Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Dödat mina högtalare? El-kunnig sökes...


Oskar Hansson

Recommended Posts

Oskar Hansson

Eftersom jag inte har någon "bergsprängare" tänkte jag köpa ett rejält batteri och ta med mina datorhögtalare ut. Tyvärr stötte jag på problem redan på startlinjen...

 

Utrustning

Högtalare: gamla grå "PCWorks FourPointSurround" från Creative.

http://www.cambridgesoundworks.com/pdf/manuals/fps1000.pdf

 

Batteri: blyackumulator 12V, 12Ah från Biltema.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=95120

 

Sladd: kontakt som passar i högtalaren (ELFA)

Hittade den inte på ELFA:s webbplats, men kontakten ser ut som ZC1510 längst ner på denna sida: http://www.audio-connectors.com/audioplugsjacks35.shtml

 

 

På högtalarens transformator (eller vad det kallas) står det: 12V likström och 1,5A som out-put. Det borde ju funka tänkte jag. Så jag satte i sladden i högtalaren och satte ändarna mot batteripolerna. Inget hände. Upptäckte att +/- måste vara på rätt ställe. Den ena sladden har en vit linje på sig (är det plus?). Testade tvärtom. Ingen reaktion...

 

Satte i transformatorn igen. Högtalaren var fortfarande illavarslande tyst..

 

Har jag pajat högtalarna? Hur känsligt är det att +/- kommer åt rätt håll, utan att de förstörs? Jag hoppas att det bara är säkringen som gått sönder, men jag har inte någon så lång skruvmejsel hemma så jag kan inte kolla det nu. Någon som vet vad det sitter för säkringar i såna här högtalare? Är min idé helt åt skogen? Hoppas någon kan komma med råd. Kan inte så mycket om el...

 

 

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Link to comment
Share on other sites

Är min idé helt åt skogen?

Nej du har tänkt rätt även om det nu kanske blev fel på grund av polariseringsmissen.

 

Utan att kunna se och undersöka högtalaren så är det svårt att säga exakt vad som är fel, för att du skall kunna laga den så behöver du lite allmän elmätningskunskap och en multimeter.

 

Har du tur så sitter det en vanlig glassäkring i den men jag misstänker att det inte gör det utan du har nog en diod som skyddar ingången.

 

En diod är en komponent som bara släpper igenom ström i en riktning och om du lastat på ett så kraftigt batteri över den i felriktning så brinner den upp, det går enkelt att mäta då den då har lågt eller inget motstånd i bägge riktningarna så är den trasig.

 

Borde därför gå att ohm-mäta direkt på batteri ingången om det mäter som kortslutning över batteri ingången så är det troligen så att dioden gått sönder.

 

Annat fel kan vara om batteri ingången har en kopplingsfunktion dvs. ett bleck som fungerar som en strömbrytare i kontakten och du stoppat i en felaktig kontakt så kan det blecket bockas till så att den inte längre har kontakt, men jag tror inte det är det felet du borde ha känt att det var trögt att plugga i kontakten och att du fick använda för mycket våld för att få i kontakten.

 

Sedan en fråga som måste ställas även om den är dum, du vet väl att det finns en strömbrytare och att den inte står i off läge?

Kanske en mycket dum och självklar fråga men det har hänt förr att folk har missat på sådant och kommit med fullt fungerande apparater till reparation.

 

Som sagt om du inte har tur och det sitter en glassäkring i den så kommer du behöva lite verktyg för att laga den.

En multimeter, lödpenna, tång och avbitare, har du inte tillgång till detta så är det en kompis med lite lödutrustning eller ett service ställe du behöver.

Tunna/

 

Link to comment
Share on other sites

Oskar Hansson

Tack för ett utförligt svar.

 

Strömbrytaren har jag testat :-)

 

Verkade tyvärr inte finnas en enkel glassäkring. Ganska krångligt att komma åt kretskortet också. Jag ska nog testa att lämna den till en lokal radio/tv-mek och se vad han säger...

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Oskar Hansson

Nu är den fixad!

 

Det kostade endast 100kr hos tv-meken.

 

Nu till nästa problem:

Jag vill ju fortfarande göra högtalarna portabla.

Hur vet jag vilken sladd som ska till (+) respektive (-) ?

Sladden (se länk ovan) har en sladd märkt med en vit linje. Vilken pol är det?

 

Tacksam för hjälp.

