Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tådlöst nätverk för nybörjare! Vad behövs!


KilgiDob

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en stationär dator som är kopplad till ett bredbandsuttag med sladd. Jag undrar vad som behövs för att ansluta min bärbara dator tilll bredbandet trådlöst samtidigt som jag har kvar min anslutning till den stationära datorn. Jag har ingen aning om vad som behövs, och är det dyrt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är en ganska vanlig fråga, och du hade säkert hittat svar om du sökt i forumet inann du postar (//eforum.idg.se/search.asp )

 

Men, så här kan du göra:

Alternativ 1

Köp en trådlös router och koppla mellan ditt nätverksuttag och din stationära dator (rekommenderas)

 

Alternativ 2

Köt ett trådlöst nätverkskort till din stationära dator och dela ut din internetanslutning från den

 

 

 

--

[Esc]

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådlös router tex

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010071221

samt en nätverksladd mellan routern och din stationära dator.

 

Steg 1 konfigurera routern från din stationära. Ge den ett eget namn så den inte heter NETGEAR som alla andra, bättre

tex

NETGEARjanne88

annars kan du inte skilja ut den från alla andra NETGEAR i närheten när du startar din bärbara

och slå på kryptering som redan sagts

och välj ett långt lösenord med allt, bokstäver siffror

typ

misse98bakom.huset76idag

gissar att det funkar som för mig i bärbara

dvs först instalera drivarna i den bärbara

sedan in med PC-cardet i den bärbara

 

[inlägget ändrat 2005-06-21 18:28:41 av erik6]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skippa allt vad burken heter i namnet. Namnet ("NETGEAR" och liknande) ger bara hjälp till hackare hur de skall bryta sig in.

 

"Pluttifnuttan" och liknande är bättre namn än "default". Hjälper dig att hitta nätverket, men ger ingen hint åt hackare.

 

Bäst är att köra dolt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bör man välja för säkerhetsinställningar?

 

Jag har följande alternativ på min:

 

WEP (Wired Equivalent Privacy)

WPA-PSK (Wi-Fi Protected Access Pre-Shared Key)

WPA

 

 

Änvänder just nu WEP med shared key på 128bit. Jag har på "Allow broadcast of Name (SSID)" men har aktiverat accesslist och fyllt i MAC-address från de som ska ha tillgång.

 

Är det nåt jag bör ändra? Hur säkert är det?

Vad jag förstår går det väl pejla nätverket även om man har slagit av Broadcast name...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

Jag hade föreslagit WPA-PSK och stängt av Broadcast på SSID. Det plus det du redan gjort är väl i stort sett allt du kan göra för att höja säkerheten utan drastiska metoder..?

[edit]

Och efter att ha läst på följande länk tycker jag du struntar i att stänga av Broadcast på SSID. :)

http://blogs.zdnet.com/Ou/index.php?p=43

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

[inlägget ändrat 2005-06-22 08:41:18 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Intressant läsning det där. Verkar inte som om WEP har så stor effekt.

 

Inte min accesslist heller för den delen :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och efter att ha läst på följande länk tycker jag du struntar i att stänga av Broadcast på SSID. :)

http://blogs.zdnet.com/Ou/index.php?p=43

 

Och jag håller inte med om det, vilket framgår av den här tråden i samma ämne:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=722767#722895

 

-------------------------------------------------

"I was doing wireless when wireless wasn´t cool."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Och jag håller inte med om det, vilket framgår av den här tråden i samma ämne:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=722767#722895

Har en bekant som inte lyckas ansluta till mitt WLan så länge jag inte slår på SSID-broadcast hur vi än konfigurerar - och då har han identisk maskin som min bärbara. Förklara det den som kan...

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en bekant som inte lyckas ansluta till mitt WLan så länge jag inte slår på SSID-broadcast hur vi än konfigurerar - och då har han identisk maskin som min bärbara. Förklara det den som kan...

 

Jag kan försöka förklara om du förtydligar lite..?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Har en bekant som inte lyckas ansluta till mitt WLan så länge jag inte slår på SSID-broadcast hur vi än konfigurerar - och då har han identisk maskin som min bärbara. Förklara det den som kan...

 

 

Jag kan försöka förklara om du förtydligar lite..?

Nu ska vi inte sno tråden helt och hållet. Men för mig är det obekripligt.

Vi har varsin Fujitsu-Siemens Amilo med Odysse (?) wlan-klient. Jag har konfigurerat min för mitt nät och det funkar klockrent att ansluta. När han kommer på besök och plitar in mina uppgifter (SSID, krypteringsmetod och PSK:n) men lyckas inte ansluta förän jag slår på SSID broadcast. Förklara det om du kan. :P

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du Odyssey supplikanten? Varför behöver ni den, är det inte XP på hans dator? Finns ju redan stöd för WPA i operativet i såfall.

 

Skriver ni in allt rätt? SSID är casesensitive, inga mellanslag eller annat som spökar? Om man broadcastar SSID:et så ska det räcka med wildcard som "ANY" eller helt enkelt blankt SSID på klienten, har ni provat det? Jag tror inte att era problem beror på SSID broadcast eller inte på din AP, måste vara något annat. Har du provat med någon annan dator, eller är det bara hans som krånglar?

 

Nu blir man ju nyfiken...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Har du provat med någon annan dator, eller är det bara hans som krånglar?

 

Nu blir man ju nyfiken...

Bara hans. Han har dessutom likadan router fast med annat SSID och där fungerar det fint.

Och vad det gäller nyfikenheten så upplever jag det istället som någon form av ilska. :)

 

Och visst kan man använda XP:s Wlan-del istället men den poppar titt som tätt upp och säger "trådlösa nätverket är ej tillgängligt" medan Oddysse fortsätter vara anslutet. Varför - är också ett mysterie. Det fungerade i vilket fall inte med någondera senast vi försökte...

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hyfsat säkert. Komplettera med mac-adresser, dvs. sätt upp en lista vilka maskiner som får ansluta sig. Kan förstås hackas, men gör det ännu lite svårare. Sen kan man ju kolla om 256 bitars kryptering stöds av burkarna, vilket är bättre än 128.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

poppar titt som tätt upp och säger "trådlösa nätverket är ej tillgängligt" medan Oddysse fortsätter vara anslutet. Varför - är också ett mysterie.

 

Det kanske jag däremot kan förklara.

Windows Wireless Zero Configuration bråkar med tredjepartsklientmanagern om vem som ska få hantera det trådlösa nätverkskortet. Därav den intermittenta uppkopplingen. Avinstallera tredjepartaren eller disabla WZC, du behöver inte båda två. En del tredjepartsklientmanagers disablar själva WZC när de startas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Windows Wireless Zero Configuration bråkar med tredjepartsklientmanagern om vem som ska få hantera det trådlösa nätverkskortet. Därav den intermittenta uppkopplingen. Avinstallera tredjepartaren eller disabla WZC, du behöver inte båda två. En del tredjepartsklientmanagers disablar själva WZC när de startas.

 

Intressant värre! Ska kika på detta ikväll. Tack för tipset!

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...