Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ang. förbättringarna av eForum


Christian B

Rekommendera Poster

Christian B

Med anledning av ändringen av eForums layout och navigationsstruktur skulle det vara kul att få svar på följande frågeställningar:

 

Vem är det som tagit fram/bestämt färgerna och kombinationen av dessa till den nya designen?

 

Har ni någon beteendevetare med inriktning på användargränssnitt att ta hjälp av för att utforma ert forum eller vem är det som bestämmer utformningen av det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Christian.

Nej, någon beteendevetare eller gränssnittexpert har vi inte möjlighet att använda oss av.

Det vi försökt göra i utformningen av gränssnittet är att ta till oss de kommentarer som kommit in från användarna och titta på flera av de stora diskussionsforum som finns på nätet och hur deras hantering ser ut.

 

Därefter sätter vi oss ner och tar fram ett par alternativa "dummies", stöter och blöter dem några rundor för att i görligaste mån komma fram till en lösning.

 

När vi kommit så långt gör vi en enkel form av intern test, dvs går igenom hantering, sidor och struktur hos oss.

 

Sista steget är att låta användarna säga sitt och det är väl det vi är mitt uppe i nu. ;-)

 

Färgsättningen följer ungefär samma pragmatiska approach.

 

Så med det sagt, vad säger du? Vilka är dina förslag och synpunkter?

"Eforum suger!" och "Jag hatar er!" gills inte! :-)

/Mvh Mats Hultgren, idg.se

 

--------------------------------------------------

Epost: mats.hultgren@idg.se

Besök vår hemsida: http://www.idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian B

Hej Mats!

 

Roligt att du/ni är så intresserade av användarnas åsikter! Hoppas att ni har möjlighet att göra något av de konstruktiva kommentarer som ges (vissa kommentarer här skulle få vem som helst att tappa sugen..).

 

Okej, då skall vi se vad jag har för förslag och åsikter om den nya utformningen.

 

 

-----------------------------

INTRYCK:

När jag kommer in på eForums startsida möts jag av en sida full av text. Där finns en sökfunktion, nya inlägg och en column med rubriker.

 

ÅSIKT:

Jag blir förbryllad, förvånad, borttappad. Sidan innehåller helt enkelt för mycket information, för många färger och för lite handledning.

 

FÖRSLAG:

Människans hjärna är begränsad vad gäller att smälta intryck och att bearbeta information.

 

eForum som den ser ut idag kräver träning och tillvänjning, försök att minimera inlärningstiden genom att hjälpa användaren att strukturera informationen i enkla, logiska enheter(ni hade för övrigt en alldeles lysande lösning på förra versionen, vidareutveckla den!)

 

En annan gyllene regel är att anpassa navigationen så att användaren känner igen sig från andra sidor de besökt. En anpassning minskar den ansträngning som behövs för att sätta sig in i och kunna använda gränssnittet effektivt. Var även försiktiga med att använda termer som används för att beskriva andra fenomen i datavärlden (t ex begreppet "kanaler" har normalt en annan innebörd för många användare)

 

Var sparsamma och konsekventa med färger. En bra idé kan vara att använda olika färger för att symbolisera olika funktioner eller enheter i forumet. Var även försiktiga med starka färger, de gör att man som läsare tröttnar fortare(jag upplever färgerna som aningen för starka idag, framförallt den röda). Använd gärna färger med samma färgintensitet eller närliggande toningar av samma färg om ni vill liva upp designen.

 

Erbjud en hjälpfunktion där ni förklarar grundläggande funktioner och struktur i forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian B

Poängen var att förbättra forumets användarvänlighet, struktur och navigationsmöjligheter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej tillbaka, Christian.

Tack för dina konstruktiva förslag och du tangerar en mycket intressant frågeställning när du reagerar på förstasidan.

Här står det rena, enkla och steg-för-steg-guidandet mot pang-på-rödbetan-visa-att-det-är-aktivitet.

Vår tidigare lösning lutade sig mot det första med följd att sidan upplevdes som litet död, dvs man såg inte att det var någon aktivitet i forumen. Det gjorde att vi i den nya versionen valde att lyfta fram aktiviteten dvs de senaste inläggen.

Och visst, i och med att de två lösningarna bjuder på helt olika "förstaupplevelser" kan den nya lösningen te sig som förvirrande till en början. Men som du säkert förstår, tycker jag att den nya lösningen har sin charm och sina fördelar framför den tidigare.

 

- Färgupplevelserna. Vi ska använda ett fåtal signalfärger som bryter mot det gröna i det här fallet valde vi röd för navigering/guidning ner i diskussionsstrukturerna och blå för inläggshanteringen. Det jag ser är att vi släpper det i den nuvarande och vi får se till att få ordning på en konsekvent hantering.

Den sista signalfärgen gult ska användas för sidorutor och liknande.

 

- Begreppen. Ja du, vad ska jag säga? Jag har egentligen ingen förklaring annat än att jag såg begreppet kanal som en bra beskrivning på en grupp av forum med en gemensam inriktning. Har du något förslag på alternativ?

 

- Hjälpfunktion. En hjälp- eller orienteringsfunktion är på väg och kommer förhoppningsvis upp idag.

/Mvh Mats Hultgren, idg.se

 

--------------------------------------------------

Epost: mats.hultgren@idg.se

Besök vår hemsida: http://www.idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian B

Hej igen Mats!

 

Att visa på aktivitet torde inte vara något problem på ett enklare sätt än att fylla startsidan med de senast gjorda inläggen, en enkel tabell med de senaste 10 inläggens rubriker och tidpunkt borde räcka för att visa på det? Det går inte att komma ifrån att det som möter användaren idag är svårt att överskåda och egentligen ganska menlös information för de flesta. Jag har för mig att ni har närmare 100 olika forum här, de flesta av besökarna är bara intresserade av att följa ett eller kanske ett par av dessa. Min uppfattning är som du kanske förstår att det är viktigare att göra sidan lättnavigerad än att visa på aktivitet.

 

Angående färgerna är jag glad att ni har en idé med bruket av dem, med tanke på att de flesta av dem bryter varandra så skarpt.

 

Begreppen, ja vad skall jag säga... min kommentar var att vara försiktiga med begrepp som normalt används i andra sammanhang. Anledningen varför jag vill ha bort "kanaler" är att kanaler som bekant är något man kan ha på sitt aktiva skrivbord. Kanske "Kategorier" skulle vara en mer lämplig benämning?

 

Med vänlig hälsning,

Christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...