Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta sig upp ur träsket?!


Miljarder

Rekommendera Poster

Heloo..

 

Jag är så less på allt, har försökt driva ett företag i snart 3 år och nu har jag varit nere i en svacka i evigheter, säkert 0,5-1 år med ont i magen för pengar osv..

 

För varje dag jag arbetar så känns det svårare och svårare att få ihop till en lön.. vet inte vad man ska hitta på, alla ideer man kommer på har några andra kommit på tidigare.. allt känns så hopplöst.

 

Samtidigt som en massa politiker och andra har hur höga lönner som helst och gör inte många knop på en dag så känns det ännu mer tröstlöst.

Min största dröm vore att få ihop pengar så att jag slipper ha ont i magen, kan anställa flera, hjälpa fattiga barn osv.. vad ska man hitta på?

 

Vad ska man göra för att ta sig upp ur träsket och hitta lite glädje i livet?

 

//Tomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt som en massa politiker och andra har hur höga lönner som helst och gör inte många knop på en dag så känns det ännu mer tröstlöst.

...

Vad ska man göra för att ta sig upp ur träsket och hitta lite glädje i livet?

Jag skulle börja med att sluta titta med avundsjuka på vad andra har, det kommer aldrig att gå att jämföra löner med någon slags mätbar nytta som måttstock och komma fram till om saker är rättvisa eller inte.

 

Det är ju rätt svårt att säga vad som är fel med din affärsidé utan att veta vad den är men det låter som om du behöver ta dig en ordentlig funderare på om det verkligen är driva företag du ska göra och i så fall vad företaget ska göra. Att göra samma sak som alla andra är vanligtvis inte lönsamt, men det kanske är så att dina idéer bara riktar sig til en marknad som är lite mättad och att din verksamhet och dina idéer skulle fungera på någon annan marknad (alltså med en annan kundkrets eller motsv).

Kan du inte hitta något som gör dig bättre än alla andra? en sk USP (Unique Selling Point) behöver inte vara en USP till alla men mot rätt målgrupp kan den vara skillnaden mellan affär och andraplats.

Kanske kan en tur till någon bättre boklåda och inköp av någon företagar-gurus alster vara en stimulans för nya (och framförallt bättre) idéer.

 

Sen kan jag inte riktigt låta bli att utveckla det där med löner...

Politiker har vanligtvis ett arvode, oftast inte speciellt mycket, det kan handla om ett par hundra per kväll man spenderar på ett möte med den nämnd eller styrelse man har sitt uppdrag i, ibland har man också ett inläsningsarvode som ska ge en liten ersättning för den tid utanför mötet som man måste spendera till att läsa handlingar (något som tyvärr alldeles för många gör först på mötet).

 

Ett mycket litet fåtal politiker har heltidsarvoderade uppdrag, dvs något som blir deras huvudsyssla, vad de har för arvode beror oftast dels på uppdragets natur men också på vad det behövs för morot för att göra uppdraget. Vill man ha en bra justitieminister så måste man helt enkelt se till att man kan erbjuda honom något som står i paritet till vad han skulle tjänat om han inte var justitieminister, bevisligen hjälper det inte men man kan inte komma efter och tycka att han har för mycket pengar för att han inte gör någon nytta, då skulle man ha valt en annan form än månadslön för tjänsten.

Det påverkars naturligtvis också av uppdragets eventuella flyktighet, vem vill säga upp sig från sitt jobb om han vet att han kan stå arbetslös om en mandatperiod eller kortare, antingen pga ett valresultat eller för att man har blivit offrad för att något högre höns ska visa handlingskraft och lyhördhet mot folket?

 

Vad gäller "de andra" som har hur höga löner som helst så beror det vanligtvis på att de är värda pengarna, inte för att de nödvändigtvis drar in sin egen lön utan för att någon har värderat hur mycket man är beredd att betala och kommit fram till att det är värt si och så mycket pengar att ha den här killen/tjejen på den här positionen.

