Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlöst nätverk via bredbandsmodem massa frågor ....


Keffo

Rekommendera Poster

 

Hej jag köpte en trådlös router"Netgear" och utöver det så har jag ett bredbandsmodem från bredbandsbolaget via Telejack 8/1mbit ,Bredbandsmodemet har 4 portar.

 

Nu undrar jag om man kan koppla in den trådlösa Routern till bredbandsmodemet och på så sätt få internet att funka till den bärbara datorn?

 

på routern så har jag 4 portar "Tror jag" och 1 femte som det står Internet på.

 

Sen undrar jag hur pass säker det är att köra trådlöst?Behöver man konfigurera nånting så att inte exempelvis grannen kan utnyttja mitt trådlösa nätverk och Internetlina

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som kan hjälpa mig :/ .Vill bara veta om det går att koppla in en trådlös router efter kabelmodemet? Ja eller nej?

 

Resten kan jag isåfall försöka hitta själv hur man kopplar det

 

mvh robban

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som kan hjälpa mig :/ .Vill bara veta om det går att koppla in en trådlös router efter kabelmodemet? Ja eller nej?

 

Jupp det kan du.

 

Lämpliga säkerhetsåtgärder är att byta ssid, dölja ssid och ett lägga in ett lösenord för att kunna ansluta, eventuellt låsa vilka mac-adresser som ska få använda ditt trådlösa nätverk, dvs vilka nätverkskort.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för svaret!!!

 

Men jag har testat å testat igår,Det ska ju sitta nån trödlös adapter inbyggt i datorn vad jag fattar men det funkar inte iaf.Köpte bara en Netgear router eftersom jag trodde att det skulle funka

 

• Nätverkstöd: Integrerad trådlås WLAN 802.11b/g

(Intel® PRO/Wireless 2200 BG)

 

Så heter den :/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Keffo

Du kanske behöver aktivera WLAN nätverkskortet i datorn. Via kontrollpanelen -> nätverksanslutingar. Där borde du se ditt "WLAN-kort" (kallar det så även om det är inbyggt) Kontrollera att det är aktiverat, annars högerklicka på den och välj aktivera.

 

Om du vill ha koll på vilka som använder ditt WLAN finns ett svenskt program som heter LANeye som bevakar nätverket och larmar när okända datorer ansluter sig. Så om dina grannar lyckas hacka ditt nät / kryptering mm så larmar LANeye för det.

LANeye är ett shareware och du hittar det på http://www.proprat.com eller http://www.laneye.net

 

/Tomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...