Just nu i M3-nätverket
Jump to content

IE har vunnit!

AndersW1

Recommended Posts

Guest elaktomte

Kan bara hålla med! Hehe..

Har nyss konverterat till IE från Netscape eftersom NS verkligen suger på att stödja JavaScript. Visst en del funkar, men många som jag velat ha på min site funkar inte. Hur kul är det på en skala?

Dessutom har NS irriterat mig med sitt jävla program där dom kräver att man ska yttra sig om vad är bra och dåligt, annars lägger NS ner och man får öppna browsern igen. Kommer inte på vad det heter, men värdelöst är det för även om man svarar och skickar iväg skiten så fortsätter det programmet att poppa upp jämt å ständigt. Att radera programmet i Utforskaren funkar ett tag men sen är det där igen! *Aaarrgggghhhh!!!*

IE rockar!!!

• 3 weeks later...
Adam Gustafsson

Petra L skrev

"...JavaScript. Visst en del funkar, men många som jag velat ha på min site funkar inte."

Tänk på de som besöker din sida med Netscape då? Om javascripten inte fungerar så sticker de ju någon annanstans. Hur löser du det genom att själv byta webbläsare?

Tänk på det du.

/adam

oscar magnusson

Det är ju allmänt erkänt att tekniker fortfarande har ett varmt hjärta till Netscape. ;-)

Anledningen är väl att IE som alla andra monopolprogram tenderar att ta alltför mycket av systemet i anspråk för att visa lite webbsidor.

Microsoft's problem är tyvärr som vanligt att de levererar program som är så användarvänliga(?) att alla möjliga finesser är installerade från början med små möjligheter att ta bort dessa.

För personer med lite djupare kunskap som vill anpassa och ställa in får man lita sig till hemmasnickrande eller IEAK (Internet Explorer Admin Kit). Den är ju ingen höjdare den iheller.

Detta gör ju att om du bara vill ha en enkel och resurssnål webbläsare i en tunn klient finns det inga möjligheter att på ett enkelt viss välja bort komponenter (t.ex. profilhantering) eller att (via installationen) ställa in sökvägar till användarkataloger osv.

Netscape har tyvärr tappat mark på detta område också, men har i tidigare versioner inte haft så mycket overhead-trafik med processor och minne som nuvarande Netscape och IE har.

Tyvärr valde man i Netscape 6 att ha ett Java-gränssnitt, vilket ju inte behöver kommenteras närmare.

Nu är det ju dock så att den stora massan kör med och utvecklar för IE, vilket gör att det nu tyvärr är det smidigaste verktyget för att komma åt webben.

MVH

..................................

Oscar Magnusson, Ystad

Ja det är inget snack om saken! Fram till och med IE 3.x och NS 3.x föredrog jag Netscape, men sedan dess har IE blivit betydligt bättre än NS. Finns det verkligen någon som kan hävda att sidor laddas lika mjukt i NS som i IE t ex? Det är ju ändå själva surfandet som är det viktigaste. Att IE möjligvis är lite mer resurskrävande spelar knappast någon roll..

IE laddar sidorna mjukt och det ser stabilt ut medan NS ger ett hackigt intryck.

IE har inte tagit över marknaden genom att det ingått i Windows. Det är på grund av att IE är en så mycket bättre webläsare som den tagit över.

Jag är säkert korkad, dåligt uppdaterad eller nå't, men jag är inte helt säker på vad som menas med att en sida 'laddas mjukt'. Laddas fort fattar jag - mjukt; osäker på vad som menas.

Ser man det rent teknokratiskt kan man tala om hastighet och att ladda sidor fort. Nu var det ju inte det jag menade för då hade jag skrivit fort/snabbt.

Marginella skillnader i hastighet spelar mindre roll. Det mänskliga ögat föredrar när något sker följsamt och inte hackigt. NS ger ett hackigt intryck eftersom hela sidan inte visas på samma gång. Först kan det dyka upp ett sidhuvud sedan en stund efter visas en meny och sedan resten av sidan. I IE upplever åtminstone inte jag detta fenomen. En sida laddas och inget tycks dyka upp före något annat - det sker mjukt.

Jag har LAN-uppkoppling och inte ens då tycks sidor visas annat än hackigt i NS.

• 2 weeks later...
Guest elaktomte

Adam Gustafsson skrev:

<citat>

Tänk på de som besöker din sida med Netscape då? Om javascripten inte fungerar så sticker de ju någon annanstans. Hur löser du det genom att själv byta webbläsare?

Tänk på det du.

</citat>

Jag pillar inte på min site för nån annans skull än min egen, men jag vetefan hur man ska kunna lösa så det funkar i båda. Nu är ju läget så att jag tog bort de script som jävlades och använder några andra istället som funkar.

Men nu är min undran: hur ska man få ett script som inte behagar funka i Netscape att funka? Jag kan inte javascript direkt och kan inte gå in i koden och ta bort det som verkar vara fel och skriva något annat istället. Jag rycker färdiga script å langar in på siten. Funkar dom i IE men inte i Netscape, so be it! Jag kan faktiskt inte kirra det.

Drömmen vore ju om IE å NN kunde få samma typ av javascript att funka lika bra i båda browsers.

//Petra L

Åandrasidan så ere juh så att javascript faktiskt e netscapes grej, ms visade intresse för att licensiera javascript men fick ett blankt nej från netscape.

mao är nn den enda browser som hanterar javascript till skillnad från msie som har en jscript miljö.

att sedan påstå att man inte har sidan för nån annan än sig själv är väll att tai, om det är så har du juh drömläget, du _VET_ vilken browser besökaren kommer i å kan skita i miffo kod ;)

För att svara utförligare på din fråga så finns det sätt att tareda, kod mässigt, vilken browser folk använder - gör det i en enkel if-sats, sen kör du nn korrekt kod i rätt stycke å dito för msie.

Guest elaktomte

Vaddå ta i?? Jag skiter i om folk är på min site eller inte..jag håller på med den för att lära mig...

Ahh..visst kan man köra med if-sats, men sen kommer jag ju tebax till det där med skillnaden i koden hos NN och IE. Jag kan fortfarande inte göra en kod för NN och en för IE. Så if-sats löser inte mitt problem! De facto!

//Petra L

Pär Karlsson

En if sats där du blandar in värden och parametrar skiljer ie från ns löser ju det hela.

Varför ger du upp så lätt för?

Guest elaktomte

Okej visst...men behövs inte två koder när man kört if-sats på siten? Måste man inte i princip göra en site för NN och en för IE?

Jag ger upp när jag inte ser någon lösning.....

//Petra L

Pär Karlsson

Beror på vad du ska göra. Ett exempel på ett javascript som använder sig av variabler.

Med det scriptet kan du ändra värdet på lager vare sig du använder dig av netscape eller explorer..

function exempel()

{

NS=false;

IE=false;

if (document.layers) {

NS=true;

lagervariabel=document.layers

} else if (document.all) {

IE=true;

lagervariabel=document.all

}

}

• 1 month later...

Nja, visst stöder väl Internet explorer även javascript. Så javascript på clienten, och Jscript på servern (om man kör asp) är väl det bästa va?

/Thomas

• 3 weeks later...
His Divine Shadow

"Jag har LAN-uppkoppling och inte ens då tycks sidor visas annat än hackigt i NS."

Vet du att i NS så tar det längre att ladda sidorna från cachen än genom modemet?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...