 

Med tanke på hur du själv känner dig nu så skulle inte jag tycka att det var orimligt om du när du vänt hela företaget och faktiskt sysselsätter några människor kan kompensera dig för dina år av ständig oro och magont med att faktiskt kunna plocka ut mer pengar än att du slipper ha ont i magen. Alternativet hade ju trots allt mycket väl kunna vara att du tjänade alla de pengarna istället för att gå omkring och skrapa på botten som nyföretagare.

 

[inlägget ändrat 2005-06-21 12:10:33 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väl skrivet fhe :thumbsup:

 

Hoppas det löser sig med företagandet eller vad du än tänker syssla med i fortsättningen, Miljarder. Ont i magen pga av osäker ekonomi är ingen höjdare :/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på med programmering + öppnat en datorbutik det sista året.

 

Jag är inte alls avundsjuk på att vissa människor har höga löner.. jag vill inte ha en hög lön, jag önskar endast pengar så att jag klarar mig och slipper ha ont i magen. Har inte köpt nåt till mig själv på kanske 5 år, kör en gammal slut Opel Astra, dricker inte, röker inte osv..

 

Däremot är det många som har onödigt höga löner och slösar en enorm massa pengar för skattebetalarna.. hör att de är ute och åker på resor, super för skattebetalarnas pengar, käkar god mat och allt lull lull. Deras löner(nu pratar jag inte bara om politiker utan även en massa kommunanställda med flera) skulle räcka till 2->ja vem vet hur många personer - som kunde arbeta och driva samhället och världen framåt istället för att gå hemma, göra inbrott i min butik, hänga på stan och supa..

 

Lek med tanken att jag kunde "få" ha 10st anställda programmerare under 1 år och sätta dessa på att uteckla mina ideér för att förhoppningsvis kunna ge dessa 10 + kanske flera arbete och även en ljusare framtid för denna byhåla.

 

När jag startade företaget till exempel så fick jag minsta möjliga Starta Eget-bidrag pga att jag inte hade varit med i A-kassan tillräckligt länge innan jag fick sluta. Andra som gick starta eget-kursen hade mer än dubbelt så mycket pengar i bidrag - rättvisa förutsättningar!! Dessutom fick de hjälp av Länsstyrelsen med att köpa in datorer, det fick inte jag eftersom att jag hade ett "Dataföretag".. jag begärde att få se listan över vilka som fått bidraget och det var flera i min kommun som hade "Dataföretag" (gjorde samma sak som mig) och hade fått bidraget.

 

Sedan är det verkligen "roligt" att driva en datorbutik också när alla webbshoppar på nätet pressar priserna, många säljer med 0-marginal och till och med minusmarginal för att få marknadsandelar. Ganska ofta säljer sådana som Dustin produkterna billigare än vad jag köper hem de för hos de stora distarna. När man sedan som butik lägger på några % blir folk arga och säger att de kan köpa det mycket billigare på nätet.

Dock drar det in folk men men.. inte särskilt roligt i alla fall men att ta bort den är uteslutet(Om jag inte ska byta bransch eller söka annat arbete). Köpte nyss hem en bärbar för 11800 som de sålde för 10500 på Dustin.

 

Jag har kämpat och hållit mig kvar trots att många av mina vänner från Starta-Eget-Kursen har packat ihop men just nu känns det verkligen jobbigt. Men det är väl bara till att bryta ihop och komma igen som vanligt.. börjar känna mig som ett fall för psykvården snart.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hör att de är ute och åker på resor, super för skattebetalarnas pengar, käkar god mat och allt lull lull.

Vad de gör med sina löner borde väl inte höra till saken. Vad övriga skattepengar går till kan man förvisso diskutera men det är knappast det som är orsaken till dina problem och då är det ju onödigt att gå omkring och reta sig på det, eller hur?

 

Deras löner(nu pratar jag inte bara om politiker utan även en massa kommunanställda med flera) skulle räcka till 2->ja vem vet hur många personer - som kunde arbeta och driva samhället och världen framåt istället för att gå hemma, göra inbrott i min butik,

Kanske det men skulle pengarna användas till fler kommunalanställda bara för att man såg till att ingen tjänade mer än 15000 i kommunal tjänst och att ingen någonsin fick festa på firmans beskostnad som de skulle fått göra om de jobbat i icke skattefinansierad verksamhet? Jag tror det vore ett rätt säkert sätt att se till att ingen ville jobba där (vilket naturligtvis skulle gå att se som en ännu större besparing, inga löner => ingen kostnad, eller kanske inte).