 

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Link to comment
Share on other sites

I dom allra flesta fallen är det + som är utmärkt med en linje eller kanthöjning på sladden men jag vågar inte garantera att det är så i ditt fall, det finns undantag ifrån regeln.

 

Vad jag kan säga är att mittstiftet på spänningsintaget skal vara + (plus) och hylssidan, ytterhöljet - (minus) enligt bild Speaker Wiring Diagram på sidan 4.

 

Om du nu köpt ett batteri, en sladd och en kontakt så är du väl inte beroende av hur din nätadapter är kopplad?

 

Du ser bara till att din nya sladd blir kopplad så att + kommer på mittstiftet och - på hylsan i kontakten och sedan kan du ju för att följa den vanliga standarden koppla + på den med markeringen på.

 

Eller hade du tänkt slakta nätadaptern och använda den kabeln?

I så fall kontrollmät vilken pol som går till mittstiftet och vilken som går till hylsan så vet du ju hur + & - skall kopplas.

Tunna/

 

Link to comment
Share on other sites

Plus kan vara röd kontakt. Minus svart. Och kanske samma på högtalarlådan. På förstärkar-utgångens minus ska man mäta noll ohm till jord, dvs chassit.

 

Om ljudet kommer ut i fas i en ensam högtalare kan man svårligen avgöra med örat. Koppla nu två högtalare likadant och lyssna i mitten i mono-läge. Då landar ljudet mitt i skallen. Vänd pol på den ena högtalaren och lyssna igen. Ljudet ligger inte längre mitt i skallen. Nä, just för att den ena högtalaren skjuter fram samtidigt som den andra drar. Alltså lätt att avgöra felfasning mellan fler än en högtalare. Viktigast är alltså att alla är lika kopplade. Alla felfasade eller alla rättfasade, men inte blandat.

 

Sladden i sig vet inte ett smack.

 

/JanH

 

 

Link to comment
Share on other sites

Frågan gällde spänningsmatningen till högtalarförstärkaren då han vill frångå nätadaptern och använda sig av ett 12V batteri istället.

Tunna/

 

Link to comment
Share on other sites

Oskar Hansson

Nej, jag har inte tänkt slakta nätadaptern. Men jag har köpt en likadan sladd med en kontakt som passar i högtalaren. Jag kan inte se vilken av sladdändarna som går till hylsan respektive stiftet och jag vet inget sätt att testa mig fram. Högtalaren gick ju sönder när jag hade kopplat det fel...

 

Kanske kan jag testa med en lysdiod? Hur det nu var de släppte igenom ström..

 

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Link to comment
Share on other sites

En lysdiod brinner nog bara upp om du kopplar direkt på ditt 12V batteri, den behöver en strömbegränsning för att fungera.

 

En lysdiod fungerar mycket riktigt bara i en riktning, det långa benet är + plus (anod) och det korta - minus (katod).

 

Lysdioder lyser olika starkt beroende på hur mycket ström som kan flyta igenom dioden, detta begränsas av en resistor enligt ohms lag U=IxR (Volt=Amper x Motstånd).

 

Lysdioden behöver mellan 15mA - 40mA beroende av typ. för att lysa rätt och med lagom styrka så för ditt 12V batteri så behöver du sätta ett motstånd på ca 600Ohm i serie med lysdioden för att begränsa strömmen till 20mA.

 

I annat fall har du en vanlig 12V lampa så koppla ena polen på lampan till ena polen på batteriet och sedan lägger du hylsan på kontakten emot andra polen på lampan och testar med en sladd i taget emot andra polen på batteriet, när lampan tänds så vet du att du hittat kabeländen som går till hylsan på kontaken och därmed vet du vilken som är minus av sladdändarna.

Tunna/

 

Link to comment
Share on other sites

Oskar Hansson

Smart! Ska nog testa det också (vanlig lampa alltså..).

 

Jag har testat med en lysdiod (den håller för korta stunder iaf. Blir ganska varm iof.). Den lyser när det långa benet är "inuti" och det korta på hylsan. Jag har kopplat den märkta sladden till (+). Då måste väl allt vara rätt?

 

Högtalaren vill ha plus "inuti" och minus på utsidan.

 

[edit:] Ja! Det funkar!

Har vågat testa nu...

Nu återstår bara att se hhur länge man kan spela. Borde räcka en bra stund om jag fattat allt rätt.

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

[inlägget ändrat 2005-06-28 19:00:23 av Oskar Hansson]

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...