Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Enskild firma - lön?


Conaj

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag funderar på hur mycket pengar man måste dra in för att ha en viss lön (efter skatt).

 

Jag har fått höra lite bud på det:

 

Exmpelvis om jag ska ha ut 10 000 (efter skatt och alla avgifter betalda) som jag kan leva på så måste jag dra in det dubbla...alltså 20 000 kr.

 

Stämmer detta?

 

/Conaj

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exmpelvis om jag ska ha ut 10 000 (efter skatt och alla avgifter betalda) som jag kan leva på så måste jag dra in det dubbla...alltså 20 000 kr.

 

Stämmer detta?

 

Ja det stämmer ganska bra förutsatt att du inte ska betala statlig skatt.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då är det så....att om jag vill ha ut 10 000 kr att handla mat och privata saker för så måste jag dra in 20 000 kr?

 

Är det 20 000 + moms eller 20 000 kr inkl moms?

 

/Conaj

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste dra in 20.000 + din nettomoms. Dvs den summa moms du får in på dina prylar/tjänster minus den moms du betalar på det du köper in till firman (obsevera att du inte får dra av momsen du betalar för privat konsumtion).

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(obsevera att du inte får dra av momsen du betalar för privat konsumtion).

 

privat konsumtion betraktas som lön och beskattas som uttag ur näringsverksamheten. du betalar egenavgifter på ca 30%.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite uppgifter från en kollega i dag:

 

Från det du får in till företaget ska du dra av:

- 25% moms (kan kvittas mot moms som du betalar)

- ca 25% i egenavgifter

- ca 30 % i kommunalskatt

- ev statlig skatt

- avsättningar till pension (beror på hur länge du tänker leva och hur mycket pension du vill ha)

- premier på andra försäkringar som du annars får via anställning (A-kassa, extra sjukförsäkring, olycksfall m)

 

Om privat konsumtion ska räknas som lön krävs det att det är något du tar ut från företaget. Det kan vara kläder, mat och annat som köps in för företagets pengar. Förutom egenavgifter ska du även betala skatt på värdet.

Köper du en bil för företagets pengar som du använder privat (vilket du anses göra om du inte kan bevisa att du inte använder den privat genom att exempelvis ha en annan privat bil som du verkligen kör med) gäller aandra förmånsregler.

 

---/samoht

 

[inlägget ändrat 2005-06-21 18:28:58 av samoht]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Kolla in på Redigerat av moderator de har en kostnadsfri tjänst och sidan är nystartad samt kostnadsfritt att registrera sig och att fråga.

 

Kan jag rekommendera varmt, de utlovar även svar inom 48 h.

 

 

Reklam för egna tjänster som man kan tjäna pengar på är mot eforums regler. /Cloudberry, moderator för eforum.

 

[inlägget ändrat 2005-09-04 15:09:50 av Cloudberry]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första varför inte skriva att du driver sidan?

 

För det andra så skulle det inge ett i alla fall inte oseriöst intryck om det fanns någon info om företaget man eventuellt vill handla med.

 

Och slutligen om du hade någon extra upplysning att komma med varför inte delge den här istället för att spamma med en annan sida?

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju inte anses som att spamma när jag bara rekommenderade en annan webbplats där det finns en utlovad garanti om snabba svar på frågor inom ämnet. Själv har jag skrivit ett flertal frågor här och ibland fått vänta upp emot 1 vecka på svar, vilket är helt pointless då man säkert vill ha svaret snabbare.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag skrivit ett flertal frågor här

Signaturen knz registrerades igår kväll.

 

Det kan ju inte anses som att spamma när jag bara rekommenderade en annan webbplats där det finns en utlovad garanti om snabba svar på frågor inom ämnet.

Varför göra det i en tråd där frågeställaren fick svar för mer än två månader sedan och under samma dag.

 

Dessutom så godkände du igår kväll vid registreringen Eforums regler:

3. Tänk på att hålla dig till ämnet. De allra flesta här söker svar på sina frågor, lösningar på sina problem och kontakt med likasinnade. Svara, följ upp och förtydliga. Känner du att du har andra saker på hjärtat är det ofta bättre att starta en ny diskussion.

5. Gör inte reklam. Visst får du skryta med dina kunskaper och briljera med dina djupsinnigheter men det är en helt annan sak än att uppenbart marknadsföra produkter och tjänster som du själv säljer. Företräder du dock en tjänst/produkt som en användare har efterfrågat så är det tillåtet att berätta om den.

//eforum.idg.se/Eforumintro.asp#Del8

 

Jag kan inte se att du varken svarar på någons fråga eller att någon har efterfrågat en annan tjänst/produkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tidigare användarnamn är tyvärr bortglömt, skaffade därför ett nytt, och det var egentligen en menad uppmaning till personen ifråga än det gällde diskussionen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...