 

När jag startade företaget till exempel så fick jag minsta möjliga Starta Eget-bidrag pga att jag inte hade varit med i A-kassan tillräckligt länge innan jag fick sluta. Andra som gick starta eget-kursen hade mer än dubbelt så mycket pengar i bidrag - rättvisa förutsättningar!!

Nej, kanske inte rättvist men världen är inte rättvis, gillar man inte spelreglerna så får man väl hitta på något annat sätt. Varför skulle någon överhuvud taget få bidrag eller gratis anställda när andra måste låna pengar med sin egen ekonomi som säkerhet för att kunna ha en anställd? Det skulle väl inte blivit rättvisare för att du hade fått förmånerna? 100000 andra företagare hade ju inte haft förmånerna.

 

det fick inte jag eftersom att jag hade ett "Dataföretag".. jag begärde att få se listan över vilka som fått bidraget och det var flera i min kommun som hade "Dataföretag" (gjorde samma sak som mig) och hade fått bidraget.

Det var kanske helt enkelt för att de redan tyckte att de gett tillräckligt mycket bidrag till just den sortens företag och att det vore fel om alla som ville starta "dataföretag" skulle äta upp pengar som lika gärna kunde gå till de som ville starta frisörer, bagerier eller reklambyråer. Jag vet inte varför men i vilket fall känns det helt otroligt vanskligt att starta ett dataföretag om man inte ens kan finansiera de initiala behoven av datorer. Jag tycker det känns som ett generalfel om de har gett någon sådana pengar, klarar man inte den investeringen lär man ju inte klara speciellt många månader lön att överleva på, inte ens om den är låg.

 

Ganska ofta säljer sådana som Dustin produkterna billigare än vad jag köper hem de för hos de stora distarna. När man sedan som butik lägger på några % blir folk arga och säger att de kan köpa det mycket billigare på nätet.

Kan inte det vara ett tecken på att det knappast går att konkurrera med priset på en marknad där Dustin finns?

Senast jag kollade åkte inte Dustin ut till kund och såg till att datorn/faxen/whatever blev inkopplad och fungerade, ska man kränga prylar måste man kanske rikta sig till kunder som tycker att sånt (eller något annat) gör det värt att betala mer. Gungor och karuseller du vet, minst lika viktigt som att ha en bra affärsidé och hålla sig till den.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan är det verkligen "roligt" att driva en datorbutik också när alla webbshoppar på nätet pressar priserna, många säljer med 0-marginal och till och med minusmarginal för att få marknadsandelar. Ganska ofta säljer sådana som Dustin produkterna billigare än vad jag köper hem de för hos de stora distarna. När man sedan som butik lägger på några % blir folk arga och säger att de kan köpa det mycket billigare på nätet.

 

Dom som påpekar att det är billigare att handla på nätet glömmer bort att företagen på nätet bara är ute efter att få kränga så mycket som möjligt.

Support och kundrelationer vet dom inte vad det är.

 

Personligen så drar jag mig väldigt mycket för att köpa datorkomponenter på nätet, även om det är billigare.

Noll support och jäkligt krångligt att byta grejer om det skulle vara något fel på dom. Jag handlar mycket hellre i en lokal butik där man har personlig service och trevligt bemötande.

Måste väl finnas fler kunder som är som jag, eller?

 

[inlägget ändrat 2005-06-21 15:46:14 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad de gör med sina löner borde väl inte höra till saken. Vad övriga skattepengar går till kan man förvisso diskutera men det är knappast det som är orsaken till dina problem och då är det ju onödigt att gå omkring och reta sig på det, eller hur?

 

Vem har sagt att jag bryr mig om vad de gör med sina löner? Vem har sagt att någons löner har med mina problem att göra?

