Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Zyxel 660H genom Router ?


Solidcad

Rekommendera Poster

Försöker få igång Telias adsl hos min svåger med hjälp av Zyxel 660H-modem och en D-Link DI-604 router, dessutom vill jag hänga på en D-Link 2100 accesspunkt för trådlöst nät.

Problemet är att jag kommer bara åt nätet med datorn kopplad direkt in i modemet.

Om jag försöker genom routern så får jag inget liv.

Om jag sedan försöker med datorn direkt igen så får jag ingen DHCP adress på en lång stund.

Finns det någon som kör med denna kombination av modem / router?

Hur är isåfall routern inställd under WAN fliken ?

 

/MM

 

[inlägget ändrat 2005-06-21 00:55:47 av Solidcad]

[inlägget ändrat 2005-06-21 09:01:31 av Solidcad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst får jag det, inga problem.

Det jag har problem med är att få DHCP från Zyxel/telia till routern, jag är osäker på hur den skall konfigureras.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia:s DHCP låser IP på MAC adress. Släpp ipnr och stäng av modemet ca 30 minuter så skall du se att det kommer att fungera.

-nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok!

 

Provade detta och det funkar ju kanon, måste kommit i otakt

fullständigt vid förra försöket......

 

/MM

 

[inlägget ändrat 2005-06-21 22:42:38 av Solidcad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör man en release ska man kunna koppla in routern direkt utan att behöva vänta. Gör man ingen release får man vänta mellan upp till 20min

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Mattias C, du måste vänta även om du gör en release. Telia har gjort en reservation av ipnr baserat på MAC. Om du till varje pris vill koppla in "routern" på rotmos så måste du klona MAC adressen från nätverkskortet.

-nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte alls vänta eftersom datorn skickar release till dhcpservern som då släpper låsningen.

 

Har växlat datorer med teliaadsl massor av gången och gör jag bara en release på den gamla, därefetr flyttar sladden och gör en renew på den nya datorn så får den direkt ip och det fungerar direkt.

Givetvis har datorerna olika mac och hostname (telia låser både till hostname och mac)

 

Att göra release, byta dator och sen göra renew är även del lösning som telias support rekommenderar för dem som av någon anledning inte vill skaffa router men kunna växla mellan två datorer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte tillräkligt att bara göra en release men om du vill tro det så får du väl göra det:) Visst kan du med lite tur göra en release och sedan byta dator och det fungerar direkt men det beror på "slumpen" skulle man kunna säga.

Självklart så kan vi diskutera i detalj hur det fungerar men det var inte frågeställningen i tråden och dessutom är trådskaparens problem löst.

-nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan säga så om det känns bäst för dig.

Jag har bara haft tur alla gånger jag bytt.

Ska nog gå och köpa mig en trisslott... :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att du skall köpa dig någon trisslott för spel och dobbel leder bara i fördärv:). Om vår support har sagt till dig att det räcker med att göra en release så är det bara att beklaga för då har den som du pratat med tyvärr varit felinformerad.

-nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zyxel (och telia) säljer ju ALLT i samma lilla modem/router/AP. Varför krångla till det i onödan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...