Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

möjlighet att ladda upp på hemsida...


Digidigi

Rekommendera Poster

Hur gör man för att kunna tillåta hemsidobesökare att ladda upp tex bilder på min hemsida?

 

Det ska alltså finnas fält där besökaren kan bläddra "i sin egen dator" och sedan välja fil, för att sedan ladda upp filen eller filerna för att göra det möjligt för andra att se dem (syftar på bilder)...

 

Även tacksam för andra förslag om de finns bättre lösningar på samma idé...

 

Hur gör man?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur fixar jag detta?

 

är det bara att lägga in koden för denna tutorial i html- koden för hemsidan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har en sida helt gjort i flash, så jag måste göra tex en länk vidare till en vanlig html sida där jag lägger in denna php grej...

 

Det finns inget sätt att få in denna php grej i flash?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet faktiskt inte om det går. tror inte det. satt tidigare och försökte hitta nåt sätt att browsa sin datorn genom flash men hittade inget.

 

Så du får nog göra det här i ett html-interface eller vad man ska kalla det. Du kan ju förslagsvis göra en popup från flashen där dom kan välja fil och sen ladda upp. Om du ska göra i php så kolla upp att din server stöder det. Alternativen är väl asp eller jsp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man gör en "geturl" i flash och gör den länkade sidan till en popup (vet dock ej hur man gör det), om jag förstod dig rätt...?!

 

När jag sedan lagt i kod för en php grej som gör att folk kan ladda upp saker (bilder etc) på min hemsida, vart hamnar då det de laddar upp? Hamnar det på servern eller? Måste jag hämta det från servern och sedan lägga in bilderna i mitt flash dokument som min hemsida består av?

 

(Om jag inte en html sida där de kan se vilka bilder de har laddat till mitt serveruttrymme, (men hur man gör en sådan sida, det vet jag inte heller))

 

Det är ju bättre att de uppladdade filerna ligger på servern eftersom det oftast är mer uttrymme på servern än på tex mailen (om det ens går att att ställa den där php grejen att skicka grejerna till min mail)...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man gör en "geturl" i flash och gör den länkade sidan till en popup (vet dock ej hur man gör det), om jag förstod dig rätt...?!

 

Precis. För att göra popup från flash behöver du dock använda dig i av javascript i det dokumentet som ska poppas upp.

 

i html/php sidan som flashen ligger i.

<SCRIPT type="text/javascript" language="JavaScript">
<!--
function newwin(location,name,w,h)
{
var scrw=(screen.width/2)-(w/2);
var scrh=(screen.height/2)-(h/2);
window.open(location,name,'scrollbars,left='+scrw+',top='+scrh+',width='+w+',height='+h);
}
//-->
</SCRIPT>

 

och sen kallar du på den så här från flash

 

getURL("javascript:newwin('popupfile.htm','hos',300,400)");

 

 

 

Bilder som laddas upp hamnar på servern. Dom hamnar i den katalog du har sagt att dom ska hamna i i ditt skript. I exemplet på php.net tex bestäms detta av $uploaddir variabeln.

När bilderna väl ligger på servern kan du ju visa dom genom antingen html eller flash.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...