 

Nej det skiter jag också i men när de festar loss med skattebetalarnas pengar - som i och för sig skulle kunna vara deras lön. (verkar vara helt okej för dig att ha obegränsad lön vad man än gör)

 

Kanske det men skulle pengarna användas till fler kommunalanställda bara för att man såg till att ingen tjänade mer än 15000 i kommunal tjänst och att ingen någonsin fick festa på firmans beskostnad som de skulle fått göra om de jobbat i icke skattefinansierad verksamhet? Jag tror det vore ett rätt säkert sätt att se till att ingen ville jobba där (vilket naturligtvis skulle gå att se som en ännu större besparing, inga löner => ingen kostnad, eller kanske inte).

 

Med antalet arbetslösa och sjukskrivna tror jag inte att det skulle vara något som helst problem att "fylla" dessa platser. Så som du sa tidigare, passar det inte får man leta sig nåt annat..

 

Nej, kanske inte rättvist men världen är inte rättvis, gillar man inte spelreglerna så får man väl hitta på något annat sätt. Varför skulle någon överhuvud taget få bidrag eller gratis anställda när andra måste låna pengar med sin egen ekonomi som säkerhet för att kunna ha en anställd? Det skulle väl inte blivit rättvisare för att du hade fått förmånerna? 100000 andra företagare hade ju inte haft förmånerna.

 

Jag tycker att alla borde ges samma förutsättningar.. i alla fall under samma tidsperiod. Jag gillade inte spelreglerna men valde att kämpa vidare! Alternativet hade varit att gå arbetslös och leva på bidrag.

 

Det var kanske helt enkelt för att de redan tyckte att de gett tillräckligt mycket bidrag till just den sortens företag och att det vore fel om alla som ville starta "dataföretag" skulle äta upp pengar som lika gärna kunde gå till de som ville starta frisörer, bagerier eller reklambyråer.

 

Ja men det roliga är att det är flera av mina "Starta-Eget-vänner" som fick bidraget som gjorde samma som mig som fick bidraget både under och efter samma tid.

 

Jag vet inte varför men i vilket fall känns det helt otroligt vanskligt att starta ett dataföretag om man inte ens kan finansiera de initiala behoven av datorer. Jag tycker det känns som ett generalfel om de har gett någon sådana pengar, klarar man inte den investeringen lär man ju inte klara speciellt många månader lön att överleva på, inte ens om den är låg.

 

Vem har sagt att jag inte kunde finansiera dessa behov? Om du tänker lite längre så hade dessa pengar kunnat användas för marknadsföring osv istället och hjälp en ytterligare på traven.

 

Senast jag kollade åkte inte Dustin ut till kund och såg till att datorn/faxen/whatever blev inkopplad och fungerade, ska man kränga prylar måste man kanske rikta sig till kunder som tycker att sånt (eller något annat) gör det värt att betala mer. Gungor och karuseller du vet, minst lika viktigt som att ha en bra affärsidé och hålla sig till den.

 

Det är inte många kunder som önskar denna service som kommer in till en butik och handlar! Många privatpersoner kommer hit och vill ha nåt de har bestämt sig för, de flesta har tillgång till internet i dagens läge och vet vad saker och ting kostar där! Självklart servar vi en hel del företag och då kan man ta ut lite mer men men..

 

Om man vilja sälja nåt så måste man välja en marknad där kundkretsen inte är så internetvana eller där branchen inte är representerad i nån webbshop - inte särskilt lätt att hitta!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte nyss hem en bärbar för 11800 som de sålde för 10500 på Dustin.

 

Ett sätt att höja marginalerna något kan ju vara att handla hos dustin tex om det är billigare där. I övrigt så vet jag att det finns distributörer som ger konkurrenskraftiga priser även jämfört med internetjättarna.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vilka då? Jag har Tech Data, GNT osv..

 

Tyvärr har jag aldrig lagt på minnet vad dom heter men min lokala datorbutik kollar alltid så dom inte ligger högre i pris än dustin och har marginal trots det, visserligen små men ändå en marginal, jag tror att tricket är att hitta vilka distributörer som är billiga på "sin" sak.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med antalet arbetslösa och sjukskrivna tror jag inte att det skulle vara något som helst problem att "fylla" dessa platser.

