Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta filsystem


Gubbero

Rekommendera Poster

Har en extern hårddiskt på 160Gb som jag skulle vilja byta filsystem på från NTFS till FAT32 för att den skall fungera mot en MAC.

Nu är det så att jag har fyllt ca 110Gb som jag gärna vill ha kvar och inte har möjlighet att säkerhetskopiera.

 

Tänkte använda Partition Magic 8 och när jag läser dokumentationen så är det en sak som oroar mig, det står att om det finns komprimerade filer på disken så bör dessa packas upp annars kan det bli problem. Innebär det att alla de filmer jag har som är packade i .rar kommer förstöra allt?

 

Vågar jag överhuvudtaget göra denna konvertering om jag är det minsta rädd om mina filer?

Något mer jag skall tänka på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det överhuvud taget att konvertera en hårddisk från NTFS till FAT32?

Om inte jag minns fel så är väl den formateringen enkelriktad.

 

Rätta mig nån ifall jag har fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows stödjer inte den typen av konvertering men andra program ska kunna klara av det, fick jag lära mig här:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=708168#710416

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Partition Magics dokumentation så skall det vara möjligt. I alla fall om man kör XP eller 2000, inte med Win95 eller NT.

 

Men de listar också några saker som kan förstöra, eller villkor för att det skall fungera om man så vill.

Det är dock inte helt lätt att tyda dessa villkor, t.ex. som med de packade filerna jag nämnde ovan.

Så vad jag undrar är om någon gjort detta förrut och lyckats behålla innehållet på disken?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror snarare de syftar på NTFS-komprimering (http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;307987). Personligen skulle jag aldrig göra nåt sånt utan att först säkerhetskopiera alla filer som är svåra/omöjliga att återskapa (t ex saker man skrivit/skapat själv, till skillnad från sånt som går att ladda ner osv).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, får väl göra ett försök, har inga personliga saker på disken, bara ca 110 Gig film, men det går ju att ladda ned igen...

 

Jag har ju tyvärr ingen möjlighet att säkerhetskopiera materialet, 150st cd-skivor blir lite jobbigt.

 

Bara det inte är någon risk att disken förstörs så att jag inte kan använda den igen??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vågar jag överhuvudtaget göra denna konvertering om jag är det minsta rädd om mina filer?

Något mer jag skall tänka på?

 

Ta backup på allt du vill ha kvar (rekommendation från tillverkaren av programmet) innan du börjar, det kan gå åt helv**e om du har otur.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har inte märkt några problem, jag kör också partion magic och jag har inte upplevt något problem alls.

Det jag doc råka ut för är att jag aktivera fel partion så sysstem blev inte systemn disk osv. Men det är sånt du gör i Partion Magic (Jag valde aktive i partion 2) Då blir Partion 1 dold. Osv. Men all info finns kvar men du kan inte komma åt att starta wundows då den inte är aktiv.

Men är det inte din systemdisk utan en annan hårdisk är det bara att köra på utan att vara orolig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan gå fel med Partition Magic, så helt säker ska man inte vara.

 

 

Även om mina (förvisso ändringar av partitionsstorlekar) ändringar mha Partition Magic gått bra.

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tänkte bara rapportera att det gick hur smidigt som helst att konvertera från NTFS till FAT32. Alla filer finns kvar och fungererar och nu fungerar också hårddisken till MAC:en.

Det enda jag fick göra innan var att ta bort eventuella filer som var större än 4GB. Tack för råd och tips!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...