Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med dator


Glenn76

Rekommendera Poster

Har problem med min dator och funderar på vad detta kan bero på.

 

1. Datorn stänger ner när jag startar igång spel. Dvs använder mer kraft för datorn. Har tagit bort locken och har den

öppen för kylningen skull och den stänger inte ner. Vad beror detta på? Fläkt på grafikkort eller processor? Vad gör man åt detta?

Byta ut grafikkort eller extra fläkt?

2. Extremt segt att öppna mappar, start menyn, kopiera filer. Nåt fel gör att den nästan hänger sig. Funderar på om det är hårdvara eller windows.

Tog ut ett minne, tänkte att det kanske krockar men det hjälper inte. Vad kan felet vara? Funderar på att lägga om windows men det blir kanske samma

fel igen. När man kollar på processor så är den på 100% bara man öppnar en mapp, explorer 99% står det.

 

Kan någon komma med något bra tips.

Dataspecifikation nedan.

Moderkort K7VT2

Processor AMD XP2000

Grafikkort Nvidia Geforce 4MX 460 64MB

Minne 2 st 256 MB

Elixir 256 Mb DDR PC2100

Samsung 256 MB DDR PC2100

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
1. Datorn stänger ner när jag startar igång spel. Dvs använder mer kraft för datorn. Har tagit bort locken och har den

öppen för kylningen skull och den stänger inte ner. Vad beror detta på? Fläkt på grafikkort eller processor? Vad gör man åt detta?

Byta ut grafikkort eller extra fläkt?

 

Överhettad!

 

Montera in två chassifläktar till. En fram och en bak.

Den där fram ska dra in luften och den där bak ska dra ut den.

 

2. Extremt segt att öppna mappar, start menyn, kopiera filer. Nåt fel gör att den nästan hänger sig. Funderar på om det är hårdvara eller windows.

Tog ut ett minne, tänkte att det kanske krockar men det hjälper inte. Vad kan felet vara? Funderar på att lägga om windows men det blir kanske samma

fel igen. När man kollar på processor så är den på 100% bara man öppnar en mapp, explorer 99% står det.

 

Kör igenom datorn med antivirusprogram (uppdaterat), Adaware och Spybot. Rensa upp ordentligt. Lovar att det kan bli ordentlig fart på datorn efter den rundan.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläktar låter som en bra ide.

 

1. Kan det inte vara så att fläkten på grafikkortet är paj?

 

2. Har kört olika program men det hjälper inte. Funderar på om det är hårdvaran som kombinerar dåligt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
1. Kan det inte vara så att fläkten på grafikkortet är paj?

 

Titta på den om den snurrar som den ska. Kanske igenkorkad med damm?

 

2. Har kört olika program men det hjälper inte. Funderar på om det är hårdvaran som kombinerar dåligt.

 

Plocka ned datorn och montera upp den bit för bit. Testkör mellan varven.

 

Jag är mer inne på överhettning.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror absolut inte det är hårdvarufel.

Installera om Windows, det hjälper i 99% av de här fallen.

 

Om du får samma fel sedan kan det vara läge med mer kylning.

men om du får så kraftiga fel med originalkylningen så räcker det nog inte att bara kyla mer.

 

Installera om. Jag slår vad om att det kommer hjälpa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...