Om du ska lyckas som företagare tror jag att du förr eller senare måste inse att det inte handlar om att fylla platser med arbetslösa om man ska lyckas driva verksamheten, det gäller att fylla hål med folk som kan göra jobbet och göra det bra (annars slösar man bort ännu mer pengar på att ha en dåligt skött verksamhet).

 

Ja men det roliga är att det är flera av mina "Starta-Eget-vänner" som fick bidraget som gjorde samma som mig som fick bidraget både under och efter samma tid.

Jag tycker mest det är tragiskt att de fick bidrag alls men det är väl inte så konstigt. Bidrag, stipendier och andra medel som man söker har alltid fungerat enligt någon slags först-till-kvarn-princip. Antingen hade de väl redan delat ut tillräckligt med pengar när det var din tur eller också kanske du helt enkelt råkade ut för någon annan beslutsfattare.

 

Vem har sagt att jag inte kunde finansiera dessa behov?

Du, du skrev:

Dessutom fick de hjälp av Länsstyrelsen med att köpa in datorer, det fick inte jag eftersom att jag hade ett "Dataföretag"

Söker man bidrag till något så ska det i allmänhet gå dit, det är möjligt att du därigenom hade kunnat få mer pengar över till marknadsföring men det är verkligen inte sunt företagande (eller användande av skattepengar) att söka offentliga bidrag för att ha råd med marknadsföring. Förvisso överlevde du utan bidrag så det gick ju bra ändå, vad jag menade var att det känns helt otroligt att man som dataföretag ska behöva söka bidrag för att köpa en dator till verksamheten.

 

Det är inte många kunder som önskar denna service som kommer in till en butik och handlar!

Men då kanske du inte ska satsa på den marknaden. Allt företagande (om man räknar bort företagande som drivs med hjälp av bidrag och andra livsuppehållande åtgärder) bygger på att förse en marknad med saker de efterfrågar, finns det ingen efterfrågan så finns det ingen marknad.

 

Om man vilja sälja nåt så måste man välja en marknad där kundkretsen inte är så internetvana eller där branchen inte är representerad i nån webbshop

Det måste man inte alls, man behöver hitta en kundkrets som föredrar att handla sina prylar av någon som de har en personlig relation till, det är möjligt att de inte är lätta att hitta men det finns rätt många av dem. Nästan varenda företag som är litet nog att inte ha en IT-ansvarig har behov av någon att fråga om "vad de ska köpa för att kunna göra det och det". Jag svarar på sådana frågor nästan dagligen åt de av mina bekanta (utanför IT-svängen) som har redovisningsbyråer, jordbruk eller någon annan verksamhet. Säkert är det många som har en sån som mig i sin bekantskapskrets (som ju faktiskt kan beställa prylarna åt dem och sätta ihop dem) men jag kan inte åka och hälsa på dem med en dags varsel när de har fått en hårddisk-krasch och vill ha hjälp med att skaffa en ny disk, inte heller har jag någon lust att hjälpa dem med backup-rutiner och annat trist, i så fall hade jag haft ett annat jobb.

 

- inte särskilt lätt att hitta!

Men det är väl ingen som har sagt att det ska vara lätt att driva ett framgångsrikt företag? Du måste hitta en grej som gör att folk vill anlita just dig, att göra samma sak som alla andra och inte profilera sig håller inte i längden.

 

Kanske är ditt problem att du inte har tillräckligt många representanter för en potentiell kundkrets i din omgivning, en grundförutsättning när man startar företag är att man testar sin idé mot sådana som är tänkbara kunder så att man inte försöker leverera lösningen på ett behov som inte finns. Att ha kontakter som kan rekommendera ens tjänster till sina kontakter är inte heller fel, speciellt inte när det gäller småföretagare eftersom de ofta har små föreningar på orten där de träffas och diskuterar gemensamma saker (och håller varandra om ryggen och utbyter tjänster).

 

Alla kan inte vara bäst på allt (inte ens Dustin) men alla kan vara bäst på något, det är det du måste utnyttja.

[inlägget ändrat 2005-06-21 17:04:28 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Tyvärr har jag aldrig lagt på minnet vad dom heter men min lokala datorbutik kollar alltid så dom inte ligger högre i pris än dustin och har marginal trots det

 

Kanske din butik tillhör någon ÅF-kedja (ex. Koneo) ?

