Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Systemet vill på nät....Varför???


djlou2

Rekommendera Poster

Hej...har w2k och adsl. Sygate brandvägg talar om att svchost.exe, ntosktnl.exe och system32 vill på nätet, för det mesta till windowsupdate men också till olika ip-adresser emellanåt.Jag har stangt av auto-updaten av windows så varför gör den detta då?? Kan internet explorer vara inblandat tro??? Hittar ingen spy eller virus( har kört full "tvätt"), men tycker den e en aning segare än vanligt...

 

Någon som har en aning??

 

Tack på förhand

 

 

Lou

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Jag har förstås XP, men har också råkat ut för att systemfiler vill ut på nätet.

Blockerar dem direkt i brandväggen.

 

ntosktnl.exe <--- den här då t ex är blockad i brandväggen. Förstår heller inte varför den vill ut på nätet.

 

Samtidigt hittar jag den här infon om ntosktnl.exe:

 

ntoskrnl - ntoskrnl.exe - Process Information

 

http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/ntoskrnl/

 

Process File: ntoskrnl or ntoskrnl.exe

Process Name: Microsoft Boot Up Kernel

 

Description:

ntoskrnl.exe is a critical process in the boot-up cycle of your computer although should never appear in WinTasks whilst under normal circumstances Note: ntoskrnl.exe can be altered by the w32.bolzano and variants. If this process appears in WinTasks, please update your virus definations immediatly.

 

svchost.exe <--- har inte viljat ut på nätet hos mig. Är det en 0:a (nolla) istället för ett O i namnet så ska du vara misstänksam. Tror det också kan förekomma ett S i slutet på namnet i misstänksamma fall.

 

Har du kört Adaware och Spybot search & destroy på burken?

Kör också några onlinescans. Det kan vara bra att komplettera ditt installerade antivirusprogram.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...