Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jag vill ha Riktigt Internet !


Niss3

Rekommendera Poster

Hej !

 

Jag har länge använt internet hemma, men hur jag än har gjort så har det på något sätt varit svårigheter med någonting. Från början körde jag med modem, inga problem det, men det gick så långsamt. Såfort jag fick tillgång till snabbare möjligheter var jag där direkt. Jag har provat mängder med olika lösningar, och nu har jag ADSL. Jag ska snart byta igen till (från 2Mbit) 24Mbit, vet ej om det är ADSL. I alla fall så är det så att det inte har fungerat riktigt som jag velat.

 

Jag har flera datorer i hemmet som behöver vara uppkopplade mot internet, därför använder jag en router - men, där är problemet (tror jag).

Det är en brandvägg i routern som jag inte vet hur jag skall kunna komma förbi, jag vill t.ex. kunna tillåta anslutningar till min dator i vissa sammanhang, och det har aldrig fungerat. (När jag hade modem och radio-lan fungerade det dock).

 

Det är detta jag menar med Riktigt Internet, jag känner mig inlåst. Jag vill kunna använda internet fritt utan att vara begränsad p.g.a denna routern. Jag inte en D-link utan en (något ovanligare?) TRENDnet router. Jag har kontaktat deras support angående brandväggs funktionen, men det ända jag fick veta av dem var att jag skulle hålla in reset knappen för att återställa orginal inställningarna (hjälpte inte precis).

 

Jag har också provat med D-links router där man i inställningarna för routern kan tillåta anslutningar till vissa portar ("öppna portar"). Men detta fungerade inte alls, trotts alla mina försök så är det samma sak som att de är blockerade. Jag använder inga brandväggar i datorn, möjligtvis SP2's inbyggda funktion, men under dessa försök har den varit avstängd. Så vad jag skulle vilja ha hjälp med är hur jag ska kunna få mitt "Riktiga Internet".

 

Jag har precis varit på "DreamHack" i jönköping, där har alla internet och jag funderade på hur de har gjort där. För där fungerar internet precis som jag vill att det ska göra ? Men hur har de gjort ? De måste också använda en router av något slag ? I alla affärer jag frågat säger de att det inte finns routrar utan inbyggda brandväggar. Ända skillnaden mellan dreamhack och hemma hos mig jag kan tänka mig då är att jag hemma är tvungen att använda Erhåll Ip och DNS server för att kunna använda internet, och på dreamhack är jag tvungen att använda Bestämd Ip och DNS server för att kunna använda internet.

 

Vad tror ni ?

 

/Simon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är samma sak för alla internetgateways. Du måste öppna de portar som behövs för den appikationen du vill köra. Det är lite svårt i början innan man vet hur det fungerar det håller jag med om.

 

Själv har jag en d-link di-604.

Om jag behöver hjälp med att ställa in något brukar jag dra till dlinks supportsida på internet. T ex när jag skulle ställa in routern för att fungera med bittorrent skrev jag bara bittorrent i deras search.

 

Fick då fram: http://support.dlink.com/faq/view.asp?prod_id=1347&question=bittorrent

 

How do I configure my router to use BitTorrent, Azureus, and ABC (Another Bittorrent Client)?

 

Sedan finns en guide att följa där det står vilka portar man behöver öppna osv. Det är nog rätt lika för de flesta gateways.

 

Även i readmefilerna till de program du vill köra brukar stå vilka portar du behöver öppna för att det ska fungera eller så finns svaret på supporten till det programmet.

 

Om du inte alls vill använda brandväggen i routern så brukar det gå att ställa in den i dmz-läge (som betyder demilitarilzed zone) då blir datorn helt synlig mot internet så att säga och då ska allt fungera utan några inställningar.

 

Men stäng av windows xps egen brandvägg för guds skull du ska inte köra dubbla.

[inlägget ändrat 2005-06-19 20:29:38 av Hundbert]

 

Om det är något mer specifikt du undrar över så är det bara att fråga på.

[inlägget ändrat 2005-06-19 20:32:08 av Hundbert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, visst är det dumt med två brandväggar, men jag vill använda xp´s brandvägg och inte routerns. Det är lättare att använda brandväggen i datorn.

 

Jag använder för tillfället inte D-link, men jag ska leta efter "DMZ" om jag hittra något sådant.

 

Tack för hjälpen, återkommer ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Numera finns ju också uPnp. Applikationer som använder sig av uPnP behöver ej ställas in alls. Allt sker via automatik. uPnP betyder universal plug and play.

 

Har ingen bra koll på exakt vilka populära program som går att köra via det men jag har i alla fall två program jag använder i uPnP:

 

Msn messenger

Dc++

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för din hjälp Hundbert, nu fungerar allt som jag vill det. Lösningen låg i något som kallades "Viritual server" eller något liknande. Där kunde jag välja ip adresser som skulle bli "DMZ" märkta, och nu fungerar det perfekt ! Tack så mycket, gav dig poäng ;-)

 

/Mvh Simon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen bra koll på exakt vilka populära program som går att köra via det men jag har i alla fall två program jag använder i uPnP:

 

Kan jag inte bestämma själv hur(vilka) programmen ska användas har jag ingen nytta av det tyvär

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...