De stora ÅF-kedjorna har i regel bättre inköpspriser än exempelvis Dustin och kan ofta (om de vill) sälja prylarna billigare.

 

Men, som du säger, det finns även skillnader mellan distributörerna och vilka tillverkare de har bäst avtal med.

 

"Alla" säljer ju "allt", men ska man köpa en HP-pryl kanske man väljer distributör A medans en pryl från Canon är bättre att ta från distributör B

 

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

 

Ja jo självklart letar man de bästa priserna.. dum vore man annars. Men problemet är att man kan inte ha alla distar då man inte kan ha alla bollar i luften.

 

//Tomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske din butik tillhör någon ÅF-kedja (ex. Koneo) ?

 

Nope det är en liten butik som inte tillhör någon kedja.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tröstpoäng!

 

Tja, själv brukar jag skruva ihop en ny dator! ;)

 

Skämt åsido;

försök att vara glad. Låter löjligt, men glädje är ett stort steg på vägen till ett "happy" liv... Sitta och sura brukar inte leda till något gott, varken för en själv eller för omvärlden....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom som påpekar att det är billigare att handla på nätet glömmer bort att företagen på nätet bara är ute efter att få kränga så mycket som möjligt.

Support och kundrelationer vet dom inte vad det är.

 

Hm.. Varför får jag "vibbar" av ICA och Konsum när jag läser det där??

;)

 

"Vi vill ha dina pengar, men inte dig"..

(Påminner även om "dåliga" flickor....)

 

//Uppvuxen på det solid-ariska 70-talet tyvärr..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska lyckas som företagare tror jag att du förr eller senare måste inse att det inte handlar om att fylla platser med arbetslösa om man ska lyckas driva verksamheten, det gäller att fylla hål med folk som kan göra jobbet och göra det bra (annars slösar man bort ännu mer pengar på att ha en dåligt skött verksamhet).

 

Om du ska få nåt poäng så måste du inse att det finns otroligt duktiga människor som är arbetslösa också! Sedan finns det många inkompetenta som har arbete(där många har onödigt höga löner också) som gott och väl skulle kunna ersättas! :)

 

Jag tycker mest det är tragiskt att de fick bidrag alls men det är väl inte så konstigt. Bidrag, stipendier och andra medel som man söker har alltid fungerat enligt någon slags först-till-kvarn-princip. Antingen hade de väl redan delat ut tillräckligt med pengar när det var din tur eller också kanske du helt enkelt råkade ut för någon annan beslutsfattare.

 

Jag tycker att det är ruskigt bra med hjälp på traven för alla har inte så mycket stålar och vågar satsa allt de har på ett företag trots att de tror på iden. Alternativet hade varit att gå fortsatt arbetslös istället för att kunna skapa något som samhället får tillbaka något av.. många ggr om!

 

Vem har sagt att jag inte kunde finansiera dessa behov?

 

Du, du skrev:

Dessutom fick de hjälp av Länsstyrelsen med att köpa in datorer, det fick inte jag eftersom att jag hade ett "Dataföretag"

 

Läs om och läs rätt..

 

Söker man bidrag till något så ska det i allmänhet gå dit, det är möjligt att du därigenom hade kunnat få mer pengar över till marknadsföring.

 

?? Ja.. pling..

 

men det är verkligen inte sunt företagande (eller användande av skattepengar) att söka offentliga bidrag för att ha råd med marknadsföring.

 

Varför inte? Tycker det är jättebra jag om man får möjlighet att synas så att man ökar chansen att bygga nåt.

 

Förvisso överlevde du utan bidrag så det gick ju bra ändå, vad jag menade var att det känns helt otroligt att man som dataföretag ska behöva söka bidrag för att köpa en dator till verksamheten.

 

Spelar det nån roll om jag sopar gatorna, tillverkar mums-mums eller bygger hus? Alla använder en dator som ett verktyg för att tjäna pengar! Får den ena ska den andra få om det inte innebär några konkurrensfördelar! Finns de som får bidrag för att köpa in andra maskiner för produktion eller för att bygga om lokalen de vistas i.. är samma sak!

