Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Prisvärt AGP-kort till 250W nätaggregat?


Tobbe2

Rekommendera Poster

Har en drygt tre år gammal Compaq Presario. Har tänkt hotta upp den med ett lite fräschare grafikkort. Funderade på ett kort med 9800pro kretsar men har läst att de behöver extra ström. Min dator har bara 250W nätaggregat.

 

Har även funderat på X700 kretsen, tex Sapphire Radeon X700 - 128 MB, 1175kr på www.komplett.se. Nån som vet om man klarar sig med mitt nätaggregat med detta kortet?

 

Finns det nåt annat bra som skulle kunna passa?

Det måste alltså vara ett AGP-kort. Pris: helst under 2000:- inkl moms

 

/Tobbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en drygt tre år gammal Compaq Presario

 

Hur ser systemet ut i övrigt? Compaq brukar vara rena skit datorer... kasnke inte värt med så nytt grafikkort.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dator har bara 250W nätaggregat.

 

Kan gå mycket bra ändå beroende på datorns övriga konfiguration. Men det förutsätter att din dator har ett kvalitetsnätagg. Billigt nätagg kan översättas till dålig kvalité. Kolla upp hur många ampére det klarar att leverera på 12V-linan vilken är intressant bl a för gfx-kortets strömförsörjning.

En av burkarna här hemma har ett nätagg på 350W, vilket också är rätt lågt med dagens mått, men klarar ändå att driva en hel del tack vare att det levererar 25A på 12V.

 

Från och med GPU:n R300 vilken var föregångaren till den som sitter på 9800Pro så kom Ati med rådet om 300W-nätagg, men det säger egentligen inte så värst mycket. Mer intressant är hur hög strömstyrkan är på en given spänning. Kika t ex i nedanstående tråd om du har lust, där danh35 använder en P4 2.8GHz, ett par hårddiskar, 768MB RAM, ett GF 6600GT (kraftigare än 9800Pro) m m och det på just ett 250W-nätagg (som dessutom bara ger 14A(!) på 12V, iaf som jag uppfattade det ifrån en annan tråd i samma ämne)...

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=675188#675188

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...