Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisken vill formateras


mwollin

Rekommendera Poster

Hej!!!

 

Jag köpte en ny hårddisk den 22 april 2005. en Hitachi 7K250 160 GB 7200 RPM 8MB UDMA 100.

Jag installerade den och allt är frid och fröjd tills idag, för när jag satte på den idag så har den fått för sig att den vill formateras.

Jag har en hel del document och sånt som jag vill komma åt på disken. Är det någon som vet vad jag kan göra. För jag kommer inte åt min hårddisk över huvudtaget. När jag klickar på hårddisken så kommer en info ruta upp om jag vill formatera hårddisken Ja eller Nej

 

Någon som vet??????????????

 

MVH

 

Mikael

 

 

[inlägget ändrat 2005-06-20 12:49:34 av mwollin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett recoveryprogram fixar det säkert, sök på recovery på eforum så får du nog upp nåt gratisalternativ annars funkar easy recovery bra men det kostar pengar.

 

Problemet däremot kan vara att ditt moderkort inte stödjer diskar större än 32 eller 120 gig tror jag det är och då uppstår det här när du kommer över den gränsen i använt utrymme, då kan du endera uppdatera biosen om det finns någon ny, annars så brukar hårddisktillverkarna ha programvara för att lösa det problemet men det bästa är om det finns en ny bios.

 

Om du inte har servicepack 1 för xp installerat och har fyllt upp hårddisken med typ 120 gig så kan det bero på det också.

 

Om du tror att det kan bero på endera biosen eller sp1 så är ett enkelt sätt att kopiera dokumenten innan du börjar krångla med andra sätt att koppla in hårddisken i en annan dator som stödjer stora diskar och har ett uppdaterat windows och kopiera dom där först.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...