 

Annars kommer du med en hel del väsentlig information! ;) som jag inte ens orkar kommentera.

 

Ha det bra allesammans för det ska jag försöka med idag!

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan man säga.. poäng! :)

 

Jag är nästan aldrig sur.. vara bara "nere" och sökte en uppiggande kommentar.. =)

 

Tack för hjälpen, idag ska jag vara glad!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska få nåt poäng så måste du inse att det finns otroligt duktiga människor som är arbetslösa också!

Jag vet, jag känner flera stycken men det är faktiskt helt ointressant i sammanhanget.

Bara för att man är arbetslös innebär det inte att man kommer att trivas med vad som helst.

Om jag anställer någon som vill jag under inga som helst omständigheter riskera att behöva göra om rekryteringsprocessen ett halvår senare bara för att jag dragit nytta av att den jag anställde var arbetslös och gett honom ungefär vad han skulle få i A-kassa. Många skulle vara nöjda för stunden men när man ser att man tjänar 25% av vad alla andra med samma kvalifikationer tjänar kommer man inte att vara speciellt nöjd på sin plats, missnöjda medarbetare gör antingen ett dåligt jobb eller slutar.

Det kan vara bra att veta om du ska bli företagare med anställda så småningom.

 

Vad gäller poängen kunde jag inte bry mig mindre så det är ok om du inte ger mig poäng även om jag har betydligt mer förståelse om arbetsmarknaden än du tycks tro.

 

(ang. marknadsföring för skattepengar)

Varför inte? Tycker det är jättebra jag om man får möjlighet att synas så att man ökar chansen att bygga nåt.

Det är klart det är jättebra att synas men varför skulle du inte finansiera det själv? Om marknadsföringen är värd något så kommer du ju att få tillbaka pengarna. Om du inte tror att marknadsföringen kommer att ge något tillbaka, varför ska du isåfall lägga ut pengar på den?

Varför ska en bråkdel av företagen bli sponsrade av skattepengar samtidigt som de flesta andra i uppstartsfasen måste leva antingen på ägarnas besparingar+lån eller riskkapital från någon som tar en ägarandel av bolaget. Det rimmar rätt illa att ha inställningen att skattepengar ska gå till privata företagares reklambudget samtidigt som man tycker det är fel att ge folk marknadsmässiga löner för att de ser till att offentlig sektor fungerar.

 

Läs om och läs rätt

Jag har läst rätt, jag vet att du inte fick pengar men du sa att du ville ha pengar men inte fick. Eftersom det är rimligt att bara de som inte kan själva ska få hjälp så tycke i vart fall jag att det var helt rättvist, eller möjligtvis helt fel att de andra fick eftersom de rimligtvis också borde kunna.

 

Spelar det nån roll om jag sopar gatorna, tillverkar mums-mums eller bygger hus? Alla använder en dator som ett verktyg för att tjäna pengar! Får den ena ska den andra få om det inte innebär några konkurrensfördelar!

Ja det spelar roll. Det är faktiskt ett rätt rimligt antagande att den som startar ett företag inom databranschen inte gör det om han inte redan har en dator, det är inte konstigare än att den som ska bli frisör förmodligen redan kan klippa hår. Dessutom kan man mycket väl leasa de datorer man behöver för att inte behöva ta en så stor initial smäll.

Du riktigt mycket dator för under 10000 spänn idag, behöver man söka bidrag till det när man startar företag kommer man förmodligen att gå under vid första obetalda kundfordran.

 

Men du har rätt, "starta-eget-bidrag" i alla dess former är fel, ingen borde få dem. Klarar man inte att starta utan att få starta-eget-bidrag så känns det relativt otroligt att verksamheten har någon framtid. Om företaget har något marknadsmässigt existensberättigande borde det klara sig med ett lån. Naturligtvis kan det vara svårt att få lån från banker innan man har något annat än en idé (hur bra den än är) som säkerhet men då kanske det är starta-eget-bidragen som ska omformas till lån. Det vore ju inte konstigare än att man får ta lån för att finansiera sina studier.

