Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

start problem


mamoon

Rekommendera Poster

Jag försökte starta min dator det kom lukt som om en kabel brinna sedan dess det händer inggen ting. Hur jag kan dra slutsats att det är nätagrigat eller nåt annat som har paiat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra ur nätsladden till datorn och öppna den, sniffa runt lite och titta om du ser någon bränd komponent eller kabel.

 

Lukten av bränd elektronik brukar ligga kvar ganska länge som en svag doft så du borde kunna hitta ungefär var det brunnit.

 

Var lite varsam med komponenterna i datorn och ha inga statiska kläder på dig som typ nylon eller ylle, och ta i metallhöljet till datorn innan du petar på något i datorn så du laddar ur ev. statiskelektrisitet.

 

Kom ihåg att dra ur strömsladden innan du öppnar datorn.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra ur nätsladden till datorn och öppna den

 

menar du internät sladen nätsladen?

 

Om det inte finns alls någon ström kan det vara ett täcken på att nätagregaten har paiat?

Kan man reparera den själv?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
menar du internät sladen nätsladen?

 

Jag tolkar det mera som strömsladden. Den du pluggar in i vägguttaget, för att datorn ska få ström/el.

 

Om det inte finns alls någon ström kan det vara ett täcken på att nätagregaten har paiat?

Kan man reparera den själv?

 

Billigare att köpa nytt nätaggregat.

 

Du ska inte ge dig på några reparationer av nätagget om du inte har elkunskaper eller är elektriker. Blir det fel och lägenheten/huset brinner ned, så får du inte någon som helst ersättning. Då är det du som varit orsaken till branden p g a bristande elkunskaper.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med nätsladden menar jag strömsladden. :)

 

Det är mycket troligt att det är nätaggregatet som är trasigt och visst går det att laga men det är sällan lönsamt.

 

Bara komponent priset kan uppgå till halva kostnaden av ett nytt nätaggregat, och köper man ett nytt så får du ju garanti på den.

 

Dessutom så skulle jag inte rekomendera någon som inte är utbildad på elektronik att ge sig på en sådan reparation som sitt första försök, risken är stor för misslyckande.

 

Om du bestämmer dig för att köpa nytt så köp gärna ett med högre effekt så är risken för att den går sönder mindre.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man köpa vilken som hälst nätagregat eller det beror på vilket moderkort har jag på min dator?

vilka agragater räknas som högeffekts agregat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad du har för moderbord men troligtvis har du ett standard ATX nätaggregat.

 

Med högre effekt kan man kalla aggregat över 400W så kan du hitta ett på runt 400W så borde du ha så du klarar dig.

 

Du kan ju också titta på det nätaggregatet du har idag vilken effekt du har på den och köpa ett med lika högt eller högre effekt så vet du att du klarar dig.

 

Att köpa ett nätaggregat med högre effekt innebär inte att datorn drar mer effekt, den drar vad den behöver så om din dator idag drar 200W och ditt nätaggregat är på 250W så ligger den och jobbar nära sin maxkapacitet vilket gör att den blir varm och kan gå sönder fortare.

 

Har du då istället ett nätaggregat på 400W så jobbar det bara på 50% av sin max kapacitet och håller därmed både en stabilare spänning och en lägre temperatur.

 

Nätaggregat finns ifrån ca 350,- och uppåt så titta runt på nätbutikerna eller i din lokala databutik.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för råd och information, nu går jag att kolla vad jag har för moderkort och agregat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte nätagregat för att jag köpte ett ny agregat men det fortfarande är tyst det händer ingenting när jag slår på datoren.

Jag lämnade den till felsökning på en lokal affär de sa att det kan vara moderkortet eller proccesor som har paiat och mycket möjligt att både har paiat. Kan det vara så som de säger? i såna fal går mina utgifter upp till 3000 eller 3500 kr jag har en AMD proccesor moder kortet hetter MYGABYT.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...