Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återigen en fråga om paging med ASP vs MySQL.


sMe

Rekommendera Poster

Hallå.

 

Jag vet att det har ställts 100 frågor om detta förrut. Har kollat igenom massa men inte fått 100% bra svar.

 

När jag kör mot en MySQL så är ju LIMIT kanonbra. Men jag har ett problem med LIMIT. jag vill kunna sortera datan jag får.

 

Någon som vet hur man kan köra en ORDER BY eller något alternativ i en query med LIMIT?

 

Jag vill inte sortera efter ID. Jag vill sortera efter namn istället.

 

Anyone have any idea?

 

 

[inlägget ändrat 2005-06-19 01:28:48 av sMe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[color="#0000ff"]Set[/color] lista=koppla.[color="#0000ff"]Execute[/color]([GRÅ]"SELECT * FROM tabell ORDER BY namn,id  LIMIT 0,10"[/GRÅ])

 

Den koden funkar för mig. Men jag har den med vissa variabler för LIMIT och en WHERE för att välja rätt. När du skriver två saker med komma mellan på ORDER BY så sorteras listan i första hand efter namn och i andra hand id (i detta fallet).

 

Hoppas det besvarar din fråga.

 

/edgren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan ju använda för pagin.

 

rst.AbsolutePage 
och sen även
rst.PageCount = PAGENO

Där du kan välja egna variabler för

RST = RecOrdSet
PageNO =  SidaNO

Men borde funka lika bra i Mysql som Access  om det går så borde min kod funka. Men borde även sätt 
PageSiz = 10 (10 poster per sida)

/Du kan alltid nå mig via Hbg polisen :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första exemplet fungerar bra. Jag hade skrivit precis så när jag testade, trodde jag, utan att få det att fungera.

Men när jag testade igen så fungerade det :P LIMIT är enl. mig överlägset med mySQL och paging.

 

Det andra exemplet AbsolutePage fungerar bra.. i Access. Det ville inte ODBC-drivaren alls vara med om till mySQL.

 

Men men. Fungerar nu iaf.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...