Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AVG-antivirus ut och Avast in...


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

Blåste om burken idag. Började 15.25 och är klar nu vid 22.00. :-)

 

Min slipstreamCD med SP2 fungerade bra, men dessvärre inte AVG-antivirusprogrammet.

 

När AVG var installerat, så kunde jag inte uppdatera programmet.

Fick fel hela tiden när det gällde uppdateringarna. Provade att tanka ned uppdateringen och uppdaterade manuellt, men inte heller det fungerade. AVG-antivirus vägrade att ta emot uppdateringen. Det hela började att jag fick "Licens Error 0x81000415" och när sidan skulle dyka upp på internet där det hela skulle registreras, så fick jag "Sidan kan inte visas". Därmed var det kört.

 

Hämtade en hem en nyare version av AVG-antivirusprogrammet från dess hemsida. Min version var från 2004. Aha, så det var kanske därför, tänkte jag. Den nyare versionen gick i och för sig att installera, men den tvärvägrade att starta med XP. Uppdateringarna gick heller inte hem. Provade på exakt samma sätt som ovan med den gamla versionen. Fick inte "Licens Error", men uppdateringarna gick inte hem alls, som jag försökte installera manuellt.

 

Startade om flera gånger och installerade säkert om AVG fyra, fem gånger.

Det var kört helt enkelt. Bestämde mig för att ge upp.

 

Fixade Avast Home antivirusprogram istället. Avast gick snällt och fint att installera och hämtade hem uppdateringarna direkt utan gnäll. Det första jag fäste mig vid var On Access-scanner. Den ligger hela tiden och blockerar DCOM-exploits nere vid klockan i trayen. Ser intressant ut. :-)

 

Är On Access-scanner en slags brandvägg eller ett bra komplement?

Den agerar nästan som en brandvägg, tycker jag som också har Sygate.

 

Jo, Avast måste du registrera trots att den är gratis. Registreringen gör du online och får en "nyckel" med e-posten, som du skriver in i programmets ruta för detta. Den här registreringen är giltig ett år och sedan måste du göra om det igen. Kostnadsfritt.

 

Synd bara att det inte går att ställa in automatiska scanningar av disken. Kanske det går? Jag kan inte hitta det...

 

Till sist: Vad har hänt med AVG? Det verkar buggigare och buggigare.

Fler som haft samma strul?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...