Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öppna underformulär i huvudformulär


Conny61

Rekommendera Poster

Är det någon som vet hur man med hjälp av knappar kan öppna ett underformulär (Sub-formulär) i ett huvudformulär? Jag vill t.ex. med hjälp av knappar få upp ett underformulär eller tabell i formuläret och inte fristående. Med hjälp av knapparna kan jag välja det jag vill ha upp. Det kan t.ex. vara en knapp för VHS-filmer, en för DVD-filmer, en Dataspel osv.

Jag har försökt men har inte kommit på någon lösning. Jag får bara upp ett fristående formulär med hjälp av knappar. Jag kan få in ett underformulär eller tabell men inget mer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om du försöker skapa ett slags fliksystem, vore det inte enklare att lägga allt i samma formulär och göra så ist. ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

Skapa ett underformulär (kallat Child0 i mitt exempel) i ditt huvudformulär, och i click-eventet för ex.vis DVD-filmer, när du vill öppna DVD-formuläret (här kallat frmDVD) som underformulär har du koden:

 

Child0.SourceObject="frmDVD"

--

Snäll ibland. Rättvis nästan jämt. Elak för det mesta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har testat detta men får ändå inte till det.

 

Jag vill med kommandoknappar öppna underformulär i huvudformuläret. Med ca fyra knappar för lika många olika underformulär kunna välja det jag vill ha. Det är inga problem att få upp det som ett formulär. Mer tips eftersöks!

 

Mvh

 

Från en som har kört fast.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

Jag förstår vad du vill göra, och det sätt jag visade fungerar.

 

Du vill ha ett formulär, med ett underformulär, och du har fyra knappar med vilka du vill styra vilket formulär som öppnas i underformuläret - eller hur?

Då sätter du helt enkelt underformulärnamnet.SourceObject="namnet på formuläret du vill öppna".

Det öppnar inget nytt fönster, utan öppnar formuläret i ett underformulär. För att det ska fungera måste du ha skapat ett underformulär i ditt huvudformulär, med SourceObject satt till blankt (dvs utan något egentligt formulär, bara en placeholder för formulär).

 

--

Snäll ibland. Rättvis nästan jämt. Elak för det mesta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag får ändå inte till det. Följande har jag gjort.

 

Jag nämner termer här nedan både på engelska och svenska.

 

Jag har ett huvudformulär kallad Underhållsstart och i detta formulär har jag ett subform/underfomulär som har name / namn Underobjekt1 eller Child1. I fältet SourceObject / Källobjekt har jag blankt, alltså ingenting.

 

Jag har fyra knappar med namn DVD, VHS, PS2 och Data. De har Name / Namn Command1-4 / Kommandoknapp1-4. Under Event/Händelse har jag i fältet On Click / Vid klickning lagt in Child1.SourceObject="DVD" / Underobjekt1.Källobjekt="DVD".

 

När jag sedan trycker på knappen så får jag upp en ruta som säger: att det inte hittar makrot 'Underobjekt1'.

Makrot (eller dess makrogrupp) finns inte eller så är makrot nytt men har inte sparats. Observera när du använder syntaxen makrogruppsnamn.makronamn i ett argument måste du ange det namn som makrogruppen sparats under senast.

 

Jag vet inte men har jag glömt något eller?

 

// Conny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

Du vill inte använda ett makro. I händelsen On_Click ska du välja kodverktyget (code builder) och där skriva in den kod jag postade i mitt tidigare inlägg.

Makron ska inte användas överhuvudtaget, eftersom de inte klarar av felhantering.

--

Snäll ibland. Rättvis nästan jämt. Elak för det mesta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tack Magnus!

 

Nu funkade det äntligen med att öppna underformulär i formuläret.

Med koden:

 

Private Sub Kommandoknapp3_Click()

Underobjekt11.SourceObject = "DVD-Film"

End Sub

 

Nu undrar jag om man kan få upp en tabell på liknande sätt?

Jag har testat olika sätt men har gått bet även där.

Funderar just om det går att öppna både ett underformulär eller undertabell i formuläret med hjälp av varsina knappar.

 

Mvh

 

Conny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Efter en del egna försök så lyckades jag själv få till undertabeller i huvudformulär med att lägga till "Table." för det som skall öppnas.

Se nedan. Observa att Underobjektet är tomt.

 

Private Sub Kommandoknapp103_Click()

Underobjekt1203.SourceObject = "Table.DVD-Film

End Sub

 

// Conny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...