 

Du ser ju själv hur du reagerar för att andra fick pengar men inte du, vad tror du resten av din kommuns företag tycker om att de får konkurrens från företag som lever på skattemedel?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet, jag känner flera stycken men det är faktiskt helt ointressant i sammanhanget.

Bara för att man är arbetslös innebär det inte att man kommer att trivas med vad som helst.

 

Åhh.. *matt*

 

Det rimmar rätt illa att ha inställningen att skattepengar ska gå till privata företagares reklambudget samtidigt som man tycker det är fel att ge folk marknadsmässiga löner för att de ser till att offentlig sektor fungerar.

 

Marknadsmässiga löner.. LOL.. hispiga löner låter bättre! Och inte tycker jag att den offentliga sektorn fungerar särskilt bra heller. Var nyss upp på sjukhuset - det var skrattretande! Ända som funkade halvbra var betalningsflödet!!

 

Om företaget har något marknadsmässigt existensberättigande borde det klara sig med ett lån.

 

Många vågar inte ta den risken, dock kanske de skulle våga om de fick hjälp på traven!

 

Ja det spelar roll. Det är faktiskt ett rätt rimligt antagande att den som startar ett företag inom databranschen inte gör det om han inte redan har en dator, det är inte konstigare än att den som ska bli frisör förmodligen redan kan klippa hår. Dessutom kan man mycket väl leasa de datorer man behöver för att inte behöva ta en så stor initial smäll.

 

Jasså? Nu blandar du ihop ett par grejer, kunskap och verktyg som måste användas. Om nu frisören besitter denna kunskap, men inte har råd med en sax så han/hon kan starta ett företag.. skulle det inte vara bra om hon fick hjälp med saxen då så hon slapp belasta samhället och kunde hjälpa till att dra in skatt istället? Jag hade kunskapen men ingen dator, det var min brors dator.. den kan man inte ta!

 

Du ser ju själv hur du reagerar för att andra fick pengar men inte du, vad tror du resten av din kommuns företag tycker om att de får konkurrens från företag som lever på skattemedel?

 

Hade alla fått samma hjälp så skulle då inte jag se några som helst problem. De skulle dessutom förmodligen haft tid på sig att bygga upp ett fungerande företag.

 

Har inte tid/ork att svara på resten just nu - måste tjäna lite pengar! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marknadsmässiga löner.. LOL.. hispiga löner låter bättre!

Du har rätt i att de nog inte är marknadsmässiga, snittlönerna är vanligtvis lite lägre i offentlig sektor än på arbetsmarknaden i övrigt. Varför lönerna skulle vara hispiga får du gärna utveckla. Blir en lön orimlig bara för att du aldrig varit i närheten av den?

Är du säker på att det inte är avundsjuka trots allt?

 

Många vågar inte ta den risken, dock kanske de skulle våga om de fick hjälp på traven!

Kanske, samtidigt kanske det inte är nödvändigtvis gott att folk som inte vågar ta den risken ger sig in i en verksamhet som garanterat kommera att ge dem betydligt större risktaganden i framtiden. Vad gör de då? Sätter sig ner och ropar efter mer bidrag?

 

Jag hade kunskapen men ingen dator, det var min brors dator.. den kan man inte ta!

Som jag sa, om man är i den förmodligen rätt ovanliga situationen att man trots ett datorintresse som är stort nog för attman ska starta ett företag som kan betraktas som "dataföretag" så kan man leasea datorer eller hyrköpa dem. Om man inte har råd att lägga en hundring eller två i månaden på en dator, hur ska man då ha råd med någon annan del av verksamheten?

 

Hade alla fått samma hjälp så skulle då inte jag se några som helst problem.

Tror du själv att det är möjligt att alla företag skulle få pengar till sin verksamhet från kommunen eller menade du att det skulle bli rättvist om alla som startar företag samtigt skulle få samma hjälp? Rättvist för de som redan var startade?

 

Det rimmar illa att gnälla på slöseri och dålig service i offentlig sektor samtidigt som man föreslår att pengarna ska användas till att sponsra företag. Jag tror de flesta inser att den ekvationen inte går ihop och att det är betydligt bättre att skattepengar används till offentlig sektors egen verksamhet och kostnader för denna (där ingår dina "hispiga" löner).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...