Just nu i M3-nätverket
Jump to content

YAMAHA RX-V550 stänger av sig ibland.

Pete_H

Recommended Posts

Tjena!

Jag har en YAMAHA RX-V550 och när jag kollar på film eller lyssnar på musik så stänger den av sig efter 5-15 minuter.

Försöker man starta den igen så går det inte. Väntar man 10 minuter så kan den fungera 1 timme och sen börjar den stänga av sig igen.

Jag har känt på ovansidan av förstärkaren och den känns ganska varm, kan det vara så att den blir för varm och stänger av strömmen på grund av det?

Högtalarna jag har kopplat till förstärkaren är Cantons LE serie (2*107, 2*103, 1*105 och 1*AS25SC SUB).

Jag kör musik från datorn och yamaha 550 DVD spelare.

Hoppas ni kan hjälpa mig lösa problemet.

Mvh Pete

Visst kan den vara för varm.

När jag läste beskrivningen till min Yamaha blev jag förvånad över all instruktioner om minimiavstånd i alla riktningar för luft cirkulation.

Började med att sågade bort 50 cm av ryggen (på höjden) i bokhyllan.#

Jag sågade av en hylla från bokhyllan på längden. Fick 2 bitar 13cmx56cm

Använde den ena biten som framsida längst fram ovan på en hylla.

Sågade av den andra biten så jag fick två bitar 13x28cm som jag satte bakåt från framsidan med 23cm mellanrum. Då passar de precis mellan fötterna på Yamahan.

LImmade fast alla 3 bitarna på en lös hylla som jag sedan ställde på en hylla i bokhyllan. Detta gav en luftig och stadig ställning att ställa YAMAHA på.

Den står 13cm över en hylla med fri luftinströmning underifrån och bakifrån och med 15 cm upp till nästa hylla.

Princip luft in bakifrån och nedifrån och ut upptill och framåt.

Bokhyllan står 17cm från väggen för att släppa in luft.

På nästa hylla 17 cm ner står DVD-VIDEO.

Alla sladdarna ut genom det 50 cm höga hålet i ryggen på bokhyllan. Ett hål som börjar vid DVD hyllan och slutar 5mm över YAMAHAn som sticker ut genom ryggen på bokhyllan.

#(IKEAS Billy 60cm bred)

Om man besvärar sig att läsa manualer för de flesta grejer, så ser man att "alla" behöver de "minimiavstånd" i hyllor och liknande. Oftast 5 eller 10 centimeter "runtomkring", botten oräknad.

Själv har jag (som har massa elektronik) investerat i ett AC-aggregat för att kyla ner rummet "allt" finns i. När det är -20 ute på vintern har jag oeldat +23 i kåken!

Edit: TVÅ AC! Glömde av värmepumpen som jag kör baklänges på sommaren!

Edit #2:

Jag har också sågat ut "ventilationshål" i bokhyllorna/TV-hyllorna elektroniken står i. Funderar till och med att sätta dit några 80x80-fläktar! (240-volts, finns på Jula/Clas Olsson/Biltema för en billig peng. Ökar antagligen livet på elektroniken med flera år. Det är värmen som förstör elektroniken i 9 fall av 10. Kondingar som torkar ut etc.)

[inlägget ändrat 2005-06-18 23:53:56 av virtuosen]

Tackar för svaren!

Skulle det hjälpa att sätta in typ "datorfläktar" för att kyla ner förstärkaren?

Just nu står yamahan på DVD-spelaren och den har 15 cm luft på sidorna, 10 cm ovanför och 20 cm luft bakom.

Japp, fläktar hjälper. Bättre recievrar (inte min ) har detta. temperaturstyrda.

Men när jag kollade upp min var svåraste passagen för luften det minimala avståndet ca 3cm mellan botten på förstärkaren och hyllan den stod på. Därför ställningen av 3 bitar från en hylla som ökade detta avstånd till 13cm.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...