tänkt att lägga

Jag vill kunna koppla in midiklaviatur samt någon mic för uppmickning av ackustisk gitarr. På programfronten använder jag cubasis vst och Garritan personal orchestra. Jag hade i huvudsak tänkt mig att jag skulle köpa M-audio Audiophile 2496 eller -Audiophile USB.

Tackar för alla tips hittills och hoppas att ni kan ge mer konkreta tips nu.

Köp Audiophile USB, du kommer efter ett tag att vara tacksam för att du har alla anslutningar på ett ställe där de är åtkomliga utan att behöva kräla in bakom datorn. Anslutningarna är dessutom bättre.

Du håller en kortplats fri, den kan komma till användning senare.

Du slipper ha fler prylar inne i datorn, där de alstrar värme mm.

Fördröjningen - den s k latencyn - finns på alla ljudkort. Mitt USB-kort funkar finfint, och farhågorna om att det inte skulle gå att använda USB-kort var överdrivna.

Komplettera med en bra mic, t ex Behringer C-1 som du får för en femhundring, samt strömmatning till den, så har du en mycket bra instegsrigg.

Johan Kölhi

PCI-bussen är ju på väg att bytas ut mot nyare busstandarder, så jag skulle definitivt köpa USB-modellen. Det enda du behöver tänka på är att sätta ljudkortet på en egen USB-port i datorn så att den inte slåss med andra USB-devices, du vill ha all bandbredd för ljudkortet för att det ska funka perfekt. Sedan får du ju dessutom en extern låda som kan stå ovanpå skrivbordet istället för att du måste in under och krypa så fort du vill koppla om någonting.

Själv kör jag ett Tascam US-428 till min Powerbook, funkar kalasbra. Har även kört mot en dator med Windows XP och det har funkat perfekt med.

Om du inte har något MIDI-keyboard, kolla in M-Audio Ozone som är ett USB-anslutet ljudkort och MIDI-keyboard/MIDI-interface i en enda låda. Allt du behöver på en gång, dessutom får du en massa kontrollrattar för dina mjukvarusyntar också, det är väldigt bra.

Köp inte ett PCI-kort - det är mitt råd. M-Audio Audiophile USB eller Ozone är modellen.

/JK

• 1 year later...

Verkar vara M-audio som rekkomenderas till att spela in musik men om man skall förutom att spela in musik också ha det till att lyssna på musik och spela spel, vad är bäst då?

Är det fortfarande M-audio som gäller.

[inlägget ändrat 2006-10-17 13:06:49 av hostname81]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...