Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fedora Core 4


tunhukar ä vi allihopa

Rekommendera Poster

tunhukar ä vi allihopa

Jag har laddat hem FC4. Blev glad att jag äntligen kunde få hem det...efter många om och men, men nu har jag det iaf. Jag började tömma hdd och tog bort Suse 9.1. När jag satt i skivan FC4_1 och började installera kom jag till en punkt där den ska köra /sbin/loader, där stannar den ett tag...sen kör den en massa koder över hela skärmen och sen stannar det, kommer liksom inte längre.

 

Vad kan det här bero på?

 

Jag misstänkte att det kan vara nåt med Bios så jag har kollat och det verkar som om burken har senaste Bios ver...OM det inte går att installera FC4 på min burken med den Bios ver. kan man kringgå detta på nåt sätt då?

 

Jag har testat att installera Suse 9.3 med samma resultat, alla äldre versioner funkar - FC1, Suse 9.1 osv...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linuxdistributioner är som bilar hos en bilhandlare.

Därför gör man en provkörning.

Efter provkörningen väljer många om bilen krånglat att testa/köpa en annan bil.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan helt enkelt vara så att nyare versioner av kärnan har problem med din hårdvara. I så fall tjänar du väldigt lite på att hoppa runt och testa varenda distribution som finns. Både FC4 och Suse 9.3 använder 2.6.11.

 

Vad har du för hårdvara? Testa att använda olika parametrar vid starten, typ noacpi och allt vad de heter (testa Google: http://www.google.com/search?q=fedora+installation+sbin.loader )

 

Om inget funkar, försök skriva av och posta de meddelanden du ser när installationen fastnar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta diskuteras väldigt frekvent på fedoraforum.org

Förmodligen, utan att ha läst allting ingående, så beror det på en bugg i anaconda. Det går att komma förbi, men jag kommer inte ihåg exakt hur man skulle göra, så det är förmodligen enklare att kolla direkt på:

http://www.fedoraforum.org/

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tunhukar ä vi allihopa

Tack för alla tipsen till andra forum, men de tips jag läste om, testade jag och ingen av dom funkade. Det som händer är att det som alla andra har är att det fryser i ca 40 sek när det kommer till /sbin/loader, sen kommer en massa koder typ:

 

<2x48700h0x> kernel=common 2dcx

 

...fladdrande förbi skärmen i ett par sekunder för att sen stanna helt. Det är synd att man inte kan använda sig av nyare versioner utan att behöva köpa nya grejer, men så är det ju även i Microsoft världen så...det är bara att acceptera och lägga in Win98 igen.....typ.

För det är ju ingen idé att köra en gammal dist heller, Win98 är ju oxå stenåldern men den har man ju betalat för en gång i tiden.

 

[inlägget ändrat 2005-06-16 20:36:52 av tunhukar ä vi allihopa]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viss skillnad dock skulle jag säga mellan att backa till en Windows som är 7 år gammal och backa till en Linux som är 1 år gammal som Suse 9.1.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tunhukar ä vi allihopa

...Win98 funkar iaf till 100, men inte Suse 9.1 eftersom den blandar både eng - sve hej vilt...cd'n åker ut och in titt som tätt...går inte att ändra skärm upplösning...och det viktigaste av allt, för mina behov, är att samba inte funkar. Jag kunde inte ladda hem nån annan version av samba heller eftersom det inte gick att ändra rättigheterna på filer och mappar när jag skulle installera så det gick inte, så var det med alla program som jag laddade hem för övrigt....*suck*...det är mkt mera "fel" på min Suse men orkar inte plita ner allt.

 

Så visst är det en väldigt stor skillnad på de program som jag har tillgång till. Betyget till Linux blir ju väldigt dåligt om man läser mitt inlägg, dvs att jag väljer Win98 som är 7 år äldre och funkar ljusår mkt bättre än en Linux som är ett år gammalt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, jag tyckte du skrev att 9.1 funkade i ditt första inlägg men inte 9.3.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...