Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kolla här innan jag plockar ihop... snälla.


Josefine :)

Rekommendera Poster

Josefine :)

Har tänkt att köpa följande delar. Datorn ska primärt användas till videoredigering och mycket lite spel.

 

CPU Intel P4 630 Socket 775 (3.0 GHz, 2 MB Cache, 800 MHz, EMT64)

 

Moderkort ABIT AA8-DURAMAX 925X DDR2

 

CPU fläkt Artic Freezer7 S775

 

Kingmax 1024 MB DDR-2 (2x512) 533 MHz

 

SG Barracuda7 -200GB 8MB

 

Gigabyte 6600GT 128MB PCI Express™ TV-Out/DVI

 

Nec ND3540

 

ATX Miditorn Enlight 4107, 4x 5,25 / 1x 3,5" externa /4x 3,5" interna

Nätdel:

350W PFC 120mm fläkt, Low Noice

 

Kommer det att funka och är det något som ska ändras?

 

Josefine

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skall köra videoredigering så kan du vinna en del prestanda på att köra XP på en egen disk. Det här är en trevlig och snabb disk som passar utmärkt att köra systemet på.

http://snipurl.com/flv6

 

Kanske du oxså skall överväga en liten större disk än 200GB, video tar plats och disk kan man aldrig få för mycket av.

 

Förövrigt så tror jag att du plockat ihop ett utmärkt system.

 

-nisse

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns alternativ om du vill ha lite mer kräm i burken. Än vad du får med en Pentium4, om det är mycket videoredigering som gäller så kan du fundera på det här alternativet.

 

Här är några grundbultar du kan bygga vidare på.

 

 

1 st 303742

1 st 308640

2 st 307541

 

 

Artikelnummer hämtade från http://www.komplett.se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Josefine :)

Tack Peddler, men så blir det en för dyr dator... :(

Jag ska bara videoredigera till "husbehov". Mitt paket kostar ca. 9100 samlat och klart.

 

Josefine

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Josefine :)

Tack Nisse, jag väljer en större HD och delar den. Jag vet inte så mycket om Kingmax och Abit, men tror att det är något som fungerar/håller...(??) Eller ska man hålla sig till ASUS moderkort och mera kända minnen som Corsair, kingston, samsung...?

 

Josefine

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar just om man vinner så mycket på att dela den?

 

Vitsen är nog att det just ska vara olika diskar, rent fysiskt alltså.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej lizardking vitsen är inte att det skall vara två fysiska diskar utan det är enbart av prestanda skäl.

 

Det medför en klar prestanda förbättring, om man tycker att den är värd pengarna är ju en annan sak (vi skall inte glömma att frågeställaren är ute efter ett "budgetsystem").

 

Tror inte det går att hitta en enda säljare av videoredigeringsprogram som inte rekomenderar en separat systemdisk.

-nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Josefine :)

Tack lizardKng, jeg vet inte om jag kan märka någon prestanda skillnad... jag är inte någon avancerad dator användare. Om man behöver installera XP igen, är det kanske en bra idé att ha Windows på en separat del av HD? Om jag väljer 2 diskar en till XP och en till allt annat vad är att rekomendera 40Gb+200Gb? Jag ska inte lagra några filmer på HD, de ska brännas på DVD så snart de är klara.

 

Josefine

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej lizardking vitsen är inte att det skall vara två fysiska diskar utan det är enbart av prestanda skäl.

 

OK, vad menar du då med "Om du skall köra videoredigering så kan du vinna en del prestanda på att köra XP på en egen disk."?

 

Jag fattade det som att du menade olika fysiska diskar ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda åsikten jag har om storlek på diskar är att de är så pass billiga att jag inte tycker det lönar sig att köpa så små diskar om t ex 40GB - om de nu ens finns fortfarande?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Josefine :)

NWM skrev:

Det medför en klar prestanda förbättring, om man tycker att den är värd pengarna är ju en annan sak (vi skall inte glömma att frågeställaren är ute efter ett "budgetsystem").

 

Jag betalar gärna lite extra för att få ett system som är driftsäkert och har bra prestanda ca. 500kr mer eller mindre överlever jag...hoppas jag. den "burk" jag sitter med nu er en Compaq från 1997 med Intel Celeron (ca. 400MHz prosessor?), 64Mb intern minne, grafikkortet är något integrerat och långsamt skit på 32Mb (högst), 4Gb HD, Windows 98 (inte SE) men den har DISKETTDREV!... så oavsett vad jag köper kommer det att bli som en dröm!

 

Josefine

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev visst lite missförstånd pga att jag kanske uttryckte mig lite luddigt. Så här menar jag:

 

XP och program på en egen disk (gärna den jag länkade till då den ger mycket prestanda per krona).

 

Videomaterialet lägger du på en separat disk (modell större). Visst räcker det med 200GB som du föreslår Josefine men en större disk är aldrig fel och extrakostnaden är ringa.

 

Poängen är alltså att program och data ligger på två skilda fysiska diskar, det tjänar inget till att partionera en disk till två logiska!

 

Hårddiskprestanda är mycket viktigt vid videoredigering och det är verkligen värt slantarna att satsa lite extra.

 

-nisse

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh, då är jag med :)

 

Jag skaffade nyligen en extern disk till laptopen och huj vilken skillnad det blev! Särskilt om man som jag ofta har en hel del program igång så är det lätt till att man fastnar i ett oändligt hårddisktuggande. Om det sen Windows ska konkurrera med videoredigeringen om diskaccess, ja då kan man ta kafferast. Men det verkar som bortblåst nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Josefine :)

Tack för alla svar. Efter att ha tittat på nätet efter HD blir jag lite förvirrad. Seagate Barracuda finns som (version?) 7 och 8 samt med och utan NCQ är det någon märkbar skillnad? Det var nog den sista frågan.... tack för all hjälp!

 

Josefine

 

[inlägget ändrat 2005-06-16 14:06:32 av Josefine :)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Josefine :) skrev:

 

Seagate Barracuda finns som (version?) 7 och 8 samt med och utan NCQ

För att utnyttja prestandaökningen med diskens NCQ behöver du också ett moderkort som har stöd för NCQ.

 

[inlägget ändrat 2005-06-19 11:43:50 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...