Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Söker download av systemfiler...

Stefan Eklinder

Recommended Posts

Stefan Eklinder

hidserv.dll <--- den filen finns i System32-katalogen

mouhid.sys <--- den här finns inte

mouclass.sys <--- den här filen finns i System32-katalogen

Har inte MS något downloadarkiv med de färskaste filerna av ovanstående slag?

Min XP-cd är inte den senaste. På EventID föreslås att jag ska kopiera drivers.cab till System32 från XP-cd:n. Är rädd för att det blir kaos.

- Service: "Human Interface Device Access" - From a newsgroup post: "The following error will occur if any of the following three files are missing, namely: “hidserv.dll”, “mouhid.sys”, and “mouclass.sys”. Error description: “Could not start the Human Interface Device Access service on Local Computer. Error 126: the specified module could not be found”. To fix this problem extract “hidserv.dll”“, mouhid.sys” and “mouclass.sys” from the file “drivers.cab”, located on the Windows XP Setup CD to "<SystemRoot>\windows\system32\".

1. Insert Windows XP Setup CD.

2. Browse to <CDROM drive letter>:\i386\drivers.cab

3. Double click the “drivers.cab” file. The compressed files in the “.cab” file will be listed.

4. Copy the three files to “<SystemRoot>\windows\system32\”. Reboot the computer".

Får nämligen fel i Loggboken att HID-filen inte kunde hittas och felkod 7023. Förstår inte hur, för att mitt USB-tangentbord fungerar felfritt. Hidserv.dll finns i System32-katalogen, men om det är den som påstås inte kunna hittas så vore det skumt. Kan vara mouhid.sys som spökar.

Vad jag förstått av andra utländska forum så måste alla tre filerna finnas.

Jag har Googlat runt på nätet, men hamnar bara på sidor där filen är borttagen eller så hänvisas jag till sidor där man ska registrera sig som medlem. Att bli medlem på en sida bara för att hämta en systemfil är lite onödigt.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

- Albert Einstein

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

Stefan Eklinder skrev:

Den har jag i C:\Windows\System32\Drivers och den beskrivs som Filterdrivrutin för HID-mus. Jag har en Microsoft USB-mus.

hidserv.dll <--- den filen finns i System32-katalogen

mouclass.sys <--- den här filen finns i System32-katalogen

Så ser det ut i mitt system också, och jag kör engelsk XP SP2.

Enligt den artikeln då så skulle jag också ha fel på mitt system men jag har inte märkt något som inte fungerar som det skall.

Tunna/

Stefan Eklinder
Maratonmannen skrev:

Den har jag i C:\Windows\System32\Drivers och den beskrivs som Filterdrivrutin för HID-mus. Jag har en Microsoft USB-mus.

Då kan det vara för att jag inte har någon USB-mus. Kör med en vanlig PS/2.

Tunna skrev:

Så ser det ut i mitt system också, och jag kör engelsk XP SP2.

Enligt den artikeln då så skulle jag också ha fel på mitt system men jag har inte märkt något som inte fungerar som det skall.

Aha, då är det inte något fel hos mig då. Allt fungerar hos mig också,

men blev lite fundersam när jag suttit nu och felsökt överallt på nätet.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

- Albert Einstein

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...