Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem med Nero BackItUp

.sun

Recommended Posts

Har äntligen skaffat mig brännare, och tänkte börja med ordentliga backuprutiner. Efter att Windows XPs egen backupfunktion misslyckats kapitalt och dessutom kraschat datorn med snudd på ominstallation till följd, har jag letat efter annat backupprogram och funnit Nero BackItUp.

Men det gör inte riktigt som jag vill. Det här vill jag göra:

1. En natt i veckan görs en fullständig backup av de filer jag anser vara viktiga. Backupen sker till en DVD-RW-skiva.

2. Varje annan natt görs en inkrementell backup på samma skiva.

Första steget funkar kanon, men när det är dags för en inkrementell backup så gör Nero en fullständig backup istället. Jag har dubbelkollat att inställningarna verkligen anger en inkrementell backup.

Har tittat i hjälpen men inte funnit något (den är väldigt sparsmakad med felsökning måste jag säga). Har jag missat någon grundläggande inställning? Det känns ju som att man för en inkrementell backup borde tala om för Nero var den ursprungliga backupen ligger, så den vet vad den ska jämföra med. Men jag har inte hittat något sådant.

I Windows finns en Arkivera-bit till varje fil, på samma sätt som en fil kan vara skrivskyddad. När en fil skapas så blir denna bit normalt satt (till). En fullständig backup brukar sedan nollställa denna bit och en inkrementell backup tar en backup av bara de filer som har biten satt.

I Utforskaren kan man se värdet på denna bit om man väljer Visa - Detaljerad lista samt ser till att i Välj kolumner är Attribut förbockat. Om det då står ett A i kolumnen Attribut i fillistan så är biten satt.

Det låter som du behöver justera någon inställning för den fullständiga backupen så att biten verkligen blir nollställd. Men i varje fall så kan du ju se hur denna Arkivera-bit uppför sig, innan och efter de olika backuperna.

Okej, jag prövade att högerklicka på en fil som ska ingå i backupen, och valde Properties->Advanced och ser där att File is ready for archiving i n t e är ibockat.

Den här filen hade inte ändrats sedan föregående fullständiga backup. När jag tittar på en fil som ändrats innan den inkrementella backupen så är den här flaggan satt.

Det är alltså så det ska se ut för att den inkrementella backupen ska köras? Den första filen kommer inte tas med för den har inte ändrats och arkivflaggan är därför inte satt, medan den andra kommer att få bli backupad. Om allt nu ser rätt ut - varför gör den en fullständig backup iaf?

En sak till - gårdagens inkrementella backup blev inte av, eftersom jag stängde av datorn innan det var dags. När jag nu tittar på schemaläggaren så påstår ändå Nero att backupen har genomförts (successfully) för lite drygt en halvtimme sen. Om det stämmer vet jag inte, satt inte vid datorn då.

Men det lustiga är att den DVD-RW-skiva jag använder inte satt i brännaren. Så var i jösse namn hamnade backupen då?

Det var ju bra att flaggorna hanteras rätt i alla fall.

Tyvärr så har jag inte Nero så de andra frågorna kan jag inte svara på.

Finns det någon loggfil i Nero-mappen där det står vad den har gjort?

Nero har lite tutorials på den här sidan:

http://www.nero.com/eng/Tutorials_BackItUp.html

Kanske något att kolla upp.

Du har också Support Form i vänsterkolumnen om du vill kontakta dem.

Har inte hittat att den ska spara loggar nånstans, men det kanske den gör automatiskt.

Hursom, inatt (eller rättare nu på morgonen) gick den inkrementella backupen som den skulle. Nero skapade en ny mapp som hette samma som den fullständiga men med tillägget Inc2 i slutet. Den nya mappen innehöll bara filer som ändrats under gårdagen. Verkar alltså som att det funkar nu helt plötsligt...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...