Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Arbetsmiljölagen och liknande


nurgle87

Rekommendera Poster

Jag har fått i uppgift att hitta alla lagar som är relevanta för min arbetsplats.

 

Jag jobbar nu som kyrkogårdsarbetare, och kan bara komma på arbetsmiljölagen.

 

Vet någon annan nån bra lag?

 

[inlägget ändrat 2005-06-20 08:52:22 av nurgle87]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Här räknas några lagar till upp:

http://www.mol.fi/mol/se/02_anstallningsfragor_lagar/01_anstallningsfragor/01_arbetsavtal/index.jsp

 

Arbetstidslagen

Semesterlagen

 

Kom på en till:

LAS = Lagen om anställningsskydd

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

[inlägget ändrat 2005-06-20 09:47:39 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Medbestämmandelagen

Sekretesslagen (om din arbetsgivare är en offentlig myndighet)

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min chef säger att det är lag på att man ska ha en pärm där det står hur man gör vid en olycka med en kemikalie.

 

Stämmer det?

 

Räcker det inte med anvisningarna som står på förpackningarna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste ha en förteckning över alla kemikalier som används i verksamheten, den består av vib'ar (VaruInformationsBlad) för varje produkt, på dem ska det stå vad man bör göra vid olyckshändelser, hur giftiga de är osv.

VaruInformationsBlad fås av leverantören/tillverkaren för respektive produkt.

 

 

°±°

 

[inlägget ändrat 2005-06-20 16:38:28 av 0x2A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arbetsmiljöreglerna finns inte detaljreglerad i någon lag utan de får man leta efter i Arbetarskyddsstyrelsen författnings samling. Vilka är utfärdade med stöd av arbetsmiljöförordningen

 

Gå till Arbetsmiljöverket http://www.av.se/regler/afs_a-e.shtm så får du en lista på alla gällande skrifter från Arbetsmiljöverket. Letar upp Kemikaliska hälsorisker, författningen AFS 2000:4 och öppnar pdf-filen så kan du på sidan 13 under paragraf 38 läsa om den förteckning du frågar efter. Paragraf 39 beskriver Varuinformationsbladet. Varuinformationsbladen finns nämnda på ett flertal ställen i författningen.

 

Du kan säkert finna en massa matnyttigt om du tittat på gällande skrifter. Även bland övrig skrifter på deras hemsida. De skrifter som skall tillämpas på arbetsplatsen skall finnas tillgängliga på arbetsplatsen och du kan köpa dom från Arbetsmiljöverket. Har ni inget skyddsombud på platsen? Dessa har ofta gått en arbetsmiljökurs och kan nog hjälpa dej. Om inte så kanske du skulle vända dej till din fackförening och gå en skyddsombudskurs så får du lite mera kött på benen. Kurserna brukar omfatta några dagar.

 

Du bör också titta på Systematiskt arbetsmiljöarbete, AFS 2001:1 som gäller för alla arbetsplatser. Den föreskriver att de skall finnas en skriftlig beskrivning av de risker som finns på arbetsplatsen. Detta är viktigt att man har gjort detta, då de är en av de saker som granskas ifall de skulle hända en olycka.

 

När de gäller detaljreglering av olika lagar så är det lika dant med alla övriga myndigheter att dom utfärdar författningar som detaljreglerar olika bestämmelser som finns i lagstiftningen, t ex Kemikalieinspektionen (kemikalie lagstiftningen), Räddningsverket (räddningstjänst och transportlagstiftning av farligt gods), Sprängämnesinspektionen (sprängämnen och brandfarliga varor/gaser), Naturvårdsverket (utsläpp och miljövård). Du kan leta själv på http://katalogen.sunet.se/kat/government/agencies efter myndigheter. Sen får du gå till respektive myndighet och leta vidare bland deras författningar.

 

När de gäller utsläpp så kan jag tänka mej att de finns regler om utsläpp av kvicksilver som kan beröra er vid kremering. Även explosionsrisker med pacemakers i samband med kremering är kanske reglerat, borde i alla fall vara det.

 

Lycka till

Olle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...